جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 7 خرداد 1395     
رابطه شهرداری و شورا رابطه درخت و ریشه است

به گزارش شهرداری نیوز ،محمد باقر قالیباف شهردار تهران در بیست و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها ، با اشاره به درخواست شورای عالی استان ها در خصوص تامین زمین برای این نهاد اظهار داشت: شهرداری تهران بر اساس قانون اجازه دارد که به نهادهای عمومی غیر دولتی کمک کند، به همین منظور شهرداری تهران زمینی را برای ساخت ساختمان شورای عالی استان ها تامین می کند.

وی با بیان این که دولت در خصوص ساختمان شورای عالی استان ها قول مساعد برای تامین 50 درصد پول ساخت را داده است، افزود: امیدواریم بتوانیم یک مکان مناسب در اختیار شورا قرار دهیم.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به آغاز پنجمین دوره مجلس خبرگان، تصریح کرد: در چند روز آینده مجلس شورای اسلامی هم کار خود را آغار می کند به همین دلیل امیدواریم که مجلس این دوره نیز بتواند از امانت مردم به درستی نگهداری کند.

قالیباف با تاکید بر این که شهرداری و شورای عالی استان ها خود به عنوان کسانی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می کنند، گفت: مردم در چهارچوب قانون از ما انتظاراتی دارند در حالی که نهادها و دستگاه ها از جمله مجلس و دولت و همچنین شورای نگهبان در حقیقت کسانی هستند که در ریل گذاری مدیریت کشور نقش اساسی دارند.

وی با بیان این که باید باور داشت که شورای اسلامی شهرها و روستاها مقبول ترین نهادهای مردمی در نظام مردم سالاری دینی هستند، تصریح کرد: نهادی با وسعت، اثر گذارتر و مردمی تر از شورای شهرها و روستاها نداریم.

شهردار تهران اضافه کرد: مدیریت شهری امانتی در دست ماست و ما باید از این امانت به درستی صیانت و همچنین همیشه آن را تقویت کنیم.

قالیباف با بیان این که ما در دوره چهارم شورا هستیم، تاکید کرد: بدون شک می توانیم بگوییم که شوراها از قدمت زیادی برخوردار نیستند به همین دلیل نیاز به دقت و توجه بیشتری داریم تا این نهاد در این وسعت در سراسر کشور تقویت شود.

وی با اشاره به توقع دیگر مراکز از تصمیم گیری شوراها افزود: ما در باورهای خود و استراتژی کشور فارغ از اینکه کجا فعالیم نگاهی به تجربه دنیا می کنیم چراکه حتی یک نگاه به تجربه دنیا به مبنای باورهای خودمان است.

وی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان نظام مستقل و به دور از استکبار کار خود را به پیش ببرد باید این سوال را بکنیم که آیا کشور ما مولد و تولید کننده است؟ چراکه از این مسیر توسعه کشور محقق می شود.

شهردار تهران با بیان اینکه کشور باید تولید کننده چهار موضوع قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در چهارچوب قانون باشد، تاکید کرد: دولت وقتی می تواند استقلال خود را حفظ کند که این چهاز موضوع را تولید و حفظ کند.

قالیباف با تاکید بر اینکه برای پیشرفت کشور این چهار موضوع باید تولید شود، گفت: این موضوعات باید به درستی به یکدیگر تبدیل شوند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم مکانیزم تبدیل منزلت به ثروت، منزلت را به معرفت و منزلت را به قدرت به درستی انجام و همچنین عکس آن را انجام دهیم می توان جامعه را مولد مستبد و با سرعت به سمت پیشرفت پیش برد.

شهردار تهران با بیان اینکه بی تردید مراکز جمعیتی مولد تولید هستند، گفت: هرچقدر این مراکز بزرگتر باشند اثرگذاری بیشتری دارند و همچنین اگر بر سر مدار نباشند نیز تهدیدات بزرگی محسوب می شوند اما امروزه کسانی که مراکز جمعیتی را اداره می کنند، نقششان مشخص است.

شهردار تهران یادآور شد: وقتی صحبت از مدیریت یکپارچه شهری می زنیم می خواهیم رابطه شهروندان و مکان را اصلاح کنیم.

قالیباف با بیان این که ما مفسر قانون اساسی نیستیم اما می توانیم نظر کارشناسی بدهیم، افزود: مفسر اصلی شورای نگهبان است و هرچه مصوب کند بر اساس قانون باید اجرا شود.

وی با تاکید بر این که برای مولد بودن و برای پیشرفت نظر کارشناسی خود را اعلام می کنم، یادآور شد: یک اساسی که وجود دارد این است که در هر حوزه در کاری که مردم انجام می دهند دولت در آن دخالت نکند چراکه بسیاری از موضوعات حاکمیتی است اما برخی کارها در عین اینکه گستردگی نیز خدماتی است.

شهردار تهران با بیان این که برخی از کارها تصدی گری است، افزود: به نظر بنده این کارها باید به نهادهای عمومی غیر دولتی همانند شهرداری ها و شوراها واگذار شود.

قالیباف با بیان این که در اجرا به گونه ای بین تمرکززدایی مانند انتقال برخی از وزارت خانه ها از تهران که در گذشته بر روی آنها بحث و گفتگو شده بود، فرقی گذاشته نمی شود، تصریح کرد: باید به جای تراکم زدایی تمرکز زدایی کنیم که این امر نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است.

وی ادامه داد: تمام مسائل دیگر مانند درآمد پایدار و گرفتن اختیارات شوراها همین موضوع تمرکززدایی است که البته گرفتن همه اختیارات شهر هم کار درستی نیست و اصرار برای شورای محله نیز به همین دلیل بوده چراکه شورای محله اولویت محله را بهتر از بنده که شهردار تهران هستم، می داند و البته اولویت شهر را نیز خودمان باید تصمیم بگیریم و انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه امروزه شکل شهرداری در حوزه درآمدهای پایدار و مدیریت یکپارچه شهری در همین نقطه است، گفت: چراکه کلا نهادهای غیر دولتی در مجموعه کشور ما سابقه خوبی ندارند و دلیل آن هم نگاه تضعیف کننده در این موضوع بوده است.

شهردار تهران اضافه کرد: ابتدا در کلان شهرهای کشور تفکیک قوا را داریم که بسیار خوب است اما باید در رده های پایین تر نیز این امر را داشته باشیم.

قالیباف با بیان این که مراکز مطالعاتی همانند مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران می تواند در تهیه لوایح و طرح ها کمک کننده باشد، افزود: این مرکز دربست در اختیار شورای عالی استان ها است تا بتوانیم در برخی از  زمینه ها همفکر و هم نظر باشیم و کارها را به درستی پیش ببریم.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای عمومی غیر دولتی و مجموعه مدیریت شهری شامل شهرداری و شورا ظرفیت لازم را در خودشان ایجاد نکرده و نگاه نهادی بر این نهاد ندارند، تصریح کرد: باید خیلی قوی تر از این که هستیم، باشیم چراکه ثبات در برنامه ریزی و تصمیم گیری ها لازم است.

شهردار تهران گفت: اینجا فقط باید کار کرد و به مردم خدمات رسانی انجام داد چراکه نگاه سیاسی در طرح ها و لوایح و همچنین انتخاب شهردار سهم محلک است.

قالیباف با تاکید بر اینکه نگاه های قوی و محله ای سهم محلک است، افزود: اگر این مولد را رعایت نکنیم به دست خودمان نهادها را با این میزان تاثیرگذاری از بین برده ایم و همچنین اگر اختلاف میان شهرداری و شورا جدی شد از شهردار خط استدلال شود به این منظور که خودمان در این شرایط خسارت میبینیم.

وی با تاکید بر این که متاسفانه مدیریت شهری در یک سال گذشته میانگین کلانشهرها و در قیاس دو سه دهه متوسط عمر شهرداران زیر دو سال داشته است، افزود: آیا با این شرایط می توان گفت مدیریت شهری در این کارنامه نمره قابل قبول نمی گیرد؟ با این شرایط ممکن است مردم ، مجلس و شورای نگهبان به ما اعتماد نکنند.

شهردار تهران تاکید کرد: گاهی دخالت هایی می شود تا به شهرداری فشار بیاورند که شهرداری ضعیف النفس باشد و اعلام کند که مجبورم باج بدهم در حالی که این آغاز یک سقوط بزرگ است.

قالیباف با بیان اینکه باید در یک اولویت قدرانی کنیم از موقعیتی که در اختیار ما قرار گرفته است، گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری رابطه شهرداری و شورا رابطه درخت و ریشه است و هیچ درختی نمی تواند ریشه خود را بزند و همچنین هیچ ریشه ای نمی تواند کاری کند که درخت ثمر ندهد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: