جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 22 تير 1395     
اهدای نشان کیارستمی به یک فیلمساز

علی معلم با اشاره به ویژگی‌های امسال جشن حافظ گفت: کیارستمی هیچ گاه تجربه‌گرایی را رها نکرد و به همین دلیل برای اهدای نشان کیارستمی به کارنامه فیلمساز توجه می‌کنیم تا در کارنامه کاری‌اش فضای نوجویانه وجود داشته باشد.

فارس: سه شنبه (22 تیرماه) نشست خبری شانزدهمین جشن حافظ  در محل دفتر دنیای تصویر برگزاری شد. علی معلم دبیر شانزدهمین جشن حافظ درباره چگونگی و روند داوری‌های امسال جشن حافظ توضیحاتی ارایه داد.

در این نشست که با حضور اهالی رسانه برگزار شد دبیر جشن گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته تمام آثار سینمایی و مستندی که از فروردین ماه به نمایش درآمده تا آخرین روز  اسفندماه سال 94 مورد ارزیابی قرار گرفته در حوزه تلویزیون هم به همین صورت است و آثاری که در این بازه زمانی از رسانه ملی پخش شده است مورد داوری قرار گرفته است.

محمد رسول الله از داوری‌ها کنار گذاشته شد


وی ادامه داد: یک فیلم سینمایی از دایره رقابت با دیگر آثار سینمایی کنار گذاشته شد. فیلم محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی در داوری‌ها بررسی نشد زیرا ابعاد تولید و تهیه این پروژه فراتر از سینمای ایران بود و فکر کردیم مقایسه این فیلم با دیگر فیلم‌های تولید شده در سینمای ایران درست نیست زیرا فیلم در سطح استانداردهای بین‌المللی ساخته شد.

معلم درباره برنامه‌های تلویزیونی گفت: حدود 25 مجموعه تلویزیونی مورد ارزیابی قرار گرفت. برنامه های تلویزیونی نیز امسال متنوع بود و از سوی دیگر برخی از برنامه های گفت و گو محور که در شبکه اینترنت منتشر می شود برنامه هایی است که می تواند با برنامه های تلویزیونی رقابت کند و سطح کار در تلویزیون را تغییر دهد. برنامه آقای رشید بود و برنامه آقای جیرانی از این دست برنامه ها است . با راه اندازی VOD هم می توانیم شاید رشد کیفی برنامه ها باشیم و رقابت خوبی میان برنامه های از این دست ایجاد شود.

امسال مانند سال های گذشته به برنامه هایی که مجری محور هستند توجه داشتیم این برنامه ها  براساس قابلیت های موضوعی دسته بندی می شود از  میان 20 و چند برنامه که از  شبکه ها پخش شده است آثار داوری شدند. یکی از فاکتورهای این برنامه ها پر بیننده بودن آن ها در حوزه کاری خودشان بود طبعا این برنامه ها  تفاوت های موضوعی دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حوزه نمایش خانگی وضعیت مناسبی در سال گذشته داشتیم و در این حوزه فعالیت میرباقری با ساخت «دندون طلا» بسیار خوب بود.

*بخشی از موفقیت‌های سینمای ایران مدیون هاشم‌پور است

معلم با اشاره به این مهم که در کشور تالار مناسب برای اجرای مراسم نداریم گفت: تالار مناسب برای اجرای آیتم های مختلف در سالن ها نداریم سال گذشته هم تالار کشور سوخت و نتوانستیم از این تالار استفاده کنیم به همین دلیل امسال در سالن همایش های برج میلاد جشن را برگزار خواهیم کرد.

وی درباره جایزه حافظ به هاشم پور گفت: در شانزدهمین جشن حافظ (دنیای تصویر) از یک عمر فعالیت هنری جمشید هاشم‌پور تقدیر به عمل می‌آید. به پاس یک عمر فعالیت هنری و بازی در حدود صد فیلم که در بیش از نیمی از آن‌ها نقش اول را داشته، بخشی از موفقیت های سینمای ایران مدیون فیلم‌هایی است که  او بازی کرد و مخاطبان زیادی را به سینما کشاندند او از بازیگران  مطرح، با اخلاق و حرفه ای سینما و در این حوزه باید از او یاد بگیریم.

اهدای نشان کیارستمی به یک فیلمساز


معلم در بخش دیگری از نشت به نشان کیارستمی که امسال به یک فیلمساز اهدا می شود اشاره کرد و  گفت: اگر به آثار زنده یاد کیارستمی توجه کنیم خواهیم دید همیشه در آثارش نوآوری و نوجویی وجود داشته است. کیارستمی یکی از تجربه گراترین فیلمسازان ایران چه در آثار کوتاه و بلندش است. اگر  بخواهم یک بررسی داشته باشم شاهد این مهم هستم یک وجه بسیار جالب در آثار او این است که کارش را از جهان فیلم کوتاه آغاز کرد و با  دوربینش با کودکان و  هنرپیشه های مطرح دنیا فیلم ساخت. او در میان فیلم های بلندی که ساخت تجربه گرایی را رها نکرد و در این میان مستند هم ساخت و هیچ گاه جنبه تجربه گرایی و نوجویی را رها نکرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم کارنامه فیلمسازان در سینمای ایران را (کوتاه  و بلند) را مورد توجه قرار دهیم و به یک فیلمساز که در کارنامه اش واجد نوجویی است نشان کیارستمی اهدا کنیم. امیدواریم این جایزه بتواند  تداوم داشته باشد و با اسم کیارستمی در جشن های دیگر حافظ نیز اهداء شود.

وی در باره این نشان توضیح داد: کارنامه کاری فیلمساز مورد بررسی قرار می گیرد و محدودیت زمانی برای فیلمساز در نظر گرفته نمی شود فضای فیلمسازی کارگردان اگر واجد فضای نوجویانه باشد این نشان به او تعلق می گیرد. به کارنامه فیلمساز توجه می شود نه یک فیلم .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: