جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 خرداد 1395     
حلقه مفقوده قیمت خودرو در ایران چیست؟!

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : باید کشش بازار و میزان تقاضا در اعلام قیمت جدید خودروها در نظر بگیرند زیرا در صورت غفلت از این مساله ، هم خودروساز و هم مصرف کننده متضرر خواهند شد.

ابوذر ندیمی با اشاره به اینکه  خودروسازان مسلما متوجه نقش قیمت در عرضه هستند، افزود : باید  در اعلام قیمت‌ خودرو اصل کشش بازار و تمایل و توان مشتری رعایت شود زیرا در چنین شرایطی که امکان واردات فراهم است هر گونه بی توجهی به قیمت خودرو و توان بازار موجب تمایل متقاضیان به سمت بازارهای دیگر خواهد شد.

وی تصریح کرد : امروز افزایش قیمت خودرو در صورتی از شرایط عادی مانند افزایش نرخ تورم و دستمزد و افزایش هزینه ها تبعیت کند، روند طبیعی خواهد بود اما در غیر این صورت به صلاح خودروسازان نخواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر نقش بهره وری در قیمت خودرو وایجاد بازار رقابتی خاطر نشان کرد :  متاسفانه  نرخ بهره‌وری  در ایران 2 تا 3 درصدی است در حالی‌که این نرخ در دنیا به 40 درصد می‌رسد از این رو با توجه به نقش مهم بهره وری در قیمت و ایجاد  بازار رقابت باید به این مساله اهتمام بیشتری شود هر چند این مساله تنها متوجه خودروسازان نیست و در کلیه بخش های تولیدی این ضعف وجود دارد.

نماینده لاهیجان در مجلس نهم تصریح کرد : در شرایط کنونی هر گونه دستیابی به قیمت منطقی در خودرو با دستیابی به بهره وری در تولید ، انضباط و کاهش هزینه های مالی و سربار و کارآمدی بازار سرمایه حاصل می شود.

ندیمی همچنین به نقش شورای رقابت در ایجاد بازار رقابت در صنعت خودرو پرداخت و اظهار داشت : شورای رقابت بر مبنای وظایف تعریف شده باید در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده ایفای نقش کند قطعا در صورتی که در این سالها بر اساس نقش تعریف شده عمل می نمود شاهد ایجاد بازار رقابتی در این صنعت بودیم.

وی گفت : متاسفانه رویه نادرستی که از سالهای گذشته در ارتباط قیمت خودرو وجود داشته همچنان ادامه دارد و شورای رقابت در فضای رقابتی خودروسازی کشور اقدام به  قیمت گذاری می کند.

وی افزود : در شرایط کنونی بازار خودرو، بسیاری بر این باورند که قیمت خودرو باید در حاشیه بازار و بر اساس بازار عرضه و تقاضا و  میزان کیفیت تعیین شودکه به نظر می رسد روش معقولی است البته در صورتی که نظارت دستگاهها ناظر نیز همچون سازمان حمایت نیز وجود داشته باشد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: