جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 21 مرداد 1393     
تهران،در لیست آلوده ترین شهرهای دنیا

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،با افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق، شاخص کیفیت هوای تهران امروز 21 مرداد ماه در مرز شرایط ناسالم قرار گرفت .

بر اساس اخرین اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا ، میانگین غلظت آلاینده ذران معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون افزایش یافته بطوریکه میانگین غلظت آن 100 psi بوده است .بنابر این با توجه به افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق شاخص کیفیت هوای تهران در مرز شرایط ناسالم برای گروه های حساس جامعه است .

بنابر این گزارش ، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر 10 میکرون نیز 73 psi بوده است .

تهران در رتبه 162 آلودگی ذرات معلق در جهان قرار دارد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا از نتایج آخرین بررسی‌های جهانی در مورد وضعیت آلاینده ذرات معلق خبر داد و گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تهران در بین 1524 شهر مورد مطالعه، از نظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 10 میکرون(pm10) در رتبه 162 آلودگی قرار داشته است.

به گفته وحید حسینی در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌ تر جهان نسبت به شهر تهران در قاره آسیا و شهرهای پاکتر از شهر تهران عموماً در قاره آمریکا، کانادا و اروپا قرار داشته اند.

وی در توضیح بیشتر گفت: بر اساس تحقیق سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، در خصوص وضعیت غلظت آلاینده‌های کوچکتر از 10 و کوچکتر از 2.5 میکرون در سال‌های 2008 تا 2012 در حدود 1600 شهر جهان مشاهده شده که بیشترین میزان غلظت این آلاینده‌ها در شهرهای مناطق شرق مدیترانه با سطح درآمد پایین و متوسط و جنوب شرق آسیا رخ داده است.

او افزود: اطلاعات غلظت ذرات معلقPM10 و PM2.5 در تهران نیز در این گزارش ذکر شده است، به لحاظ آلاینده PM10 از بین 1524 شهر مورد مطالعه، شهر تهران در رتبه 162 آلودگی قرار داشته است. به طورکلی در این رتبه بندی، بیشتر شهرهای آلوده‌تر جهان نسبت به شهر تهران در قاره آسیا (مانند شهرهای کراچی، دهلی، داکا، داکار،کابل، ابوظبی و دوحه) و شهرهای پاکتر از شهر تهران عموماً در قاره آمریکا، کانادا و اروپا (مانند ونکور، کپنهاگ، استکهلم، لندن و واشینگتن) قرار داشته اند

به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، شهر پیشاور پاکستان در این رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی آلوده‌ترین و شهر Lake Havasu City-Kingman آمریکا پاکترین شهر در بین شهرهای مورد مطالعه بوده است. بر اساس اطلاعات این پایگاه داده، شهر اهواز نیز پس از شهرهای پیشاور و راول پندی (پاکستان)، مزار شریف (افغانستان)، و گوآلور (هند) در رتبه پنجم آلوده‌ترین شهر به لحاظ آلاینده PM10 قرار داشته است.

حسینی با اشاره به وضعیت تهران در میان 26 شهر مورد مطالعه در منطقه شرق مدیترانه گفت : در بین 26 شهر مورد مطالعه در منطقه شرق مدیترانه، تهران در رتبه 22 و در بین 386 شهر مورد بررسی در قاره آسیا در رتبه 148 قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا درباره رتبه بندی آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون هم گفت: در خصوص رتبه بندی آلاینده PM2.5 نیز از بین 1612 شهر منتخب جهان، شهر تهران در رتبه 354 آلودگی قرار داشته و در منطقه شرق مدیترانه از بین 26 شهر، تهران در رتبه 23 و در بین 387 شهر منتخب در قاره آسیا دارای رتبه 228 آلودگی بوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: