جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 18 مرداد 1393     
تفکیک زباله باید از آشپزخانه ها آغاز شود

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ مدیر روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به  پرسشی در خصوص دلایل زباله دزدی گفت: زباله دزدی به دلیل وجود عوامل غیر مجازی که بطور پنهانی در زمینه به کار گیری و بازیافت زباله ها در اطراف تهران فعالیت می کنند وجود داشته و  بار ها عوامل پایین دست این سیستم زباله دزد را بر روی سطل های زباله مشاهده کرده ایم.  

شهرام فیروزی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: در صورت مشاهده عوامل زباله دزدی توسط شهروندان و سیستم نظارتی شهرداری، با آنها برخورد خواهد شد . بدین ترتیب که  ضمن باز پس گیری  زباله های برداشت شده،  به ایستگاه های  بازیافت تحویل داده خواهد شد.

وی در ادامه افزود: البته گاهی به دلیل گستردگی شهر ، زباله دزد ها از غفلتی کوتاه سوء استفاده کرده و اقدام خود را از سر می گیرند.

فیروزی در خصوص کارگاه هایی که خریدار زباله های دزدی شده این قبیل کارگران هستند گفت: در اطراف تهران کارگاه هایی وجود دارد که در زمینه تولید پلاستیک یا شیشه یا کارتن و جعبه های دست دوم مشغول به فعالیت هستند ، این کارگاه ها مواد مورد نیاز خود را از این عوامل غیر مجاز تهیه کرده و مواد به دست آمده از زباله ها را برای تعداد بار های بیشتری به کار گرفته و به چرخه تولید باز می گردانند.  برای این کارگاه ها فرقی ندارد که مواد اولیه برای تولیدات خود را از طریق این کارگران غیر مجاز و زباله دزد تهیه کنند یا از سازمان باز یافت .

وی در ادامه  در خصوص برخورد جدی با اینگونه متخلفان در زمینه بازیافت خاطر نشان کرد : با تلاش هایی که در چند سال اخیر انجام شده با بسیاری از عوامل جمع آوری زباله به صورت غیر قانونی برخورد های موثری شده است . به عنوان نمونه در سامانه مدیریت پسماند ناظران عالی رتبه ای هستند که شهر را با توجه به پهنه و گستردگی اش در مناطق مختلف تهران تقسیم بندی کرده و به شکل نامحسوس و دوره ای مورد بازرسی قرار می دهند. ضمن اینکه عوامل خدمات شهری مناطق شهرداری موظف بر نظارت بر این موضوع هستند.

فیروزی بیان داشت: جمع آوری زائدات خشک در هر منطقه از شهر تهران ، از طریق مناقصه ، به یک پیمانکار واگذار شده است و این شرکت های پیمانکار از طریق ماشین های ملودی دار و کانکس های جمع آوری زباله تفکیک شده ، اقدام به جمع آوری زباله از دست شهروندان می کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 320 کانکس در معابر مختلف شهری یا در کنار میادین میوه و تره بار شهر تهران مشغول انجام وظیفه در زمینه  تسهیل تفکیک زباله از مبدا هستند.

فیروزی در ادامه گفت: با در نظر گرفتن این امکانات در زمینه جمع آوری زباله تفکیک شده از مبدا ، مانع و مشکل اصلی در نبود ضریب مشارکتی شهروندان در این زمینه بوده است و شهرداری تهران با وجود اقدامات موثری که در این زمینه داشته ، هنوز پاسخ مناسبی از شهروندان دریافت نکرده است .

فیروزی گفت : روند درست برخورد با موضوع بازیافت و تفکیک از مبدا به جایگاه اصلی تولید زباله بر می گردد که همان آشپزخانه های منازل شهروندان است. اگر هر خانم خانه دار در زیر سینک ظرف شویی آشپزخانه خود، دو سطل زباله در نظر بگیرد، بیش از 30 در صد هزینه هایی که در زمینه جمع آوری زباله بر عهده شهرداری است کسر خواهد شد .

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در حال حاضر از 7 هزار تن زباله که روزانه در شهر تهران تولید می شود، 30 در صد زباله خشک و 70 در صد زباله تر است که در صورت ساماندهی به وضعیت فرهنگ سازی  در این زمینه از طریق مشارکت رسانه ملی و رسانه های جمعی دیگر ، می توان بر روی هزینه هایی که این بخش بر شهرداری تحمیل می کند ، مدیریت مناسبی اعمال کرد .

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: