جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 27 مرداد 1393     
دلایل کاهش جهانی قیمت نفت

فارس: یک کارشناس بین المللی انرژی با اشاره به علل کاهش قیمت جهانی نفت در روزهای اخیر گفت: کارشناسان انرژی پیش بینی کرده‌اند صادرات نفت ایران از 1.3 میلیون بشکه در روز به 1.8 میلیون بشکه تا سال آینده (2105) برسد.

محمد الشطی در گفت‌وگو با سایت خبری العربیه با اشاره به شرایط جهانی بازار نفت گفت: قیمت نفت خام برنت در سال 2014 رو به افزایش داشت تا اینکه از 19 ژوئن روند نزولی پیدا کرد و از 115 دلار در هر بشکه به 100 دلار رسید.

وی معتقد است یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت عدم شفافیت در بازار است به طوری که تولیدکنندگان نفت خارج از اوپک آمار دقیقی از تولید و صادرات نفت خود ارائه نمی‌کنند تا اعضای اوپک بتوانند براین اساس برنامه ریزی کنند.

الشطی تصریح کرد: به طور کلی، کاهش قیمت نفت موجب نگرانی تولید کنندگان را فراهم کرده است اما باید به کشورهای تولیدکننده اعلام کرد این کاهش اصلا جای نگرانی ندارد زیرا شاهد سقوط شدید قیمت جهانی نفت نخواهیم بود و این نوسانات زودگذر است.

این کارشناس بین المللی انرژی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نفت خام برنت حدود 103 دلار در هر بشکه به فروش می رسد که با بهبود شرایط بازار نفت این قیمت می تواند حتی به 108 دلار نیز برسد.

این کارشناس انرژی عربستانی با اشاره به علل کاهش قیمت جهانی نفت اظهار داشت: افزایش تولید نفت اوپک به 30.4 میلیون بشکه در روز که بخشی از این نفت را عربستان تولید کرده است تا کاهش تولید عراق را جبران کند از جمله دلایل است، اما یکی دیگر از دلایل افت قیمت افزایش تولید نفت در ایالات متحده است که این کشور مشخص نمی کند که میزان تولید نفتش دقیقا به چه مقداری است.

الشطی تصریح کرد: بهبود تولید نفت خام لیبی نیز از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت است اما نباید بازگشت نسبی آرامش در عراق در پی انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید را از یاد برد زیرا این موضوع نیز موجب شده است تا شرایط بازار جهانی نفت به یک آرامش نسبی بازگردد.

این کارشناس انرژی گفت: از سوی دیگر در این چند وقت اخیر شاهد هستیم آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را برای نرخ رشد تقاضای نفت جهان در طی سالهای 2014 و 2015 اصلاح کرده است که این عامل نیز موجب شد تا قیمت نفت کاهش یابد.

وی همچنین به مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 نیز اشاره و تصریح کرد: گسترش مذاکرات بین ایران و کشورهای 5+1 مثبت است و برخی از کارشناسان انرژی معتقدند با این شرایط به نظر می رسد صادرات نفت ایران از 1.3 میلیون بشکه در روز به 1.8 میلیون خواهد رسید که پیش بینی این افزایش صادرات نیز می‌تواند از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت باشد.

وی با اشاره به اینکه نباید از این نکته به سادگی گذشت که الان فصل گرما را سپری می کنیم و همواره در این مدت شاهد کاهش قیمت نفت هستیم،گفت: با اغاز فصل سرما تقاضای جهانی نفت افزایش می یابد بنابراین اگر مسئولان کشورهای تولید کننده نفت کمی آینده نگر باشند می توانند با کاهش سقف تولید در جلسه آتی قیمت جهانی نفت را نیز افزایش دهند و ضرری که در چند ماه اخیر متحمل شده اند را جبران کنند.

وی گفت: بنابراین به نظر من قیمت جهانی نفت تا 2 ماه آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت زیرا روسیه و آمریکا توان تولید کنونی نفت را در فصل سرما ندارند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: