جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 خرداد 1395     
وقتی افخمی با کنایه به فرهادی تبریک گفت

بهروز افخمی در نوشتاری موفقیت فیلم فرهادی را در جشنواره‌ کن تبریک گفت.

خبرگزاری ایسنا: این کارگردان سینما و مجری برنامه «هفت» که این روزها پس از اظهاراتش درباره‌ی جشنواره‌ی کن، روزهای پر خبری را سپری می‌کند، در یادداشتی نوشت: «تبریک می گویم به آقایان اصغر فرهادی و شهاب حسینی به خاطر موفقیت و درخشش آخرین فیلمشان در جشنواره‌ی کن. شهاب حسینی نشان داد که آن قدر خوب بازی می‌کند که حتی فرانسوی‌ها می‌فهمند؛ با این که زبان فارسی سرشان نمی‌شود و نحو و لحن و ظرافت‌های زیر و بم این زبان بسیار لطیف را دریافت نمی‌کنند.

اصغر فرهادی هم با دریافت این جایزه شیرین کاشت و خودش را در بالاترین سطح فیلمسازی هنری دنیا تثبیت کرد. نکته‌ای که عوام نمی‌دانند و روشنفکران وانمود می‌کنند که نمی‌دانند این است که جشنواره‌ی کن غیر از آنکه به فیلم‌های خلاف اخلاق امتیاز مخصوص می‌دهد، نقاط ضعف دیگری هم دارد که به ژست و قمپز فرانسوی‌ها مربوط می‌شود.

جشنواره‌ی کن هیچ دوست ندارد فیلمسازی را که پیش تر به وسیله‌ی آمریکایی‌ها کشف شده و اسکار گرفته تائید کند و جایزه بدهد. فرانسوی‌ها از پنجاه شصت سال قبل که جشنواره ی کن را به راه انداختند همیشه ادعا داشته‌اند که اغلب فیلمسازان هنری دنیا را خودشان کشف و معرفی کرده‌اند و حتی فیلمسازان هنری آمریکایی را از توی آمریکا پیدا کرده‌اند و با جشنواره ی کن برای اولین بار به دنیا شناسانده اند.

با این ژست و این قمپز خیلی برای کن زور داشت که فرهادی را بعد از اسکاری که از آمریکایی‌ها گرفته تحویل بگیرند و در واقع نظر آمریکایی‌ها را تائید کنند. البته فشاری که روی جشنواره ی کن به خاطر نادیده گرفتن فیلم قبلی فرهادی، یعنی «گذشته» وجود داشت، این قدر زیاد بود که نمی‌توانستند زیاد مقاومت کنند و مجبور شدند ژست و قمپز عاقل اندر سفیه خودشان را در مقابل آمریکایی‌ها فراموش کنند.

مشتاق دیدن خود فیلم هستم و امیدوارم واقعا خیلی خوب باشد.»




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: