جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 27 مرداد 1393     
تورم مهمترین دشمن تولیداست

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در چهارمین همایش صادرات غیر نفتی که صبح امروز برگزار شد با اشاره به اهمیت تجارت در توسعه اقتصادی یک کشور گفت: با نگاه به کشورهای پیشرفته و موفق در عرصه تجارت و اقتصاد متوجه می‌شویم که این کشورها سیاست‌های روشنی در جهت حمایت از تولید و افزایش صادرات دنبال کرده‌اند.

وی افزود: توسعه صادرات موجب افزایش تولیدات ملی، رشد بهره وری و رونق اقتصاد و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می شود.

کمیجانی تصریح کرد: در سالهای گذشته این هوشیاری و بیداری در میان نخبگان اقتصادی کشور وجود داشت که باید که اتکای دولت به درآمد‌های نفتی کاهش یابد و صادرات غیر نفتی باید افزایش و حمایت شود.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: در سالهای 84 تا 90 با رقم 650 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به خوبی از این رقم استفاده نشد و سیاست راحت طلبی و توسعه واردات در پیش گرفته شد.

وی افزود: با نگاه به آمار سالهای 84 تا 90 وقتی درآمدهای نفتی را از طراز پرداخت کشور بیرون بکشیم تفاوت بین واردات و صادرات به مرز منفی 60 میلیارد دلار می‌رسد.

وی ادامه داد: چنین شکاف بزرگی نیاز صادرات و واردات مناسب نیست و باید گفت: دولتهای غربی بی‌سرو صدا جنگ نرم و کم هزینه ای را علیه ایران راه انداختند.

کمیجانی تصریح کرد: عزم جدی برای اصلاح قوانین و مقررات و اتخاذ سیاست‌های مناسب در توسعه صادرات را دارد.

وی با اشاره به بسته خروج از رکود دولت گفت: برخی به این بسته خورده می‌گیرند که دولت برای مهار تورم به رکود بی‌اعتنا بوده در صورتی که این طور نیست.

کمیجانی در ادامه افزود: در چهار ماهه سال جاری رشد نقدینگی 30 الی 31 درصد بوده که این رقم در مدت مشابه سال 92 ، 25 درصد می‌باشد.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه تورم مهم‌ترین دشمن تولید است گفت: تا زمانی که تورم مهار نشود سیاست ثبات نرخ ارز ماندگار نخواهد بود.
وی ادامه داد: لازم توسعه صادرات داشتن نظام ارزی منعطف و نرخ ارز پایدار است که امیدواریم تا مهار تورم ثبات در نرخ ارز ایجاد شود و راه برای سرمایه گذاری باز شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد رشد منفی سرمایه گذاری در کشور بودیم که تبعات آن معضل بیکاری است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل تورم گفت: اگر تورم مورد توجه دولت قرار گرفته به این دلیل است که مخل امنیت بالا برنده ریسک و همچنین بالا برنده نرخ سود بانکی و بهره بانکی است.

کمیجانی در ادامه افزود: امیدواریم با کمک فعالان اقتصادی و نخبگان بتوانیم در اجرای این بسته موفق شویم.
قائم مقام بانک مرکزی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به آمار صادرات و واردات گفت: بررسی این آمار نشان می‌دهد که ارزش کالاهای صادراتی در مقابل کالاهای وارداتی در چند سال گذشته تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: درحالی که نسبت قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی باید یک باشد در سالهای 83 تا 92 این رقم 0.4 و یا حداکثر 0.5 بوده و در سال 92 نیز این رقم 0.3 است که این نشان دهنده این است که صادرات ما با ارزش افزوده بالا نیست و  صادرات به صورت خام فروشی است.

کمیجانی تصریح کرد: انتظار می‌رود تحول اساسی در ترکیب صادرات غیر نفتی ایجاد شود که خوشبختانه تحرکی ایجاد شده و طبق آمار 4 ماهه امسال توازن نسبی در تراز تجاری شاهد هستیم و انتظار ما با توجه به وضعیت‌ها و پتانسیل های کشور در جهت رونق صادرات غیر نفتی است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: