جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 خرداد 1395     
روند قیمت گذاری دستوری خودرو پایدار نبوده و دوام نخواهد یافت

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : قیمت گذاری دستوری اقدام غیر منطقی و نادرستی است چنانچه حقوق مصرف کننده و خودروسازان هیچ کدام در این جریان لحاظ نمی شود.

رمضانعلی سبحانی فر با اشاره به اینکه روند قیمت گذاری دستوری خودرو جریان پایداری نبوده و دوام نخواهد یافت تصریح کرد :  در تعیین قیمت‌ خودرو، منطقی است که قیمت محصول در بازار و متناسب با عرضه و تقاضا مشخص شود.

وی با تاکید بر واگذاری قیمت گذاری به بازار و لزوم خروج شورای رقابت  از جریان قیمت خودرو تصریح کرد : هر چند در صورت کاهش عرضه خودرو و یا ایجاد اختلال در این روند ، دولت باید مکلف به تنظیم بازار شود به نحوی این گونه مشکلات بر روی قیمت خودرو در بازار تاثیری نگذارد.

وی در ادامه با رد وجود انحصار در بازار خودرو ایران اظهار داشت : بر خلاف برخی اظهاراتی که عنوان می شود بازار خودرو در داخل انحصاری و غیر رقابتی معتقدم که بازار عرضه خودرو در بازار ایران انحصاری نیست بلکه دستوری است چنانچه  با وجود شرکت های بسیار عرضه کننده خودرو و محصولاتی که وارد می شوند متاسفانه تعیین قیمت خودرو دستوری صورت می گیرد.

نماینده سبزوار در مجلس نهم همچنین با اشاره به قرار دادهای جدید خودروسازان با شرکتهای معتبر خارجی تصریح کرد : با توجه به قراردادهای جدید خودروسازان با برخی از شرکتهای اروپایی و عرضه خودروهای جدید در آینده نزدیک ، باید هر چه سریعتر قیمت خودرو از شیوه دستوری خارج و در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود ضمن اینکه همزمان دولت به منظور حفظ حقوق مصرف کنندگان نظارت بر بازار را بر عهده گیرد تا بستر لازم نیز برای ورود خودروهای جدید به بازار فراهم شود.

سبحانی فر در ادامه با اشاره به تعریف انحصار در بازار خاطر نشان کرد : زمانی که کالایی توسط شرکتهای متعدد تولید می شود بنابراین انحصاری نیست اما آنچه که در جریان خروج قیمت گذاری خودرو می تواند موثر باشد تنظیم بازار با مدیریت بر عرضه است چنانچه با هر گونه کاهش عرضه ، تعرفه ها کاهش و و اردات به تدریج آزاد شود تا نیاز بازار داخل تامین شود.

 

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: