جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 1 خرداد 1395     
انتقال تجربیات تهران به کلانشهرها در حوزه هوشمندسازی

به گزارش گروه اخبار کلان شهرها شهرداری نیوز: رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از امکان انتقال تجربه هوشمند سازی شهر تهران به کلانشهرهای کشور خبر داد.

علی اصغر قائمی با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از تعاملات مردم با شهرداری ها در حوزه شهرسازی و معماری است، طبیعتا  پاسخگویی به تمامی این راجعات شهروندی یکی از دل نگرانی های شهرداران محسوب می شود.

وی با بیان اینکه پاسخگویی درست در این حوزه به این معنا نیست که باید به سمت سیستم های نوین و الکترونیکی شدن امور برویم، افزود: مهم این است که خدمات به صورت 24 ساعته و در تمام روزهای سال به شهروندان ارائه شود.

قائمی با بیان اینکه باید تعداد مراجعات فیزیکی شهروندان به شهرداری ها را در خصوص امور شهری و معماری به حداقل برسانیم، ادامه داد: این مساله یکی از دغدغه های معاونان معماری و شهرسازی کلانشهرهای کشور است. به نظر می رسد که برای  حل این معضلات و رسیدن به یک نقطه ایده آل باید به استفاده از سیستم های هوشمند روی آورند.

وی با اشاره به اینکه  بیست و نهمین جلسه تخصصی معاونان شهرسازی و معماری شهرداری کلانشهرهای کشور به ضروریات توجه به این مساله تاکید داشت، بیان کرد: هوشمند سازی و شهر الکترونیکی ابزاری برای بهتر شدن امور مدیریت شهری است. به عنوان مثال اگر مردم نیازمند دریافت پروانه ساختمان و یا مجوز تخریب و نوسازی هستند، باید برای هر نوع نیازمندی در حوزه شهرسازی یک وحدت رویه وجود داشته باشد. با توجه به اینکه پاسخگویی به بخشی از  نیازهای شهرسازی برعهده مدیریت شهری است، اما به دلیل عدم وجود زیرساخت های شهری برخی از کلانشهرها در این حوزه مشکلاتی دارند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با اشاره به تجربه موفق شهرداری تهران در تعامل با دستگاه های خدماتی برای یکپارچگی اطلاعات، یادآور شد: تجربه هایی که ما از همکاری با دستگاه های خدماتی مانند پست یا آب و فاضلاب، برق، مخابرات، گاز و... در تهران داشتیم؛ قابل انتقال به کلانشهرهای دیگر است. به عنوان مثال زمانی که مردم برای دریافت پروانه ساخت اقدام می کنند تمام این خدمات شهری به صورت یکپارچه به شهروندان ارائه شود. در حال حاضر این تجربه در شهر تهران در حال انجام است.

به گفته وی؛ قبلا مردم  پروانه ساخت برای تبدیل ملک تک واحدی خود به یک آپارتمان 4 طبقه با 8 واحد مسکونی می گرفتند؛ این بدان معناست که این ملک 8  کدپستی می خواهد .در قدیم روال این بود که بعد از ساخت و گرفتن پایان کار مدارک را به شرکت پست می بردند تا  کد پستی ها را بگیرند، اما اکنون با توجه به توافقی که با شرکت پست انجام داده ایم مالک می تواند بعد از دریافت مجوز ساخت برای دریافت کد پستی اقدام کند.

قائمی تاکید کرد: تلاش ما در مجموعه مدیریت شهری تهران این است زمانی که شهروندان برای دریافت مجوزهای ساخت و ساز مراجعه می کنند تمام دستگاه های خدماتی شهر در لحظه مطلع شوند تا هم قدرت  برنامه ریزی داشته باشند و هم از رفت و آمد اضافی مردم بین شهرداری با سازمان های خدماتی دیگر، کاسته شود.

وی با بیان اینکه اکنون خوشبختانه در تهران با شرکت پست و اداره آب سطح همکاری های گسترده ای داریم، گفت: با شرکت گاز نیز توافقاتی در زمینه یکپارچگی اطلاعات انجام شده است.همچنین با شرکت برق نیز قرار است  در منطقه 2 به صورت پایلوت این همکاری انجام شود. در نظر داریم همین مسیر ادامه پیدا کند تا باعث افزایش رضایت مندی شهروند و از همه مهمتر یکپارچگی اطلاعات شهری شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: