جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 22 مرداد 1393     
کاهش ۵ برابری قدرت خرید

فارس: ابراهیم جمیلی صبح امروز در نشست خانه اقتصاد ایران اظهار داشت: اقتصاد ما از سال 90 دچار روند تخریبی شد و اکنون نمی‌توان توقع داشت که همه مشکلات اقتصادی در عرض 6 ماه برطرف شود.

کاهش 5 برابری قدرت خرید مردم در 8 سال

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید خانوار اکنون نسبت به سال 85، 4.5 برابر کاهش یافته است افزود: در بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود برای تقاضای خرید مشتریان چیزی دیده نشده است در حالی که باید دو کفه ترازو یعنی عرضه و تقاضا توازن داشته باشند تا رونق ایجاد شود و الا دردی از رکود دوا نخواهد شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه لایحه دولت بیشتر نگاه به آینده داشته و توسعه‌ای است افزود: این لایحه وضعیت موجود را شامل نمی‌شود و اگر به مشکلات فعلی توجه نکنیم، ضربه زیادی خواهیم خورد و امیدواریم، این لایحه با چکش‌کاری نمایندگان مجلس اصلاح شود.

جمیلی مشکل در تأمین منابع را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که به اعتقاد اغلب تجار و بازرگانان بخش خصوصی در لایحه دولت برای خروج از رکود فکری برای آن نشده است، یا اینکه اگر قرار است، نقدینگی تزریق شود به کدام بخش باید باشد.

بی‌اهمیتی بانکها به بخشنامه‌های بانک مرکزی

رئیس خانه اقتصاد ایران بی‌اهمیتی بانکها به مصوبات قانونی را یکی دیگر از گره‌های کور پیش‌رو دانست و گفت: مصوبه‌ای داریم که بانکها باید با 25 تا 30 درصد مبلغ گشایش اعتبار کنند، ولی بانکها از این موضوع تمکین نمی‌کنند و این امر در مورد مصوبات تسویه معوقات بانکی هم همین گونه است.

به اعتقاد عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران باید نسبت معینی بین نرخ تورم و سود تسهیلات بانکی برقرار باشد، چرا که با پایین نگه داشتن دستوری نرخ سود بانکی در دولت قبل و تزریق نقدینگی در قالب بنگاه‌های خرد وضع به آنجا رسید که اکنون شاهدید.

مشکل بانکها با بخشنامه‌های یک شبه حل نمی‌شود/ بانک مرکزی سیاست جامعی ندارد

جمیلی تصریح کرد: تا زمانی که بانک مرکزی سیاست جامعی نداشته باشد، نمی‌تواند با دستور و بخشنامه یک شبه مشکل را حل کند و اگر بر ابلاغیه‌ها نظارتی وجود نداشته باشد و ببینند بانکها چقدر تبعیت می‌کنند باز مشکلی حل نمی‌شود.

وی خطاب به بانکها گفت: اگر بانکها به جای بنگاه‌داری بانکداری کنند و کاهش نرخ قیمت‌ها با تولید انبوه به میان بیاید خیلی از مشکلات حل می‌شود. باید پرسید وقتی مؤسسات مالی، اعتباری تسهیلاتی با سود 36 درصد می‌دهند چه کسانی این تسهیلات را می‌گیرند؟ آنهایی که با سود بالای 50 درصد تولید می‌کنند یا آنکه در فهرست بدهکاران قرار گرفته و به معوقات بانکی دامن زده می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: