جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 30 خرداد 1395     
تنها دلخوری‌ام حذف صدای «یاس» بود

مصطفی کیایی کارگردان فیلم سینمایی «بارکد» که این روزها فیلمش در حال اکران است در برنامه رادیویی سینما معیار گفت که تنها دلخوری‌ام در مورد اصلاحیات فیلم حذف صدای «یاس» بود

تسنیم: برنامه این هفته سینمامعیار با موضوع «نقد و بررسی فیلم بارکد» با حضور کارشناسان محسن اسلام‌زاده مستندساز، مهدی مافی، مصطفی کیایی کارگردان فیلم «بارکد»، احمد کیا فلیمنامه نویس، امیرعباس صباغ منتقد سینما، سجاد اسلامیان روابط عمومی جشنواره عمار و با اجرای حامد یامین‌پور و مجری کارشناسی سید امیر جاوید برگزار شد.

شیوه نقدهای راجر ایبرت در سینمای جهان

در ابتدای برنامه، مهدی مافی به بررسی اخبار سینمای جهان پرداخت و گفت: 18 ژوئن سالروز تولد راجر ایبرت یکی از اولین منتقد سلبریتی‌های آمریکایی است. ایبرت یک سبک جدید در نقد فیلم دارد که فیلم‌ها را بسته به مخاطب نقد می‌کند، نقدهایی از او منتشر شده که مثل شعر و داستان و... هست ولی نقد فیلم است تا مخاطب عام هم بتواند با او ارتباط برقرار کند.

مافی گفت: ایبرت و سیسگل از هر برنامه‌ای که خوششان می‌آمده یک جور برخورد می‌کردند، و از هر برنامه که بدشان می‌آمده جور دیگر؛ که دو انگشت رو به بالا و دو انگشت رو به پایین برای فیلم‌هایی که می‌پسندند و نمی‌پسندند مشهور می‌شود، این مسئله به شدّت مورد اقبال بوده و آنقدر محبوب واقع می‌شود که همین عبارت را در برنامه تلویزیونی خود ثبت تجاری می‌کنند. برنامه آخر ایبرت یک فصل بیشتر ادامه نمی‌یابد و علت کنسل شدن آن به خاطر بیماری ایبرت نبوده بلکه به خاطر این بوده که خودشان از جیب برای برنامه سرمایه‌گذاری کرده بودند و قرار بود اگر پول آن برگشت ادامه دهند که پول برنمی‌گردد و ادامه نمی‌یابد.

کیایی: امیدوارم بازیگران فیلم بیش از این «لب نزنند»/ تنها دلخوری‌ام حذف صدای «یاس» بود

مصطفی کیایی کارگردان فیلم «بارکد» در ابتدای بخش نقد دربارۀ اوضاع اکران صحبت کرد و در پاسخ به سوال مجری که گفت چرا برخی بازیگران در فیلم لب می زنند؟ گفت: امیدوارم این لب زدن‌های خودجوش بیش از این نشود و در ادامه بیان کرد: خوشبختانه استقبال خیلی خوبی شده و با اینکه فیلم هیچگونه تبلیغاتی ندارد ولی تقریباً در هفته اول فروش مثل فیلم‌های عید بوده و امیدوارم این رویه تا پایان ادامه یابد. نسخۀ جشنواره با آنچه در اکران عمومی هست تا حدودی متفاوت هست، متأسفانه با اینکه تیتراژ با صدای «یاس» در نمایش جشنواره و پروانه نمایش اکران عمومی تأیید شد ولی دو روز قبل از اکران گفتند باید حذف شود، تنها چیزی که مرا دلخور کرد و خیلی به آن وابسته بودم و فکر می‌کردم اتفاق خوبیست و حرف رکیک در شعرش ندارد همین مسئله بود.

امیرعباس صباغ، منتقد نیز در ابتدای گفتگوی خود ضمن موافقت با دیدگاه آقای کیایی، اضافه کرد: مانیفست فیلم همان تیتراژ پایانی هست که یک پله فیلم را بالاتر می‌برد امّا متاسفانه حذف شده و اگر کامل بود به فیلم خیلی کمک می‌کرد.

ساختار روایی فیلم را درست نمی‌دانم

احمد کیا نیز «بارکد» را مورد نقد قرار داد و گفت: این فیلم نسبت به فیلم قبلی کیایی بهتر هست ولی فکر نمی‌کنم هیچکدام از عوامل این اثر دنبال یک نگاه جدی به اثر بودند چون اگر بودند قطعاً کمی بیشتر برای خیلی از المان‌ها و مسائل فیلم وقت می‌گذاشتند چون در خیلی موضوعات لنگ می‌زند. فیلم به شدّت ضعیف است چون ساختار روایی آن درست نیست، موقعیت ابتدایی فیلم که ورود یک شخص به شرکت تجاری بزرگ برای استخدام است و داستانی که تعریف می‌شود جذاب نیست و این الگو را چندین فیلم داشته است. منطق هیچکدام از موقعیت‌های فیلم برایم جا نمی‌افتد و بی‌فرجام رها می‌شود.

صباغ در ادامه گفت: بارکد ادامۀ منطقی دو فیلم قبلی مصطفی کیایی است که از جهاتی بهتر هست، در هر سه اثر قهرمان جمعی داریم که در مقابله با ضد قهرمان قرار می‌گیرند. بخش موانع در فیلمنامه‌نویسی که می‌تواند ارتباط تماشاگر را با اثر قوی‌تر کند در این اثر ضعیف است و موانع آن ساده‌انگارانه نگاه شده است، قصّه برای تماشاگر جذاب است ولی برای خود کاراکتر جذاب نیست.

ساختار معکوس فیلم، مورد استقبال تماشاگر قرار گرفته است

وی در ادامه به به روایت معکوس این اثر پرداخت و گفت: فردی در ابتدا عشقش را از دست می‌دهد، بعد می‌بینیم خانواده‌اش از دست رفتند، سپس می‌بینیم از دانشگاه بیرون آمده و با این روندی که فیلمساز طی می‌کند تا به ابتدای فیلم برسیم می‌گوید تمام این اتفاقات به خاطر یک نقشه‌ای بوده که از یک فساد اقتصادی و سیاسی ناشی شده است، این روند مورد استقبال تماشاگر قرار گرفته و فیلم را پس نمی‌زند. این ساختار معکوس تا حدودی جلوی ضعف‌ها را گرفته است.

کیا در ادامۀ صحبت‌های وی، خاطرنشان کرد: احساس می‌کنم فیلمساز تعمداً نخواسته زیاد به عمق برود و جذب صحنه‌های کمدی کار شده است، اگر هدف‌گذاری اولیه فیلم بحث فروش و سینمای بدنه مورد بوده پس نمی‌خواسته خیلی نگاه جدی داشته باشد ولی به عنوان کالا با تمام عیب‌ها مخاطب را راضی می‌کند و از این نظر فیلم موفقی است.

بازی بازیگران و موسیقی این اثر از نقاط قوّت آن است

صباغ نقاط قوت و ضعف فیلم را برشمرد و گفت: فیلم‌هایی که با بارکد مقایسه شدند فیلم‌هایی بودند که در تاریخ سینما در سطح بالایی بودند و چنین مقایسه‌ای درست نیست، بازی بازیگران بارکد یکی از نقاط قوّت فیلم هست و بازی محسن کیایی و بهرام رادان جزو برنامه‌های قابل توجه امسال است، موسیقی فیلم هم توجه مرا جلب کرد و روی فیلم نشسته است، نقطه ضعف اصلی فیلم، ضعف ضدّ قهرمان و موانعیست که کشمکشی در داستان به وجود نمی‌آورد و عملاً مقابلۀ قهرمان جمعی با ضدّ قهرمان نیست.

کیا در پاسخ به این سؤال که «مسئله فیلم چیست؟» بیان داشت: این دقیقاً چیزیست که در مبحث فیلم به عنوان کالا به آن پرداخت نمی‌شود و جواب این سؤال در فیلم‌ پیدا نمی‌شود و باید دیدگاه‌های فرامتنی را بررسی کنیم که نسلی که الان هست و می‌خواهد از سرمایه‌داری انتقام بگیرد، انگیزه‌هایش چیست. کاراکتر را در اعلا درجۀ سرمایه‌داری می‌بینیم، انتقام گرفتن از سرمایه است و در فیلم می‌گذارد امّا پرداخت نمی‌کند.

«هنگامه» در جشنوارۀ مردمی فیلم عمّار فروش بالایی دارد

سجاد اسلامیان روابط عمومی جشنوارۀ مردمی فیلم عمّار، درباره فروش بالای «هنگامه» صحبت کرد و گفت: الحمدلله به لطف گروه‌های خودجوش مردمی که مورد تأکید حضرت آقا بوده این فیلم در جریان گردش اکران جشنواره مردمی فروش خوبی در یک ماه داشته و 20 میلیون فروخته است، فیلم را می‌فرستیم و اکران می‌شود و مردم بعد از دیدن فیلم اگر خواستند بین 1 تا 5 هزارتومان و بیشتر خریداری می‌کنند.

بخش سینما مستند نیز یکی از آیتم هایی بود که با حضور محسن اسلام زاده توسط حامد یامین پور اجرا شد.

برنامه رادیویی سینمامعیار پنجشنبه‌ها ساعت 14:30 از رادیو گفت و‌گو پخش می‌شود، برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه ‌کنندگی و سردبیری محمدجواد طالبی که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: