جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 22 مرداد 1393     
دستکاری اتوبوس ،آن را از استاندارد ایمنی خارج می کند...

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،رییس اسبق ستاد مرکزی معاینه خودروهای تهران با اشاره به اینکه متاسفانه اعمال دستکاری و تغییرات از سوی رانندگان اتوبوس و حتی نهادها و سازمان هایی خریدار اتوبوس زیاد مشاهده می شود، گفت: تصویب قانونی برای جلوگیری از این دستکاری ها و کاهش ایمنی اتوبوس، ضروری است.

صدرالدین علی پور با بیان اینکه این دستکاری ها اتوبوس را از استاندارد ایمنی که از سوی کارخانه سازنده برای خودرو تعریف شده است خارج می کند و قطعا تبعات تلخی برای ما دارد، افزود:  برخی سازمانها و نهادهای سفارش دهنده اتوبوس برای کاهش قیمت هزینه تمام شده اتوبوس اقدام به حذف سیستم های امنیتی همچون دستگاه هشدار دهنده قبل از بروز حادثه  یا سیستم های کنترل تعادل اتوبوس و یا اطفاء حریق مجهز می کنند، این موجب می شود خودرو از گارانتی خارج شده و استاندارهایی که از ابتدا برای آن تعریف شده است نیز کاهش یابد.

معاون اسبق آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه آیتم های اینچنینی براساس تصمیمات لحطه ای بر روی خودرو گذاشته نشده است و براساس مطالعات زیاد و انجام انواع تست های متعدد تصادف و اطفا حریق بوده است، افزود: برندهای اتوبوس هایی که در ایران فعالیت می کنند در دیگر کشورهای دنیا هم مشغول به کار هستند اما متاسفانه مشاهده می کنیم که این اتوبوس ها در کشور ما به دلیل استفاده نادرست و اعمال تغییرات از سوی رانندگان حادثه ساز شده است.

علی پور ادامه داد: در صورت اعمال هرگونه دستکاری در اتوبوس که منجر به خروج از استانداری که برابر با دفترچه ایمنی آن است، شود، باید در انتظار تبعات تلخ آن که هم اکنون نیز در کشور مشاهده می کنیم، باشیم.

وی ادامه داد:هر گونه تغییر در خوردو اعم از باک اضافه، تغییر در سیم کشی، کاهش یا افزایش ارتفاع، برداشتن چکش و کپسول آتش نشانی و اعمالی از این دست محاسبات استانداردی که خودروساز برای این خودرو با تحقیقات فراوان طراحی کرده است را بر هم می زند و منجر به بروز سانحه می شود چرا که خودرو از استاندارد خارج شده و این تغییر کاربردی تعریف نشده است.

این کارشناس حوزه حمل و نقل با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور به موضوع ایمنی اتوبوس ها و آموزش سازمان ها و مردم در این زمینه توجه کمی شده است، افزود: بررسی سوابق نشان می دهد که توجهات در این زمینه بسیار کم بوده است و مهمترین مساله نیز قانون افزایش زمان معاینه فنی خودروها از یکسال به 5 سال بود که عقب گرد شدیدی در حوزه استاندارهای زیست محیطی و استاندارد ایمنی خودرو در کشور بود.

وی ادامه داد: این موضوع باعث کاهش ایمنی خودرو ها و بروز اتفاقات بیشتر بویژه در اتوبوس ها که تعداد مسافر بیشتری را جابه جا می کنند شد چرا که یک اشتباه در این خودرو به جای یک نفر جان 50 مسافر را به خطر می اندازد.

وی با انتقاد از این مصوبه قانونی مجلس آن را عقبگرد جدی در حوزه قانونگذاری و پیگیری و اجرای ایمنی خودرو خواند و گفت: متاسفانه در موضوع آموزش و اطلاع رسانی در زمینه ایمنی اتوبوس ها در کشور حرکت جدی انجام نشده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: