جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 19 مرداد 1393     
طراح سیمرغ فجر/عکس

ایسنا: سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر نماد آشنایی برای مردم و سینمادوستان است. نشانی که 30 سال از زمان طراحی آن می‌گذرد و هنوز تنها نشانه برگزاری بزرگترین جشنواره سینمایی کشور است. ابراهیم حقیقی از طراحی این نشان و ویژگی‌های آن گفت.
 
این طراح و گرافیست که نشان‌های بسیاری را برای مؤسسات مختلف طراحی کرده است، درباره نشان جشنواره فجر گفت: معروف‌ترین نشانی که طراحی کرده‌ام سیمرغ جشنواره فجر است. سال 61 که اولین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، نشان دیگری برای آن توسط شخص دیگر طراحی شده بود. پس از تاسیس بنیاد سینمایی فارابی در سومین سال برگزاری جشنواره به خواست آقای بهشتی نشان جدید جشنواره را که از آن موقع تا الان استفاده می‌شود طراحی کردم.
 
او افزود: برای سال بعدش که قرار شد تندیسی برای برگزیدگان داشته باشیم، تندیس سیمرغ بلورین را هم با محوریت همین نشان ساختیم. سیمرغ در نشست‌های مکرری که در بنیاد فارابی داشتیم تصویب شد.
 
حقیقی همچنین عنوان کرد: در تعریفی که برای سیمرغ داشتیم باید بلورین می‌شد. سیمرغ را نمی‌توان از سنگ، برنز، فولاد، چدن یا چوب ساخت. سیمرغ یک مفهوم است. سیمرغ یک مرغ نیست که بتوان آن را تبدیل به حجم کرد. هر وقت خواستند آن را به حجم تبدیل کنند یا شبیه خروس شده یا طوطی و بلبل. سیمرغی که در آثار عطار و فردوسی و حافظ و مولانا هست، فقط می‌تواند بلوری باشد.

 
سیمرغ حجمی جشنواره

 
این استاد دانشگاه درباره ایده حجمی کردن سیمرغ جشنواره که چند سال پیش اجرا شد نیز اظهار کرد: چند سال پیش بود که ایده حجمی کردن سیمرغ مطرح شد و من برای ساخت آن به پراگ که کریستال‌های بهتری در آنجا تولید می‌شود سفر کردم، اما سرانجام در ساخت شکل حجمی سیمرغ دخالتی نداشتم و متاسفانه ساخت آن هم با اعتراضاتی روبه‌رو شد. سال گذشته و با حضور مجدد آقای رضاداد – دبیر جشنواره فجر - موفق شدیم تندیس را با همان شکل قدیمی و به شکل نوآورانه‌تر طراحی کنیم.
 

سیمرغ جشنواره روی پایه برنزی

 
او ادامه داد: اصل لوگو تغییری نکرده است. قبلا تندیس روی پایه برنز که آب طلا داده می‌شد قرار می‌گرفت، اما خیلی دوست داشتم که یکپارچه بلورین باشد. موفق شدیم این کار را انجام بدهیم و پایه برنزی هم حذف شد.
 
طراح سیمرغ جشنواره فجر از یک تغییر دیگر در تندیس این رویداد خبر داد و گفت: کار دیگری که امسال حتما انجام خواهد شد این است که آینه را هم وارد کار بکینم. آینه هم همان مفهوم بلور دارد و شی‌ای است که مثل خود سینما دست نیافتنی و تعریف ناشدنی است. قرار است این آینه در قسمت پایین تعبیه شود تا انعکاس تصویر سیمرغ را در آن ببینیم.

 
ابراهیم حقیقی

 
حقیقی که مدتی است ریاست کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران را بر عهده دارد، درباره این کانون و فعالیتش گفت: ما موفق شدیم این کانون را به عنوان سی‌امین صنف سینمایی تاسیس کنیم. ایده تاسیس این کانون سه سال پیش داده مطرح شد که با تعطیلی خانه سینما مواجه شد و پس از بازگشایی مجدد خانه سینما، فعالیت خود را از سر گرفت. در این مدت طراحان جوانی که پیش از این آن‌ها را نمی‌شناختیم به جمع ما اضافه شدند. به زودی سایت کانون هم راه‌اندازی می‌شود.
 
او افزود: بخشی از اهداف کانون بلندپروازانه و بخش دیگر یافتن نظام صنفی است. مورد مهم‌تر تامین معیشت کسانی است که کار گرافیک را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند. باید موقعیتی پیش بیاید که آن‌ها در بده بستان‌هایشان با عوامل حوزه سینما موفق باشند و مجبور نباشند برای تامین معاش عصرها به مسافرکشی بروند. در تعریف فعالیت‌های کانون سینمای حرفه‌ای اکران مدنظر است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: