جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 27 ارديبهشت 1395     
گلی با خواص اعجاب آور

هر سال اواسط فصل بهار با شگفتن گل های محمدی در آذربایجان غربی به خصوص خوی که خاستگاه اصلی این گل در کشور است فضای این منطقه عطرآگین شده و زیبایی و طراوت خاصی به خود می گیرد.
خبرگزاری مهر: اواخر اردیبهشت و خرداد ماه هایی است که بوی گل محمدی یا "قیزل گول" فضای آذربایجان غربی به خصوص خوی را پر می کند، این ایام اگر از کنار مغازه های خیابانهای اصلی شهر بگذرید بساط گل فروشان را که تلی از گلهای تازه چیده شده گلهای محمدی را برای فروش پهن کرده اند شاهد خواهید بود.

گل محمدی آذربایجان غربی به قیزیل گول مشهور است و در ادبیات این خطه جایگاه والایی دارد، شهرستان خوی از جمله شهرهای مهم تولیدکننده گل محمدی در استان است که برداشت این محصول همه ساله از دهه اول خرداد ماه آغاز و تا پایان تیر ماه به طول می انجامد.

شهرستان خوی با داشتن ۲۵ هکتار باغ زیر کشت گل سرخ محمدی خاستگاه مهم این گل در ایران است در این شهرستان همه ساله از هر هکتار حدود ۸۰۰ کیلوگرم گل محمدی برداشت می شود.

در کنار تهیه مربا، گلاب آن نیز خاصیت درمانی دارد که در سالهای اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. از جمله می توان به درمان زخم معده اشاره کرد که استفاده از آن در وضعیت عمومی بدن موثر بوده و برای تقویت قلب بسیار مفید بوده و غم زداست.

باغداران و پرورش دهندگان گل محمدی در خنکای صبح غنچه های تازه شگفته گل را می چینند و تا آغاز گرمای روز، گل های تازه شکفته شاداب و مشتری پسند را به بازار عرضه می دارند.

سالانه بیش از ۱۲۷ تن گل تر در آذربایجان غربی برداشت می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص تولید گل محمدی در استان گفت: آذربایجان غربی به خصوص شهرستان خوی یکی از خاستگاه های اصلی گل محمدی در ایران و دنیاست.

عبدالله فتح الله زاده با بیان اینکه همه ساله اواسط فصل بهار برداشت گل محمدی در استان آغاز و تا تیرماه ادامه دارد، اظهارداشت: امسال نیز برداشت گل محمدی از سطح ۴۷ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۱۲۷ تن گل تر در استان برداشت می‌شود که متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار ۲ هزار و ۲۰۰ کیلو گرم است.

 فتح الله زاده با اشاره به صدور گل محمدی به سایر استانهای کشور و نیز کشورهای خارجی عنوان کرد: گل محمدی تولید شده در این استان به خصوص شهرستان خوی از معطرترین نوع این گل در دنیا به حساب می آید و مشتریان خاص خود را در جای جای کشور و جهان دارد و مقادیر زیادی از گل های تازه آن به استانهای همجوار و خشک کرده آن نیز به خارج صادر می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یاد آور شد: گل محمدی تولیدی آذربایجان غربی به صورت خشک به کشورهای همسایه این استان از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و نیز سایر استان های کشور صادر می‌شود.

سالانه ۳۲۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در آذربایجان غربی استحصال می شود

وی با بیان اینکه ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می شودادامه داد: سالانه نزدیک به ۳۲۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، خوی و پیرانشهر استحصال می‌شود.

فتح‌اله‌زاده گفت: هر چند این محصول در شهرهای مختلف استان برداشت می شود ولی عمده تولید این محصول مربوط به شهرستان خوی و ارومیه به ترتیب با ۲۵ و ۱۳ هکتاراست.

وی گفت: از ۶۰ درصد گل‌های محمدی برداشت شده برای عرقگیری، ۳۰ درصد به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، پنج درصد برای مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ارقام کشت گل محمدی در استان را گلاب به منظور گلاب گیری و مونا یا مارملاد به منظور تهیه مربا برشمرد و افزود: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی مربوط به شهرستان خوی است که از معطرترین نوع این گل در دنیا به حساب می آید و برداشت این محصول همه ساله از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تاپایان تیر ماه به طول می انجامد.

گل محمدی با خواص دارویی، غذایی و درمانی اعجاب آور

در شهرستان خوی از گل محمدی تازه چیده شده و خشک شده آن ۳۰ نوع مربا همراه با دوشاب، شکر، گردو و کنجد تهیه می کنند و در تهیه مربای گل محمدی خانواده های خویی از شکر، دوشاب، گردو و کنجد استفاده می کنند.

گل محمدی و مربای آن خاصیت گرمایی دارد و در درمان بیماری های گوارشی و ضعف عمومی بدن از جمله در درمان اسهال، زخم معده و درمان روده و بیماری های قلبی مفید است.

گل محمدی که در سال ۱۳۷۴ به نام گل ملی به ثبت رسیده است. بوته گل محمدی معمولا چند ساله بوده و زمان برداشت آن از نخستین روزهای اردیبهشت ماه آغاز و نسبت به تناوب دمای هوا و گرما در باغ ها و باغچه های مناطق گوناگون در اطراف شهر تا نیمه تیرماه ادامه داشته و در اثر گرما گلها پرپر شده و به رنگ زرد تبدیل می شود که در این صورت قابل استفاده نخواهد بود.

کانون پرورش گل محمدی در چند دهه اخیر در شهرهای مختلف ایران به ویژه خوی، کاشان، ارومیه، ورامین و مشهد متمرکز شده و گل سرخ تولید شده در شهرستان خوی از اصیل ترین، بهترین و معطرترین نوع گل ها در دنیا محسوب می شود.

پرورش آن از روزگاران دور در گلستان های فیرورق، پسک، وار، سیدتاج الدین و باغات اطراف شهر خوی معمول بوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: