جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 ارديبهشت 1395     
لزوم اصلاح قانون کار همخوان با شرایط روز و استاندارها

گروه اقتصاد شهری: مدیرکل تدوین قوانین و امور شورای شهرداری تهران ضمن گرامی داشت روز جهانی کار و کارگر، کارگران را بازوی توانمند دولت ها خواند و گفت: مسألۀ حقوق کارگر، همواره مورد بحث و بررسی و دقت نظر بوده است؛ زیرا این امر یکی از مهمترین موضوعات و مسائل جامعه بشري به شمار می آید. در حقیقت این مسأله جزو زیرساخت هاي نظام اجتماعی است. از این رو براي حل آن، تئوري ها، اصول و قواعد متعددي پدید آمده و قوانین زیادي وضع شده است.

نادر شکری افزود: طبق قانون‌کار، کارگر فردی است که تنها سرمایه وی کار، قدرت و توان اوست. از آن جا که کارگردر تقابل با کارفرما ضعیف‌تر بوده، باید او را مورد حمایت قرار داد.
شکری تاکید کرد: در ماده8 قانون کار آمده‌است "شروط مذکور در قانون کار و تغییرات بعد از آن در صورتی نافذ خواهد بود که مزایای کارگر کمتر از امتیازات وارد شده در قانون کار نباشد"  برای مثال در صورتی که کارگر و کارفرما بر سرمقدار معینی حقوق با هم توافق کنند قانون، توافق میان کارگر و کارفرما را در صورتی می‌پذیرد که کمتر از مزایای این قانون نباشد و باید گفت اختلافات عمده میان کارگر و کارفرما ناشی از همین قانون است.
وی خاطرنشان کرد: به رغم جنبه حمایتی قانون کار از قشر کارگر متاسفانه در بیشتر مواقع این قانون به نفع کارفرمایان تفسیر می شود و عدم توجه به خواسته هر یک از قشر کارفرما و کارگر در قانون موجب تعارض حق دیگری خواهد بود چراکه در بیشتر موارد خواسته‌های کارگر و کارفرما باهم تقابل دارند.
مدیرکل تدوین قوانین و امور شورا همچنین ضمن تاکید بر لزوم تصویب قوانین حمایتی از کارگران تصریح کرد: کارگران به عنوان یکی از گروه‌های اصلی قشر آسیب پذیر توقع دارند که در راستای تغییر شرایط اقتصادی امنیت معاش آنان محفوظ بماند. ناهمخوانی قانون کار با شرایط واقعی جامعه باعث رواج قراردادهای موقت شده است و اصلاح قانون باید با شرایط روز و استاندارها همخوانی داشته باشد.

 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: