جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1395     
می‌خواهند ایران «قدرت درجه ۲» باشد

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه رقابت‌های منطقه‌ای در غرب آسیا به تقابلات استراتژیک تبدیل شده است، گفت: نظمی که بازیگران بین‌المللی به دنبال آن هستند این است که ایران را به قدرت درجه دو تبدیل کند
 باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»: سردار احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی صبح امروز پنج شنبه طی سخنانی در همایش ملی تحولات ژئوپلتیکی غرب آسیا با تاکید بر امنیت منطقه‌ای درباره اهمیت آسیای غربی خاطرنشان کرد: در سند چشم‌انداز، آسیای غربی حوزه و منطقه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران خودش را در آن تعریف می‌کند؛ علاوه بر نگاه چشم‌اندازی که به این منطقه داریم در پیچ تاریخی که مقام معظم رهبری فرمودند و ایفای نقش در این پیچ تاریخی، غرب آسیا بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه بر امنیت ما اثرگذار است، اظهار داشت: با احتساب مصر، 25 کشور در غرب آسیا داریم که آسیای میانه و قفقاز هم در سند چشم‌انداز جزو آسیای غربی محسوب می‌شوند و مصر هم به دلیل وابستگی زیادی که به خاطر جهان عرب و مسئله فلسطین به این منطقه دارد جزو آسیای غربی محسوب می‌شود. 680 میلیون انسان مسلمان و 34 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی این منطقه است و مناطق مهمی مانند کانال سوئز، باب‌المندب و تنگه هرمز نیز در آسیای غربی واقع شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی افزود: جنگ‌های بسیار زیادی در این منطقه اتفاق افتاده که به جنگ عراق علیه ایران، جنگ خلیج فارس و اشغال کویت می‌توان اشاره کرد و اشغال بخشی از خاک سوریه و جنگ یمن نیز در حال رخ دادن است. این جنگ‌ها منطقه را بسیار پرافت و خیز کرده و رقابت‌ها در این منطقه در درجه اول قرار دارد.

وزیر سابق دفاع با بیان اینکه رقابت‌های امروز به تقابلات استراتژیک تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در این تقابلات بازیگران بین‌المللی، فرامنطقه‌ای و فراملی ایفای نقش می‌کنند و در 3سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی این تحولات در حال وقوع است. در سطح بین‌المللی نیز ظهور قدرت‌های نوظهور، کاهش قدرت برخی کشورها و در سطح منطقه‌ای بازیگرانی ماجراجو و بدون در نظر گرفتن برخی چارچوب‌ها، حرکت می‌کنند.

وی افزود: عربستان در نبود رهبران سابق جهان عرب مانند صدام در عراق و رهبران کشورهای عربی شمال آفریقا مانند لیبی و الجزایر به دنبال رهبری جهان عرب است و تلاش می‌کند در جهت تحقق این موضوع عمل کند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه آنچه امروز بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای به دنبال آن هستند، کنترل و مهار ایران است، متذکر شد: آنها برای این هدف پرونده‌های متعددی برای جمهوری اسلامی می‌سازند که پرونده هسته‌ای، حقوق بشر و تروریسم از این دست است.

سردار وحیدی با بیان اینکه گفتمان ایران، گفتمان وحدت و گفتمان مقاومت است، اظهار داشت: دشمنان تلاش می‌کنند با راه انداختن جنگ شیعه و سنی به مقابله با گفتمان وحدت بروند و همان‌هایی که ما را به جنگ شیعه و سنی متهم می‌کنند، اخوان‌المسلمین را که یک گروه سنی مذهب است، تروریست می‌دانند و با طرح پرونده تروریستی سعی می‌کنند مقاومت را زیر سوال ببرند.

وی با اشاره به اینکه نظمی که بازیگران بین‌المللی به دنبال آن هستند این است که ایران را به قدرت درجه دو تبدیل کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش اندیشمندان ما را برآن بدارد که راهبردهای خوبی برای تصمیم‌گیری در حوزه غرب آسیا داشته باشیم و این همایش بتواند قدم خوبی در این راه بردارد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: