جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 25 مرداد 1393     
نزدیک به 30 درصد آلودگی هوای تهران به دلیل بی توجهی به موضوع معاینه فنی ...

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز؛ مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهرداری تهران، ضمن اشاره به نیاز امروز شهر تهران به مبحث معاینه فنی، با توجه به وضعیت حاد آلودگی هوای تهران در چند سال اخیر، بیان داشت: آثار و پیامد های ناشی از انجام نشدن معاینه فنی خودروهایی که در تهران تردد می کنند، می تواند بسیار مخرب باشد. چرا که 80 در صد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک و خودرویی است  و بر اساس مطالعات صورت گرفته انجام معاینه فنی خودروها می تواند نزدیک به 30 درصد ، در کاهش آلودگی هوای شهر تهران موثر باشد.

مهندس ولی آذروش در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : در حال حاضر بیش از 2 میلیون خودرو فاقد برچسب معاینه فنی در شهر تهران در حال تردد هستند ، بنابراین  می توان به نقش و تاثیری که الزام داشتن معاینه فنی خودرو برای رفع آلودگی از هوای شهر تهران خواهد داشت ، پی برد.

وی افزایش ایمنی  خودرو را یکی از پیامدهای مثبت دیگر انجام معاینه فنی دانست و افزود: بر مبنای گزارشات پلیس راهور ، 40 درصد تصادفات جاده ای به دلیل نقص فنی خودرو ها اتفاق می افتد . این آمار در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار بالا بوده، به عنوان مثال  این آمار در اروپا  حدود 10 در صد است. 

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو، در خصوص تبدیل معافیت معاینه فنی خودروهای نو _ در چند سال گذشته _از 2 سال به 5 سال گفت : به نظر می رسد ایجاد تغییر در قانون معافیت معاینه فنی خودرو از 2 سال به 5 سال ، به دلیل عدم توجیه در زمینه آثار و پیامدهای مثبتی بود که معاینه فنی می تواند داشته باشد و بدین ترتیب امروز شاهد آثار سوء در زمینه آلودگی محیط زیست و اشکال در بحث ایمنی خودروها هستیم .

وی در ادامه افزود: از پیامدهای دیگر آن ، خالی ماندن مراکز معاینه فنی بود که در حال حاضر بیشتر این مراکز با 30 درصد ظرفیت خود  کار می کنند و بخش خصوصی به دلیل عدم توجیه  اقتصادی، تمایلی به سرمایه گذاری و راه اندازی چنین خدماتی را ندارد.

آذروش در خصوص اقدامات انجام شده برای تغییر این قانون گفت: از اقدامات تازه ای که برای برگرداندن قانون معافیت معاینه فنی خودروها به 2 سال پس از تولید انجام داده ایم، رایزنی های کارشناسانه با دولت و مجلس بوده که در همین زمینه لایحه ای تقدیم مجلس شده است تا قانون معاینه فنی پس از تولید، از 5 سال به 2 سال باز گردانده شود.

وی در ادامه افزود : با در نظر گرفتن تبعات موثر تغییر در این قانون، می توان به اتفاقات مثبت در زمینه بهبود وضع هوا و ایمنی خودروها امیدوار بود .

آذروش در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور گواهی  معاینه فنی بدون مراجعه به مراکز معاینه در اطراف تهران و مراکز خارج از شهرداری  مناطق 22 گانه  بیان داشت: دریافت گواهی ، بدون مراجعه به مراکز معاینه فنی امری غیر منطقی بوده و قطعا اثرات سوء و تبعات غیر قابل جبرانی از این طریق دامن گیر شهروندان خواهد شد . اگر در مواردی چنین اتفاقاتی  افتاده باشد ، می توان در نظر داشت که همواره در جامعه افرادی هستند که از قانون سر باز می زنند .

وی در خاتمه افزود:  با اقدامات مثبتی که توسط دولت و شهرداری در حال پی گیری و انجام است مطمئنا می توان از  وقوع چنین برخورد هایی جلوگیری کرد و تبعا این کار نمی تواند به عنوان یک رویه در مراکز معاینه فنی تلقی شود و شامل موارد استثنا بوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: