جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 4 تير 1395     
در جلسه بررسي برنامه جامع عفاف و حجاب شهر تهران اعلام شد:
حمل و نقل عمومي؛ انتخاب اول بانوان تهراني براي سفرهاي شهري

به گزارش گروه  آموزش فرهنگ سازی شهرداری نیوز؛جلسه بررسی نحوه اجرای مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران تحت عنوان «برنامه جامع عفاف و حجاب در شهر تهران» در ناوگان حمل و نقل عمومي با محوريت مناسب سازي و توسعه تسهيلات حمل و نقل شهري به منظور تأمين آسايش و كرامت بانوان با حضور نمايندگان سازمان ها و شركت هاي تحت پوشش معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران برگزار شد.

مشاور اين معاونت در امور بانوان در حاشيه اين جلسه گفت: با توجه به اعتماد و اطمينان روزافزون خانواده ها به وسايل نقليه عمومي، امروز حمل و نقل عمومي به انتخاب اول بانوان تهراني براي انجام سفرهاي شهري تبديل نشده است.

زهرا لهراسبي‌ پور با اشاره به اين كه در حال حاضر از 20 میلیون سفر شهری روزانه در تهران، 12 ميليون سفر از طريق حمل و نقل عمومي انجام مي‌شود، اظهار كرد: در اين ميان، سهم بانوان تهراني بيش از 3 ميليون سفر شهري در روز است كه به اين ترتيب، 26 درصد از مسافران حمل و نقل عمومي پايتخت را بانوان تشكيل مي دهند.

وي با بيان اين كه قسمت جلوي اتوبوس هاي تندرو و همچنين 3 واگن از 7 واگن هر قطار مترو به صورت اختصاصي به بانوان تخصيص داده شده، تصريح كرد: امروزه با توجه به ايمني و رفاه ناوگان حمل و نقل شهري، وسايل نقليه عمومي با استقبال گسترده بانوان تهراني رو به رو گردیده و اين گروه از شهروندان به مشتريان پر و پا قرص حمل و نقل عمومي تبديل شده اند.

استقبال روزافزون بانوان از ناوگان اتوبوسراني و فعاليت 2 هزار راننده زن در ناوگان تاكسيراني

مشاور فرهنگي و اجتماعي و مدير روابط عمومی شركت واحد اتوبوسراني تهران در اين جلسه با اشاره به اين كه ناوگان اتوبوسراني پایتخت روزانه 4 و نيم میلیون مسافر را جا به جا مي كند كه یک میلیون و 200 هزار مسافر یعنی بيش از 27 درصد از آنها را بانوان تشكيل مي دهند، اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون جا به جایی در تهران از طریق ناوگان اتوبوسرانی انجام شد که 30 درصد از آن یعنی 390 میلیون جا به جایی به بانوان اختصاص داشت.

محمدرضا رضايي منش با بيان اين كه اجراي طرح تفكيك آقايان از بانوان در اتوبوس ها و اختصاص بخش جلوي اتوبوس هاي بي آر تي به بانوان از جمله اقدامات شركت واحد به منظور رفاه حال این گروه از شهروندان بوده، تصريح كرد: اتوبوس هاي همسطح با ايستگاه ها در خطوط بی آر تی، امكان استفاده بانوان به ويژه بانوان همراه با كودك از اتوبوس را راحت‌ تر كرده است.

معاون فرهنگي و آموزشی سازمان تاكسيراني تهران نيز در جلسه مذكور با اشاره به اين كه بیش از 27 درصد مسافران تاکسی را بانوان تشکیل می دهند، اظهار کرد: در حال حاضر، در ناوگان تاكسيراني پایتخت نزديك به دو هزار تاكسيران خانم در قالب تاكسي بانوان مشغول به كار هستند که از اين تعداد، 70 درصد را زنان سرپرست خانوار تشكيل مي دهند كه از طريق رانندگي تاکسي، مخارج خانواده هاي خود را تأمين مي كنند.

حسن اشتري با بيان اين كه از مجموع 16 هزار راننده سرويس مدرسه در تهران، 7 هزار راننده خانم هستند، تصريح كرد: فعاليت بانوان آموزش ديده به عنوان راننده سرويس مدارس دخترانه منجر به افزايش ايمني دختران دانش آموز و اعتماد و اطمينان خانواده ها شده و ضریب امنیت دانش آموزان دختر در مسیر رفت و برگشت به مدرسه را به نحو محسوسی ارتقاء داده است.

 فعاليت 10 اتاق مادر و كودك در 4 پايانه و 6 ايستگاه مترو

معاون فرهنگي و اجتماعي شركت بهره برداري متروي تهران در اين جلسه با اشاره به اين كه اختصاص يك و نيم واگن در ابتدا و يك و نيم واگن در انتهاي هر قطار مترو به بانوان و اجراي طرح تفكيك آقايان از بانوان در واگن ها از جمله اقدامات شركت     بهره برداري مترو به منظور رفاه حال این گروه از شهروندان بوده، اظهار كرد: در حال حاضر،  بیش از 25 درصد مسافران مترو را بانوان تشكيل مي دهند.

محمد صائبي با بيان اين كه در 6 ايستگاه پر تردد مترو، نسبت به راه اندازي اتاق های مادر و كودك به منظور رفاه حال مادرانی که به همراه کودکان خود از مترو استفاده می کنند اقدام شده، تصريح كرد: در حال حاضر هر 102 ايستگاه متروي تهران مجهز به نمازخانه اند كه بخشی از آن به نمازخانه خواهران اختصاص دارد و در این میان، در 24 نمازخانه نماز جماعت اقامه می شود.

مدير روابط عمومي و مسئول امور بانوان سازمان پايانه هاي مسافربري تهران نيز در جلسه مذكور با اشاره به اين كه روزانه 94 هزار نفر از طريق 4 پايانه مسافربري به تهران وارد يا از تهران خارج مي شوند، اظهار كرد: در مجموع، پايانه هاي پایتخت هر سال ميزبان 35 ميليون مسافر هستند كه بخش قابل توجهي از آنها را خانواده ها، بانوان و دخترانی تشكيل مي دهند كه اتوبوس انتخاب نخست آنها براي انجام سفرهاي برون شهري است.

مريم قلي زاده با بيان اين كه انجام اصلاحات هندسي و مناسب سازي فضاي پايانه هاي 4 گانه تهران از جمله نورپردازي فضاي پايانه ها به منظور ايمني و رفاه بيشتر عموم شهروندان به ويژه بانوان در ساعات شب از جمله اقدامات سازمان پايانه هاست، تصريح كرد: همچنين فعاليت اتاق های مادر و كودك در هر 4 پايانه پایتخت كه سازمان پايانه ها در راه اندازي آنها پيشرو بوده از ديگر اقدامات اين سازمان است.

ناوگان حمل و نقل شهري قبل از اين كه سازه اي خدماتي باشد، ساختاري فرهنگي است

در ادامه این جلسه، آزاده دستمزد مسئول امور بانوان ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در گزارشي، تسهيلات در نظر گرفته شده از سوی اين ستاد به منظور سهولت در مراجعه بانوان به مراكز معاينه فني پایتخت را توضیح داد.

رييس شوراي فرهنگي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز با اعلام اين كه 42 درصد از كل بودجه شهرداري تهران در حوزه حمل و نقل عمومي هزینه می شود و این موضوع، نشان دهنده اهميتي است كه مديريت شهري براي حوزه مذکور قائل است، اظهار كرد: ناوگان حمل و نقل شهري قبل از اين كه سازه اي خدماتي باشد، ساختاري فرهنگي محسوب می شود و با اين نوع نگاه، باید به فضاي حمل و نقل عمومي به عنوان فضايي فرهنگي نگریست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جعفرپور با تأکید بر این که هر گونه اتفاقی در حوزه حمل و نقل تهران، کل شهر را تحت تأثیر قرار می دهد، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان حوزه ای پر مشغله و پر مخاطب، به نوعی بستر ارتباط اجتماعی و فرهنگی با شهروندان محسوب می شود.

 

اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب

قائم مقام معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران كه رياست جلسه فوق را بر عهده داشت، پس از ارائه گزارشات اجمالی نمايندگان سازمان ها و شركت هاي تحت پوشش معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، طي سخنان مبسوطي گفت: امروز در سطح کلان كشور به تعبير حکیمانه و عالمانه مقام معظم رهبري (مد ظله العالي)، شاهد ولنگاري فرهنگي و بي اهتمامي در زمينه توليد كالاها و محصولات فرهنگي جريان ساز و ضعف نظارت در حوزه فرهنگ عمومی هستيم.

دکتر علی محمد نائيني با اشاره به اين كه فضاي كار فرهنگي، فضایی سخت و پيچيده است و اصولاً انجام كار فرهنگي، فرآیندی زمان بر و دير بازده است، اظهار كرد: هر پروژه اي از مرحله ايده تا اجرا بايد منضم به پيوست فرهنگي و اجتماعی باشد و چنين پيوستي مي تواند متضمن موفقيت پروژه های اجرایی باشد و از این رو، با تدبیر شهردار محترم تهران تمامی پروژه های شهری می بایست دارای پیوست فرهنگی و اجتماعی باشند.

وي با بيان اهميت ناوگان حمل و نقل عمومي با توجه به گستردگي آن در سطح شهر و تأثیری که می تواند در فضاي تنفسي شهروندان بر جای بگذارد و لزوم استفاده از ظرفيت اين حوزه اثرگذار در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب، تصریح كرد: امروز در انجام فعاليت هاي فرهنگي اثربخش و ماندگار و تولید و انتقال پیام های فرهنگی، ابتكار و خلاقيت، حرف اول را مي زند و پيامي موفق است كه بتواند حال و هواي مخاطب را تغيير دهد.

مشاور شهردار تهران در پايان با قدردانی از اقدامات ارزشمند دست اندركاران حمل و نقل شهري در جلب اعتماد و اطمینان بانوان به ناوگان حمل و نقل عمومي و ارتقاي فرهنگ عفاف و حجاب، خاطرنشان كرد: اهتمام تلاشگران مجموعه حمل و نقل و ترافیک در خدمت به شهروندان بسیار بارز و برجسته است و در این میان، ابتكار و نوآوري در فعاليت بخش هاي مختلف حمل و نقلي از جمله اتوبوسراني و مترو قابل تقدير است و اميدواريم شاهد كار و تلاش هر چه بيشتر در اين حوزه اثرگذار و مهم خدماتي و در عين حال اجتماعی و فرهنگي باشيم.

 

 

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: