جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 21 تير 1395     
اکوسیستم مراتع ورامین دچار اختلال شده است

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نسبت به حرکت و پیشروی کویر از سمت دشت های ورامین به سمت تهران هشدار داد و گفت: سازمان محیط زیست در سال های اخیر نه تنها هیچ اقدام اثرگذاری در زمینه کنترل و کاهش وسعت دشت ورامین نکرده، بلکه اکوسیستم مراتع ورامین را نیز با ایجاد موانع بر سر راه آب های روان دشت دچار اختلال کرده است.

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به اینکه کاهش سطح آب ها و سفره های زیرزمینی دشت ورامین منجر به رواج پدیده فرونشست خاک به سمت تهران شده است، تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد بودیم که آب های روانی که پیش تر در دشت ورامین جاری می شدند و این منطقه را به شکل مرتع در می آوردند، با اقدامات غیرکارشناسی سازمان محیط زیست به س دها منتقل یا برای تصفیه و مصرف در حوضچه هایی انباشت می شوند.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس دهم با تاکید بر اینکه این اقدامات سبب شده که زمین های باز ورامین از شکل مرتعی به دشت تغییر ماهیت دهند، ادامه داد: وقتی به شیوه مدیریت نشده ای از آب ها و سفره های زیرزمینی آب برداشت شود، شاهد شکست و فرونشست خاک هستیم. فرونشستی که به صورت روزانه به سمت تهران حرکت می کند و از انسجام خاک می کاهد.

وی با یادآوری اینکه کاهش میزان بارندگی ها و برداشت های کنترل نشده از سفره های زیرزمینی از کیفیت و انسجام خاک جنوب شهر تهران می کاهد، خاطرنشان کرد: شهر تهران به دلیل جمع آوری آب و فاضلاب ها و برداشت بی رویه از چشمه های زیرزمینی با فرونشست خاک روبرو است. در این زمینه بارها نشست های متعددی با وزارت خانه های نیرو و جهادکشاورزی برگزار کردیم تا راه حل هایی به دست آید، اما تاکنون به نتیجه نرسیده ایم.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران مسئولیت اصلی رفع مشکلات دشت ورامین را متوجه سازمان محیط زیست دانست و گفت: تشخیص اقدامی که بتواند مانع حرکت ریزگردها از دشت ورامین به سمت تهران شود، متوجه مسئولان محیط زیست کشور است، اما تاکنون هیچ عملکردی که حاکی از اقدام اثرگذار از سمت این سازمان باشد به چشم نیامده است.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: