جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 25 خرداد 1395     
طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی در پایتخت اجرا می شود

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز، رییس پلیس راهور تهران از اجرای طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از امروز در پایتخت خبرداد و گفت: امیدوارم تا پایان ماه مبارک رمضان تمامی خودروهای مشمول معاینه فنی برای دریافت برگه معاینه فنی اقدام کنند.

 

تیمور حسینی در نشست خبری مشترک پلیس راهور و ستاد مرکزی معاینه فنی تهران با بیان اینکه در موضوع معاینه فنی قانون گذار اولویت ها و قوانین را مشخص کرده و از سوی دیگر هم اولویت های پلیس نیز مشخص است، گفت: با توجه به اینکه پس از ایام ماه مبارک رمضان دور نخست سفرهای تابستانی آغاز می شود، معاینه فنی به عنوان الزام سفرهای تابستانی مورد توجه پلیس خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فلسفه معاینه فنی، ایمنی خودرو به منظور جلوگیری و کاهش تصادفات ناشی از نقش فنی و ایمنی گفت: پلیس راهور دائما کنترل خودروها را درخصوص معاینه فنی در دستور کار دارد. به همین منظور طرح تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از همین امروز اجرایی می شود. امیدواریم بتوانیم تا پایان ماه رمضان به گونه ای عمل کنیم تا خودروهایی که برابر قانون باید معاینه فنی داشته باشند برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند .

وی تصریح کرد: معتقدم که 5 سال برای معافیت خودرو برای معاینه فنی طولانی است چرا که درسایر کشورها معافیت خودروها از معاینه فنی کمتر از دوسال است. به شخصه اعتقاد دارم این قانون باید بازنگری شود و خودروها بعد از دوسال ملزم به معاینه فنی باشند.

حسینی  گفت: نمی گویم معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا تاثیر ندارد اما به واقع کمتر از ده درصد موجب کاهش انتشار آلاینده ها می شود . این در حالی است که نقص فنی خودروها بیشترین عامل در تصادفات به حساب می آید.

وی با بیان اینکه گفته می شود کمتر از 9 درصد نقص فنی در وقوع تصادفات نقش دارد، گفت: این رقم تنها تصادفاتی را شامل می شود که علت اصلی آنها نقص فنی است. بسیاری از تصادفاتی که در معابر شهری اتفاق می افتد ناشی از عدم توجه به جلو ، عدم رعایت فاصله طولی، عدم رعایت حق تقدم است . به طوری که در یک تحلیل دقیق علت وقوع تصادفات این است که راننده و خودرو در شرایط منطقه عدم فرار قرار می گیرند .

حسینی در ادامه تصریح کرد: منطقه عدم فرار بسته به نوع فنی خودرو ، شرایط راننده  و سطح هوشیاری و شرایط راه متفاوت است . این در حالی است که شرایط فنی خودرو مولفه ای است که قادر به کم کردن منطقه عدم فرار است لذا اگر خودرویی ایمن باشد و سیستم های فنی بی عیب و نقصی داشته باشد در منطقه عدم فرار قرار نمی گیرد و وضعیت فنی خودرو به صورت غیرمستقیم در کاهش تصادفات نقش بسیار چشمگیری دارد.

رییس پلیس راهور بزرگ تهران با اشاره به اینکه سیستم معاینه فنی کشور هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است و باید اصلاح شود، گفت: امیدواریم با راه اندازی سیمفا، سامانه یک پارچه معاینه فنی کشور، سیستم های نظارتی در یک فضای سالم و اثربخش عمل کنند .

وی درادامه در پاسخ به خبرنگار شهرنوشت مبنی بر اینکه با راه اندازی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایرادات پلیس راهور بر اجرای طرح lez برطرف شده است، گفت: به طور حتم این یکپارچه سازی و کنترل مکانیزه معاینه فنی در کشور بر اجرای این طرح کمک می کند اما اکنون منتظر تصمیم شورای عالی تراففیک در خصوص طرح lez هستیم و پس از ابلاغ شورای عالی ترافیک اجرایی می شود.

سردارحسینی درادامه با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه سازی معاینه فنی نقش بسیار زیادی در کاهش جعل معاینه فنی دارد، تاکیدکرد: به شخصه معتقدم سطح استاندارد معاینه فنی باید همگام با ارتقای استاندارد خودروها ارتقا یابد. به عنوان مثال نمی شود طلا را با ترازوی میوه فروشی اندازه گرفت و وزن دقیق آن را اعلام کرد هر کاری ابزار دقیق کارآمد خود را نیاز دارد .

در ادامه سیدنواب حسینی منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مراکز معاینه فنی کشور اکنون به سازمان سیمفا متصل شده اند گفت: تمامی مراکز شهر تهران نیز طی یک ماه اخیر به این سامانه متصل شده اند و در حال حاضر دیتاهای سال گذشته در حال یکپارچه سازی است .

وی با اشاره به اینکه در کمتر از یک ماه آینده صددرصد مراکز کشور به سامانه سیمفا متصل خواهند شد، اظهارکرد: بنابر تاکید وزارت کشور مقرر شده آن دسته از مراکزی که طی این مدت به سامانه متصل نشوند از اعتبار ساقط خواهند شد.

حسینی با اشاره به اینکه در روزهای آلودگی هوا انگشت اشاره و اتهام به سمت معاینه فنی است که چرا معاینه فنی عملکرد مطلوبی ندارد، چرا پلیس نظارت کافی بر خودروهای فاقد برگه معاینه فنی ندارد و... گفت: براساس مطالعات فنی صورت گرفته سهم معاینه فنی در آلودگی هوا تنها ده درصد است .اصل کار معاینه فنی ایمنی خودروهاست. به طوری که با 18 آزمون ساده می توان اطمینان خاطر داشت که از گزند تصادفات در امان هستیم .

وی با گلایه از تصویب معافیت معاینه فنی از دو سال به پنج سال گفت: وقتی خودرو سازان تنها خودروی خود را 2 سال گارانتی می کنند معاینه فنی 5 ساله هیچ گونه توجیه منطقی ندارد، لذا باید سن معاینه فنی کاهش پیدا کند و امیدوارم مجلس دهم در ابتدای کار درقالب طرح های فوریتی در این موضوع وارد شود .

وی تصریح کرد: دیتاهای معاینه فنی می تواند در اختیار خودروسازان قرار گیرد تا در تولیداتشان مورد توجه قرار گیرد چرا که با انجام معاینه فنی مشخص می شود نقاط ضعف و قدرت خودروها چیست

حسینی منش در ادامه تاکید کرد: یکی از ثمرات سیمفا نظارت هوشمند و مکانیزه پلیس در معاینه فنی است. به طوری که در اسرع وقت تمام خودروها با استفاده از سیستم مکانیزه اعمال قانون خواهند شد .

وی تاکید کرد: از هفته آینده معاینه فنی به عنوان یک الزام برای خریدطرح  ترافیک روزانه و هفتگی مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه خودرویی معاینه فنی نداشته باشند مجوز ورود به طرح ترافیک را نخواهد داشت . اکنون سامانه طرح ترافیک و معاینه فنی در حال یکپارچه سازی است . 

وی از بررسی خودروهای گازسوز در مراکز معاینه فنی خبرداد و گفت: به زودی خودروهای گازسوز و رفع بوی مخازنشان نیز در معاینه فنی مرود توجه قرار می گیرد. 

حسینی منش با بیان اینکه سفرهای تابستانی رو به آغاز است، تصریح کرد: فارغ از قوانین و اعمال قانون شهروندان باید به وجدان اجتماعی برسند که از خودرو سالم و ایمن در رانندگی شان استفاده کنند تا درصد قابل توجهی از تصادفات کاهش یابد .

رییس ستاد مرکزی معاینه فنی شهران افزود:یکی از برنامه های مهم امسال راه اندازی باشگاه مشتریان معاینه فنی است که با  راه اندازی این سیستم توزیع مراجعات و زمان بندی نویت در مراکز مدیریت می شود.

وی درپایان خاطرنشان کرد : خودروهای فرسوده سهم بسیار زیادی در آلودگی هوای تهران دارند که این مهم نیاز به حمایت دولت دارد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: