جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 21 مرداد 1393     
آسمان شهاب باران می‌شود

کاظم کوکرم، عضو هیئت تحریریه ماهنامه نجوم، در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: بارش شهابی بر ساوشی امسال، در ساعت 8 و 30 دقیقه صبح روز 4 شنبه، 22 مرداد به اوج بارش خود می‌رسد که در ایران روز است و ما قادر به رصد آن نخواهیم بود. 

 
وی افزود: بهترین زمان رصد نیز شب قبل یعنی شامگاه سه شنبه بود که متأسفانه به دلیل حضور ماه نزدیک به بدر در آسمان و از طرفی طلوع دیر هنگام مرکز این بارش که صورت فلکی بر ساوش است، بسیاری از شهاب‌ها را از دست خواهیم داد و تنها قادر به مشاهده‌ی آذری گوی‌ها هستیم. آذری گوی‌ها شهاب‌های بزرگتر و بسیار پرنور هستند که روشنایی آنها از روشنایی زهره و مشتری نیز فراتر می‌رود. 
 
کوکرم اضافه کرد: با شرایط موجود،‌ زمان مناسب برای رصد بارش شهابی بر ساوشی روزهای بعد از اوج بارش یعنی حوالی 25 و 26 مرداد است که ماه از بدر خارج شده و آرام آرام به حالت هلالی نزدیک می‌شود و کم نور تر می‌شود. 
 
وی با اشاره به اینکه عبور سوییفت- تاتل به تازگی صورت گرفته است،‌ گفت: یارش شهابی، حاصل عبور زمین از میان بقایای یک دنباله دار در مسیر آن به دور خورشید است. منشا بارش شهابی بر ساوشی نیز بقتیتی دنباله دار سوییفت-تانل می باشد که در دهه 90 میلادی از نزدیکی خورشید عبور کرده است. این دنباله درا هر 123 سال یکبار به نزدیکی خورشید می‌آید و چون عبور سوییفت-تانل به تازگی صورت گرفته است و بقایای بیشتری از آن در مسیر زمین وجود دارد، بارش شهابی برساوشی با نرخ ساعتی سرسویی 100 شهاب در ساعت، بارش پرشهابی محسوب می‌شود. 
 
وی تصریح کرد: ستاره شناسان برای ارزیابی کیفیت بارش‌های شهابی از نرخ ساعتی سر سویی یا همان zhr استفاده می‌کنند. این نرخ تعداد شهاب‌هایی است که در یک ساعت و با شرایطی چون قرار داشتن کانون بارش در سرسو، تاریک بودن آسمان، عدم حضور ماه، باز بودن افق و صاف بودن هوا، دیده می‌شود. 
 
کوکرم در پایان گفت: با توجه به وضع موجود، نباید انتظار مشاهده‌ی یک بارش با تعداد زیادی شهاب باشیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: