جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 6 خرداد 1395     
بازار خودروهای داخلی انحصاری است

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : در حال حاضر فضای رقابتی برای آزادسازی قیمت خودرو فراهم نشده است از این رو ابتدا باید بستر عرضه و تقاضای منطقی و صحیح ایجاد شود و پس از آن آزادسازی صورت گیرد.

علی علی لو  افزود : امروز به همان میزان که تولید و صنعت خودرو در انحصار دولت و برخی اشخاص و گروههاست ، بازار خودروهای داخلی نیز انحصاری است.

وی تصریح کرد : لازمه آزادسازی قیمت ها ، وجود  بازار واقعی و سالم بدون هیچ گونه انحصار و رانت است از این رو باید  فضای رقابتی فراهم باشد تا آثار مثبت آزادسازی قیمت ها را به طور طبیعی شاهد باشیم.

وی گفت : اما زمانی که چنین فضایی نیست و اگر هست نسبی بوده و کامل نیست اشخاصی که گردانندگان اصلی بازار خودرو هستند نخواهند گذاشت آثار واقعی آزادسازی قیمت  بر اساس عرضه و تقاضا مشهود شود از این رو ابتدا باید این مساله اصلاح شود و سپس آزادسازی قیمت ها صورت گیرد.

وی همچنین با اشاره به تاثیر آزادسازی بر افزایش قیمت خودرو در بازار اظهار داشت : البته رکود فعلی بازار شاید در شرایط کنونی اجازه افزایش قیمت را پس از آزادسازی  قیمت ها فراهم نکند اما  با این اقدام کاهشی را نیز در بازار خودرو شاهد نخواهیم بود.

وی گفت : هر چند در صورتی که با آزادسازی قیمت ها کاهشی نیز رخ دهد بسیار کم و مقطعی خواهد بود.

نماینده شبستر در مجلس نهم همچنین با اشاره به علت تصمیم اخیر شورای رقابت برای آزادسازی قیمت خودرو اظهار داشت : به نظر می رسد این تصمیم با هدف تغییر و خروج رکود از بازار خودرو صورت گرفته است در حالی که با رفع رکود از بازار ، آزادسازی قیمت ها با شرایط موجود در بازار همراهی نخواهد کرد.

علی لو گفت : با آزادسازی قیمت خودرو و رفع رکود از بازار پیش بینی می شود قیمت در بازار تا حدود دو برابر افزایش یابد.

وی تصریح کرد : اساسا شورای رقابت نباید در قیمت گذاری خودرو دخالت کند و چنانچه قرار است قیمت گذاری شود وظیفه نهاد دیگری است. متاسفانه از زمان دولت قبل وظیفه نامتعارفی را به شورای رقابت محول کردند که برخلاف وظیفه ذاتی این شورا بود.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود : انتظار می رود شورای رقابت به راحتی زیر بار مساله آزادسازی قیمت ها نرود چرا که این اقدام مستلزم مطالعه درست و عمیقی است و پس از رسیدن به نتیجه قطعی باید چنین تصمیمی گرفته شود.

وی تاکید کرد : در صورتی که کارشناسی درستی از سوی شورای رقابت صورت گیرد مسلما به چنین اطمینانی برای آزادسازی قیمت خودرو نخواهند رسید.

این نماینده با اشاره به اینکه دغدغه اصلی امروز مجلس مصرف کننده داخلی است ، افزود : البته بیش از مصرف کننده ، دغدغه نمایندگان، صنعت و تولید کشور است خوشبختانه شرایط برای رشد کمی و کیفی صنعت و تولید در ایران فراهم است و صنعت خودروسازی کشور از قابلیتی لازم برخوردار است که نه تنها در بازار داخل بلکه در خاورمیانه نیز حرف اول را بزند.

وی گفت : موضوع آزادسازی قیمت خودرو باید در کمیته ای متشکل از وزارت صنعت و معدن ، شورای رقابت و صاحبنظران در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد و سپس در این زمینه تصمیم گیری شود تا نه آسیبی به مصرف کننده وارد شده و  نه به تولید و صنعت داخل ضربه ای وارد گردد و صرفا به نفع اقتصاد و تولید در کشور تمام شود.

علی لو با اشاره به اینکه نباید خودرو قیمت گذاری شود ، تصریح کرد : اینکه مطرح می شود که قیمت گذاری مانع حضور شرکتهای خارجی می شود اصلا صحیح نیست بلکه امروز شرکتهای خارجی  تنها به دنبال کسب سهم بیشتری از بازار ایران هستند بنابراین طرح این موارد بهانه و فضاسازی است که توسط برخی از افراد در داخل صورت می گیرد.

وی خاطر نشان کرد : آزادسازی قیمت خودرو باید با شرایطی صورت گیرد در حالی که امروز مهمترین ایرادی که توسط شرکتهای خارجی مطرح می شود اداره صنعت خودرو ایران توسط مدیران دولتی است و عنوان می کنند در شرایطی  که آنها به صورت خصوصی اداره می شوند پس نمی توانند تحت مدیریت دولتی در ایران سرمایه گذاری و فعالیت نمایند.

 وی تصریح کرد : بحث قیمت گذاری اخرین ایراد مطرح از سوی شرکتهای خارجی است در حالی که اساسی ترین و مهمترین بحث در این زمینه عدم خصوصی سازی صنعت خودرو ایران و ساختار خودروسازی و بسیار پرهزینه و همچنین مدیریت دولتی است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: