جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 20 مرداد 1393     
ساماندهی مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی و شهری در دستور کار و اولویت نخست ماست

 به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز ؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حاشیه جلسه شورای مدیران حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک، در خصوص اقدامات اجرایی برای نظارت بر نحوه عملکرد سازمان های زیر مجموعه معاونت حمل و نقل بیان داشت:  معاونت حمل و نقل به چند روش عملیات نظارت بر عملکرد سازمان های زیر مجموعه خود را به انجام می رساند.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : یکی از این روش ها از طریق دستگاه نظارت بر هر پروژه و قرار داد است  که فعالیت ها در هر پروژه  را تحت کنترل در می آورد.  روش دیگر ما در نظارت مربوط به نقش واحدهای بازرسی است که بر نحوه عملکرد هر کدام از واحدهای تحت پوشش حوزه حمل و نقل نظارت می کند.

وی در ادامه افزود: سامانه مربوط به دریافت پیشنهادات و انتقادات مردمی یا سامانه 1888 ، سامانه نظارت همگانی است که از طریق آن با نظرات و پیشنهادات مردمی آشنا می شویم و شهروندان از این طریق اشکالات و مسائل را به ما منتقل می کنند.

تشکری هاشمی با اشاره به طبیعی بودن وجود ایرادات در محدوده خدمات حمل و نقل شهری بیان داشت: همواره بر سر راه فعالیت ها مشکلاتی وجود داشته است، ولی نمی توان گفت تمام مشکلاتی که وجود دارد به مسأله نظارت بر می گردد. به عنوان مثال تردد اتوبوس های دودزا به سبب نبود نظارت بر عملکرد ناوگان اتوبوس رانی اتفاق نیفتاده و دلیل آن این است که برای جایگزینی ناوگان نو ، نیاز به بودجه و اعتبارات پیش بینی شده است . با در نظر گرفتن شرایط کنونی علارقم آلوده کننده بودن اتوبوس های فرسوده و وجود ضررهای زیست محیطی ، چاره ای جز استفاده از تمام ظرفیتهای موجود در اتوبوس رانی وجود ندارد.    

وی در ادامه افزود: با این وجود معاونت حمل و نقل خود را موظف می داند تا به مشکلات و مسائلی که از طریق واحدهای بازرسی و نظارت انتقال داده می شود، رسیدگی کند. بنابراین نظارت بر فعالیت های ناوگان حمل و نقل عمومی رسالت مستمر ماست.                                                           

مهندس هاشمی در خصوص نقش به کار گیری شیوه های راهگشا و کاربردی در برخورد با رانندگان متخلف گفت: برنامه های مختلفی برای ایجاد بازدارندگی افراد از تخلف وجود دارد. به نظر می رسد استفاده از شیوه های تشویقی در جهت فرهنگ سازی برای جلوگیری از تخلفات رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتر می تواند موثر واقع شود. در شیوه های آموزش گر و فرهنگ ساز معاونت برای ناوگان اتوبوسرانی ، پیش بینی شده که آموزش های تئوری، عملی  و نیز کار با سیمیلاتور به شکل مستمر انجام شود. معاونت حمل و نقل تنها نهادی است که برای آموزش رانندگان از سیمیلاتور استفاده می کند . ضمن اینکه دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به عنوان همکار ما در این آموزش ها پیشگام بوده است.

وی در ادامه گفت: در خصوص آموزش ها برای تاکسی رانی ؛ دوره هایی ویژه رانندگان شاغل در تاکسی های شهری و همچنین رانندگان سرویس مدارس در نظر گرفته شده است . در برنامه اخیر تاکسی رانی برای آموزش به روز و متناسب با استاندارد های جهانی در تاکسی رانی ، اقدامات اولیه برای تاسیس دانشکده تاکسیرانی در حال انجام است.

تشکری هاشمی در خصوص ارتقا سطح آموزش ها برای رانندگان مترو گفت: همچنین ارائه آموزش ها به صورت مستمر ، برای ارتقا سطح کیفی و علمی کارکنان و رانندگان قطار های شهری  در نظر گرفته شده است که با توجه به آموزش های اولیه کارکنان در مراکز علمی کاربردی ، سطح کیفی و علمی در ناوگان حمل و نقل عمومی به سرعت در حال رشد و شکوفایی است.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص اقدامات لازم برای اجرای طرح معاینه فنی خودروها خاطر نشان کرد: با توجه به شرایطی که در حال حاضر بر فضای معاینه فنی خودرو ها حاکم شده است و اینکه با صاحبان خودروهایی که فاقد برچسب معاینه فنی هستند برخوردی به شکل قاطع انجام نمی شود، ایراداتی وجود دارد و باید تدابیری اتخاذ شود تا برای شهروندان در این زمینه نیز فرهنگ سازی شود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر معاونت حمل و نقل در حال پی گیری لایحه ای است که در این زمینه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرده است . این طرح به صورت همزمان از طریق سازمان محیط زیست و وزارت کشور در حال  پی گیری است . شکل اجرایی طرح به این صورت است که تمام معاینه فنی ها باید به صورت مکانیزه انجام شود و اطلاعات مربوط به خودروهایی که معاینه فنی دارند از طریق وب دیتا ها و به صورت ملی جمع آوری شود .

مهندس تشکری هاشمی در خاتمه بیان داشت: در صورت به ثمر نشستن این طرح ، در صورتیکه خودرویی معاینه فنی نداشت به راحتی شناسایی شده  و به مرور زمان با جدی گرفته شدن بحث اجرایی معاینه فنی توسط پلیس ، این طرح نیز همانند طرح بیمه ثالث به صورت یک رویه در خواهد آمد .

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: