جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 20 مرداد 1393     
رونق معاملات مسکن

فارس: بعد از گذشت کمتر از 5 ماه از سال جاری، هنوز بازار مسکن نتوانسته مسیر خود را پیدا کند و قیمت‌های مشخصی را استخراج و به متقاضیان مسکن ارائه کند.

از سوی دیگر بازار مسکن که خود محرک اقتصادی محسوب می‌شود، در کنار سایر بخش‌های اقتصادی دچار یک رکود طولانی شده و اتفاقاً رکودی که به گفته مشاوران املاک یک رکورد در نوع خود بی نظیر است.

این روزها برخی از مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران عنوان می‌کنند که برخی از نقاط تهران به ویژه مناطق بالای شهر خرید و فروش مسکن رونق نسبی به خود گرفته است، اما هنوز بیشتر مناطق مرکزی و جنوب تهران با موضوع رکود مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر چه تعداد واحدهای مسکونی ساخته شد. در حال حاضر در تهران کم نیست و به گفته برخی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی شد 400هزار خانه خالی از سکنه در تهران وجود دارد، بسیاری از سازنده‌ها حاضر نیستند واحدهای ساخته شده خود را به دلیل اینکه قیمت تمام شده مسکن بالاتر از قیمت مسکن است، عرضه کنند.

افزایش حجم ساخت و ساز در تهران در سال 91 و 92 به حدود 200هزار واحد مسکن می‌توانست این نوید را بدهد که تولید و عرضه بالای مسکن قیمت مسکن را در حدّ مناسبی قرار دهد، اما عرضه نشدن واحدهای مسکونی به دلیل رکود حاکم بر بازار، باعث شده تا در آینده احتمال افزایش قیمت وجود داشته باشد.

*بازار مسکن همچنان آرام

ابراهیمی یکی از مشاوران املاک در منطقه پونک تهران به خبرنگار فارس گفت: بازار خرید و فروش مسکن همچنان آرام و بی‌ سرو صدا دنبال می‌شود و بعد از گذشت بیش از یک هفته از ماه مبارک رمضان هنوز هم استقبال چندانی از سوی متقاضیان مسکن برای ورود به بازار دیده نمی‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم بازار مسکن در سال جاری را با بازار مسکن سال گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که بازار مسکن در اوایل سال جاری تا حدودی رونق داشت، اما به یکباره از لحاظ خرید و فروش دچار رکود شد.

ابراهیمی گفت: وقتی بازار مسکن تهران دچار رکورد می‌شود، مطمئن باشید که بازار سایر شهرهای کشور رکورد بیشتری دارد و شاید برخی از نقاط بالای شهر به دلیل توان مالی بالای متقاضیان مسکن تا حدودی رونق خرید و فروش در این مناطق دیده شود.

*متقاضیان مسکن طرفدار نوساز نیستند

حمیدی یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه ایران زمین معتقد است، این روزها متقاضیان مسکن طرفدار نوسازی نیستند، چرا که قیمت‌های آن بی‌جهت بالا است.

وی ادامه داد: این روزها قیمت‌ها آن قدر بالاست که متقاضیان مسکن ترجیح می‌دهند به سمت مسکن‌های نوساز نروند.

حمیدی با انتقاد از پرداخت نشدن حق‌الزحمه مشاوران املاک از سوی خریداران و فروشندگان مسکن و نرخ 8درصد مالیات بر ارزش افزوده گفت: رکورد بازار مسکن در تهران به دلیل کاذب بودن قیمت‌ها است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم بازار مسکن از رکورد خارج شود، باید نظارت مسئولان ذیربط براین بازار افزایش یابد و قوانین سخت و حکم برای برخورد با سازندگانی که مسکن می‌سازند و آن را عرضه نمی‌کنند، اعمال شود.

*کاهش تراکم ساخت از سوی شهرداری موجب بالا رفتن قیمت مسکن نوساز

صلاحی یکی از فروشندگان منطقه سعادت‌آباد به خبرنگار فارس گفت: تا حدودی خرید و فروش مسکن در سعادت‌آباد رونق گرفته است، اما اینکه بگوئیم قیمت‌ها بالا رفته است، دروغ گفته‌ایم.

وی افزود: قیمت مسکن نوساز قطعاً با این روندی که شهرداری در پیش گرفته و تراکم ساخت را کاهش داده است، بالا خواهد رفت.

وی گفت: هرچند کاهش تراکم می‌تواند برای شهر تهران مناسب باشد، اما بهترین کار برای عرضه واحدهای مسکونی ساخته شده و تعادل قیمت مسکن، همانا اعمال قوانین سخت و مناسب برای شهر تهران است.

وی افزود: اگر واحدهای مسکونی ساخته شده عرضه شود، دیگر قیمت‌ها بالا نمی‌رود و کاهش تراکم نیز نمی‌تواند موجب افزایش قیمت مسکن شود و اتفاقاً کاهش تراکم چهره شهر تهران را مناسب‌تر خواهد کرد، به گفته وی به تازگی شهرداری تهران به واحدهای کلنگی که تا چند ماه پیش جواز 5 طبقه صادر می‌کرد، این روزها برای همان واحدهای مسکونی جواز 4 طبقه صادر می‌کند.

*رونق نسبی خرید و فروش مسکن در منطقه 3 تهران

اسلامی یکی از مشاوران املاک منطقه 3 تهران (قلهک) گفت: این روزها تا حدودی خرید و فروش مسکن رونق گرفته است و هرچند نسبت به اوج خرید و فروش 2 سال قبل هنوز وضعیت خوبی ندارد، اما به هر حال بازار خرید و فروش مسکن در حال بهتر شدن است و امیدواریم این وضعیت ادامه یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن که قرار است وام 60 تا 80 میلیونی به متقاضیان مسکن بدهد، می‌تواند قیمت مسکن را گران کند، گفت: قطعاً یک واحد مسکونی 80متری در این منطقه که متری 12 میلیون تومان است و برای آن باید حدود یک میلیارد تومان پرداخت شود، وام 80 میلیون تومانی تأثیر چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

وی افزود: به هر حال کاهش قیمت مسکن تابعی از سایر بازارها مثل ارز و طلا است و هر زمان که این بازارها دچار رکود شوند، بازار مسکن رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و سکه، به نظر می‌رسد سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن خواهد آمد.

اسلامی گفت: بنده چند نفر از سرمایه‌داران بزرگ را می‌شناسم که با رکود بازار ارز و سکه سرمایه خود را به سمت بازار مسکن آورده‌اند.

وی افزود: به هر حال وضعیت خرید و فروش مسکن در منطقه قلهک تا حدودی رونق گرفته است و امید است این وضعیت ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن از نخستین برنامه‌های عباس آخوندی وزیر مسکن، راه و شهر سازی بود که برای ایجاد تعادل در بازار و البته خروج بازار مسکن از رکود در دستور کار وی قرار گرفت، در عین حال این برنامه به دلیل نگرانی مدیران ارشد بانک مرکزی نسبت به تامین مالی کمتر مورد اقبال قرار گرفت. اما شب گذشته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام او اکبر کمیجانی که در مراسم بانک مرکزی برای گرامیداشت روز خبرنگار حضور یافته بودند، از پیوستن خود به حلقه موافقان این طرح خبر دادند.

موافقت بانک مرکزی با تشکیل صندوق پس انداز مسکن شاید بیش از هر چیز تابع سیاست‌های بسته خروج غیر تورمی دولت از رکود باشد، چنانکه روز گذشته دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد، از تصمیمات دولت برای خروج از رکود تحریک و حمایت از بخش تقاضا در بازار مسکن است.

محمدعلی نجفی در این نشست گفت از انتقاداتی که به بسته خروج از رکود دولت مطرح شده، توجه کمتر به بخش تقاضا است، اما دولت قصد ندارد قبل از حمایت از تولید و عرضه از بازار و تقاضا حمایت کند، اما این سیاست درباره بازار مسکن کاملا متفاوت است.

در دولت حسن روحانی تسهیلات خرید مسکن از 20 به 35 میلیون تومان افزایش یافت، اما این افزایش نتوانست قدرت خرید مسکن را افزایش داده و تحرکی در این بخش گرفتار در بحران رکود ایجاد کند.

حال دولتمردان امیدوارند، با ایجاد صندوق پس‌انداز مسکن تحرکی در این بازار مهم ایجاد کنند.

در این بین کم نیستند افرادی که معتقدند دولت به جای افزایش وام خرید، وام ساخت مسکن را به 75 تا 80 میلیون تومان افزایش دهد و با انتقال وام از سازنده به خریدار آثار تورمی افزایش سقف تسهیلات نیر به گونه‌ای جبران شود.

قیمت برخی از واحدهای مسکونی در نقاط مختلف تهران بدین شرح است:
 

منطقه

سن سال

قیمت هر متر (تومان)

ستارخان

نوساز

5.5میلیون

دریان نو

نوساز

5میلیون و 300هزار

شادمان

نوساز

5 میلیون

تهران ویلا

نوساز

5میلیون 600هزار

تهرانپارس

نوساز

5میلیون 400هزار

نبرد شمالی

نوساز

3میلیون و 900هزار

پیروزی

نوساز

3میلیون و 200هزار

نارمک

نوساز

5میلیون تومان

شهرک بوعلی

نوساز

9میلیون و 500هزار

کمالی

نوساز

8میلیون تومان

ایران‌زمین

نوساز

5میلیون و 700هزار

حکیمیه

نوساز

5میلیون و 200هزار

میدان رسالت

نوساز

4میلیون و 650هزار

قلهک

نوساز

9میلیون و 500هزار

دروس

نوساز

12میلیون

پاسداران

نوساز

10میلیون و 500هزار

خانی‌آبادنو

نوساز

3میلیون و 300هزار




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: