جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 15 مرداد 1393     
بنزین و گازوئیل غیراستاندارد عامل اصلی مشکلات زیست محیطی است

به گزارش گروه محیط زیست  شهرداری نیوز، مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در رابطه با کیفیت هوای تهران پس از توزیع بنزین یورو 4 گفت: پارامتری مثل کیفیت سوخت و تغییری که در میزان گوگرد و عدد اکتان بنزین اعمال شده است ، عاملی است که نمیتوان انتظار داشت به صورت قطعی در کاهش میزان آلودگی هوا موثر باشد ، زیرا پارامتری است در میان بسیاری از پارامتر هایی که در سوخت موثر است.

بسطامی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: عوامل دیگری نیزاز قبیل خودرو های فرسوده و موتور سیکلت ها  در ایجاد و انتشار آلودگی هوای سطح شهر تهران سهیم هستند و به طور مستقیم و بر اساس عدد و رقم نمی توان در مورد کاهش آلودگی هوا پس از تغییر در کیفیت سوخت نظر داد.اما نکته اساسی این است که به هر میزان کیفیت سوخت و در راستای آن کیفیت خودروها مناسب بوده و استاندارد های لازم را داشته باشند، این دو عامل در کنار هم سبب کاهش آلاینده های ناشی از اثرات سوخت خودرو ها خواهد بود.

وی در ادامه در رابطه با نظارت بر توزیع بنزین یورو 4 اظهار داشت: طبق مصوبه هیئت محترم وزیران در تاریخ 24 فروردین ماه سال جاری ، دولت به نظارت دقیق بر توزیع بنزین یورو4 در کشور و به ویژه در کلانشهر تهران ملزم شده است ، درپایش های مستمری  که از طرف شرکت کنترل کیفیت هوا در خصوص کیفیت سوخت ، در دوره های زمانی 3 ماهه انجام گرفته ، مشخصات بنزین و گازوئیل از لحاظ فنی مورد ارزیابی قرارمی گیرد تا میزان آلایندگی آن ها مشخص شده و گزارش آن به سازمان حفاظت از محیط زیست و ارگان های ذیربط ارسال  می گردد.

بسطامی درارتباط با کیفیت بنزین و گازوییل درحال توزیع گفت: در مورد کیفیت گازوئیل هنوز با مشکلاتی مواجه هستیم اما کیفیت بنزین نسبت به گذشته بهتر شده ، روند تغییرات مثبت ارزیابی شده و این روند مثبت ارزشمند است.نکته مهم وقابل تامل دربحث کاهش آلودگی هوا این است که  می بایست برای حل این مشکل ، یک بازه زمانی منطقی را در نظر گرفت.

وی در خصوص ایستگاه های سنجش آلودگی صدا در شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر 40 ایستگاه سنجش آلودگی صوتی در سطح تهران وجود دارد که با توجه به گستردگی شهر تهران و تعداد ایستگاه ها ، کیفیت مناسبی ازوضعیت آلودگی شهر تهران در اختیار ما قرار می دهد.متاسفانه یکی از مهمترین منابع تولید آلودگی صوتی این کلانشهر ، موتورسیکلت ها هستند که در این زمینه اقدامات اجرایی مثبتی انجام پذیرفته است و یکی از این اقدامات که به صورت جدی از سوی معاونت حوزه حمل و نقل شهر تهران پیگیری می شود بحث جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده با موتور سیکلت های برقی است که از این طریق می توان حجم قابل توجهی از آلودگی صوتی را کاهش داد.

مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد استفاده از مکمل های مجاز در کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها در خودرو های سطح شهر تهران گفت: مکمل های سوخت در افزایش عدد اکتان سوخت تاثیر مثبت داشته و باعث بهسوزی سوخت در موتور خودروخواهند شد. اما نکته مهم این است که ابتدا بایستی به میزان گوگرد موجود در سوخت توجه کرد ، در صورتی که به استاندارد ها نزدیک باشد، بهسوزی خود به خود انجام می گیرد و مکمل ها بیشتر نقش بهبود وضعیت را دارند و نمی توان گفت عامل کاهش آلودگی هوا هستند.

بسطامی در پایان در مورد شاخص کیفیت هوای روزگذشته  شهر تهران گفت: متاسفانه امروز شاخص کیفیت هوا بالاتر از حد استاندارد و عدد دقیق آن 125 بود ، این در حالی است که در دو روز گذشته این عدد 83 بوده وهوای تهران در شرایط سالم قرار داشت.علت اصلی این افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون ، شرایط جوی ، گرما و خشکی هوا است که باعث می شود با وزش باد این آلودگی ها از سطح زمین بلند شده و به مناطق مسکونی منتقل شود.این نکته حایز اهمیت است که ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون که منشا آن ناشی از احتراق سوخت خودروهای دیزلی است بسیار خطرناک تراز ذرات طبیعی است که بدن انسان قابلیت مقابله با آن را دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: