جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 22 مرداد 1393     
خانه سینماکمیته امدادنیست

مهر:  روز چهارشنبه 22 مردادماه دومین نشست خبری شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با حضور محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن و مازیار میری مدیر اجرایی شانزدهمین جشن خانه سینما در تالار سیف‌ا‌لله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمد بزرگ‌نیا دبیر جشن شانزدهم در خصوص داوری ها گفت: مرحله اول داوری ها با حضور اعضای اصلی صنوف تمام شد و برای اولین بار جایزه‌ای برای مدیران تولید در شانزدهمین جشن سینمای ایران اختصاص پیدا کرد. داوران صنوف در این مدت بیش از 109 فیلم از سینمای ایران را به تماشا نشستند و قضاوت کردند.

وی ادامه داد: در مرحله دوم داوران جدیدی به این لیست اضافه می شوند و مجددا فیلم های بخش مسابقه را تماشا می کنند. شرایط سینمای ایران به گونه ای پیش رفت که در این مدت شاهد وفاق و همدلی بودیم. اکثر فیلم هایی که در این دوره از جشن سینمای ایران مورد قضاوت قرار گرفتند از طیف های مختلف بودند که امیدوارم این همدلی و وفاق مستمر باشد.

در ادامه مازیار میری دبیر اجرایی جشن شانزدهم طی سخنانی گفت: در این دوره جایزه بخش مدیران تولید اضافه شد و خود داوران صنوف نامزدهای خود را اعلام کردند.

محمد بزرگ‌نیا در ادامه در پاسخ به این سؤال که فیلم های بنیاد سینمای فارابی در این دوره از جشن مورد توجه قرار گرفتند و بیشترین تعداد نامزدی را دارند، گفت: سیستم انتخاب فیلم ها بر اساس قضاوت داوران صنوف بوده است و هیچ دخل و تصرفی در انتخاب داوران وجود نداشته، هر اتفاقی که افتاده است خود داوران صنوف باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در طول این مدت 109 فیلم نمایش داده شد و اگر قرار بود فیلم هایی که در طول این مدت پروانه ساخت گرفتند، مورد قضاوت قرار بگیرند تعداد فیلم ها به 400 فیلم می رسید.

مازیار میری دبیر اجرایی شانزدهمین جشن در تایید حرف های محمد بزرگ‌نیا گفت: تمام داوری ها صنفی بوده و هر صنف 5 نفر از نمایندگان خود را به ما معرفی و آنها فیلم ها را قضاوت کردند.

در ادامه مراسم مازیار میری در خصوص نامزد شدن فیلم «حوض نقاشی» گفت: من از ابتدا اعلام کردم که فیلم من را در این دوره قضاوت نکنید، اما دوستان تاکید داشتند که این اتفاق بیفتد و نمی شد از حق بازیگران و دیگر عوامل فیلم گذشت.

سپس مدیرعامل خانه سینما در خصوص حضورش در این نشست خبری گفت: دلیل حضور من بر می‌گردد به برخی از نگاه‌هایی که به این جشن می شود. بعد از چند سال جشن خانه سینما می خواهد برگزار شود و ما باید بر اساس آیین نامه عمل کنیم. وقتی در شرایط اجرا قرار می گیریم باید یک شیوه آکادمیک برای برگزاری جشن در نظر گرفته شود. در دوره های پیش از این نحوه برگزاری جشن به شکل های مختلف بوده است. خروجی و مکانیزم داوری ها حاصل تلاش محدود در هر صنف است و خانه سینما نمی تواند پاسخگوی این مسأله باشد که چرا این فیلم یا آن فیلم در این لیست جایی ندارد. داوری ها اگر خوب یا بد است حاصل یک نگاه صنفی است.

در ادامه محمدمهدی عسگرپور در مورد حامیان مالی جشن شانزدهم گفت: خانه سینما همواره در جذب اسپانسر مشکل داشته است. از 10 تا 20 سال گذشته بودجه خانه سینما بودجه محدودی بوده و صرف هزینه های مختلف شده است. در تعامل خانه سینما با سازمان سینمایی هیچ سرفصلی برای هزینه های جاری خانه سینما وجود ندارد و ما برای تامین هزینه های جاری با مشکلاتی مواجه هستیم.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: اسپانسرها مایل هستند در برنامه های دیگری شرکت کنند و ما تا به امروز با برخی از آنها وارد مذاکره شدیم که به نتیجه قطعی هنوز نرسیده ایم. برخی از اسپانسرها اعلام آمادگی کردند که ما با بررسی های انجام شده دریافتیم که این حامیان مالی در شان خانه سینما نیستند. پوشش تلویزیونی یک اولویت مهم دیگر است که برای حامیان مالی جذابیت دارد. جشن خانه سینما برای صدا و سیما جذاب نیست و پخش زنده این برنامه در دستور کار مدیران تلویزیون قرار ندارد. اما چیزی که مسلم است در طول این سالها جشن خانه سینما برگزار شده و در این دوره هم با وجود مشکل ها و سختی های فراوان قطعا برگزار می شود.

عسگرپور درباره گروه‌های داوری و افرادی که در جشن شانزدهم آنها را همراهی می کنند، گفت: معمولا تمام افرادی که در برگزاری این جشن سهیم هستند، پولی دریافت نمی کنند و همه به صورت همدل می خواهند که این جشن برگزار شود. بودجه ای که برای جشن خانه سینما هزینه شده است یک پنجم بودجه جشن های دولتی هم نیست.

در ادامه این نشست خبری عسگرپور در خصوص وضعیت معیشتی هنرمندان، گفت: اقداماتی برای تامین وضعیت معیشتی هنرمندان در طول سالهای اخیر صورت گرفته و برخی کمک های مالی به آنها داده شده است اما امروز ما با حجم عظیمی از مشکلات مواجه هستیم و وضعیت معیشتی هنرمندان و اعضای خانه سینما به شدت خراب شده است. در بخش تولید در سینما ورودی افراد با خروجی همخوانی ندارد و در طول این سالها برخی از همکاران با صدا و سیما و تلویزیون همکاری می کردند که در طول سالیان گذشته از این امکان هم محروم شدند.

وی افزود: با یک آمار جدی و خطرناک در بحث وضعیت معیشتی همکاران مواجه هستیم. یکی از اختلافات ما با دولت قبل بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری بود که دولت باید این صندوق را تشکیل می داد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. آنها به جای این کار با توزیع کوپن و بن های مختلف می خواستند بگویند ما حامی هنرمندان هستیم. امروز ما به دولت جدید هم بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری هنرمندان را ارائه کردیم اما آنها می خواهند به مسائل ریشه ای تری بپردازند. وضعیت معیشتی در طول ماههای اخیر وخیم‌تر شده و باید هر چه زودتر اقدامات ریشه ای در این زمینه انجام بگیرد.

مدیرعامل خانه سینما یادآور شد: در شورای سیاست گذاری خانه سینما تصمیم گرفتیم که به دلیل مشکلات به وجود آمده و اعلام همدردی با همکارانی که در وضع معیشتی خوبی به سر نمی برند، جشن خانه سینما را کم هزینه تر از دوره های قبل برگزار کنیم. امیدوارم که اقدام های این چنینی باعث شود که دولت به فکر حل این مشکل باشد.

عسگرپور با بیان اینکه در طول سالهای گذشته پدیده تکنولوژی باعث شده که تعداد زیادی از همکاران ما و اعضای صنوف خانه سینما بیکار شوند، تصریح کرد: امروز بسیاری از فیلم ها در خانه ها صداگذاری می شود و همین اتفاق باعث بیکار شدن گروهی خواهد شد. در این ایام خیلی‌ها به خانه سینما مراجعه و از ما درخواست کمک کردند. ما به دلیل محدودیت هایی که داریم، نمی توانیم به آنها کمک کنیم. خانه سینما کمیته امداد نیست و باید برای تامین هزینه معیشتی هنرمندان، مدیران دولتی تصمیم های جدی تری بگیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند بودجه لازم برای تامین وضعیت معیشتی هنرمندان به خانه سینما ارائه شده، تأکید کرد: اما بودجه خانه سینما باید 5 میلیارد باشد که بتوانیم بخشی را به این جریان اختصاص دهیم. بودجه خانه سینما در طول سالهای گذشته تا به امروز کمی بالاتر از هزینه های تولید یک فیلم متوسط بوده است. من این خانه سینما را با 4 میلیون و 200 هزار تومان تحویل گرفتم. بودجه خانه سینما عدد محرمانه ای نیست.

مدیرعامل خانه سینما در ادامه عنوان کرد: عده ای به ما می گویند چرا در طول 4 سال گذشته به ما این همه هیاهو کردید و امروز ساکت و آرام نشسته اید. در طول 4 سال گذشته دولت یک جنگ را با ما آغاز کرد و ما هم مجبور بودیم که برای حفظ صنوف با آنها وارد جنگ شویم.

عسگرپور در خصوص تعامل با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بحث صندوق بیمه بیکاری ما خیلی جدی هستیم و در جلسات زیر شاخه‌ای شورای عالی سینما این مسأله را عنوان کردیم. نوع گفتگوی ما با دولتمردان جدید خیلی متفاوت است و به شخصه امیدوارم که آقای ایوبی و تیم جدید سازمان سینمایی ما را در این بخش یاری کنند.

در پایان مازیار میری دبیر اجرایی شانزدهمین جشن خانه سینما گفت: ما یک نشست دیگر با حضور اهالی رسانه برگزار خواهیم کرد که در آن جایزه مربوط به سیف‌الله داد و داوری فیلم ها که از 4 شهریورماه مجدد آغاز می شود، بررسی می شود. من این نکته را به شما بگویم که جشن شانزدهم قطعا برگزار خواهد شد و در خصوص جشن های چندگانه خانه سینما که قبل از جشن اصلی در روز 21 شهریورماه برگزار می شود، هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم و به زودی در نشستی خبری این مسأله بررسی خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: