جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 6 ارديبهشت 1395     
مردم نسبت به موضوع محیط زیست شناخت ندارند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران گفت: مشارکت مردم در مسائل زیست محیطی یک سری مبانی و اصول دارد، بدین معنا که ابتدا  باید باور کنیم که شهروندان  در بحث مشارکت واقعا شریک می شوند و هدف شراکت آنهاست نه فقط انجام پروژه های ما.

محمدمهدی گلمکانی، درخصوص اینکه چگونه می شود انگیزه های مردم را در رفتارهای مشارکت جویانه حفظ محیط زیست افزایش داد گفت: مردم در مفهوم مشارکت، مشتری ما نیستند. مشارکت باید آگاهانه باشد. در برنامه ریزی، اجرا، ارزشیابی و نظارت بر فعالیت های زیست محیطی مردم باید مشارکت معنادار داشته باشند.

گلمکانی ادامه داد: این نوع مشارکت باعث توانمند سازی مردم و خود اتکایی مردم می شود. یعنی مشارکتی که بعد از آن مردم یک مرحله توانمند شده باشند و باور داشته باشند.

رئیس ستاد حفظ محیط زیست با اشاره به اینکه در این مرحله مردم شرکای محیط زیست هستند افزود: مردم به عنوان هدف مشارکت هستند نه ابزار آن. وقتی این مفهوم شکل بگیرد باید از این مفهوم نسبت به موضوعات زیست محیطی مردم را آگاه کنیم.

وی با تاکید بر این نکته که ابتدا لازم است مردم نسبت به حقوق و مسئولیت های خودشان آگاهی پیدا کنند خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سلامت جزو حقوق اولیه مردم است. حق طبیعی مردم این است که در جامعه زندگی سالم، با نشاط و مولدی داشته باشند. اگر مردم این حق را بفهمند و با کنترل عوامل دخالت کننده جلوی تضییع حقوق خودشان را بگیرند، اختیاراتی پیدا می کنند که بتوانند مسئولیت پذیری و نقش اجتماعی خودشان را ایجاد کنند.

گلمکانی با ذکر این نکته که ما مسئولین نسبت به آگاهی پیدا کردن مردم کوتاهی کردیم گفت: دلیل بعدی عدم اطلاع و شناخت مردم نسبت به خود موضوع محیط زیست است. خود مردم نمی دانند مفهوم محیط زیست و مولفه هایش چیست. از طرف مسئولین این مفاهیم ساده سازی نشده و به جامعه انتقال پیدا نکرده است. مردم فکر می کنند بحث تخصصی است و باید برای ورود پیدا کردن به آن تخصص داشت در حالی که با کمک مسئولین، مردم می توانند حضور اثر بخشی داشته باشند.

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با عنوان این مطلب که  این مسائل باید با زبان ساده و مشترک و از طریق رسانه ها و ارتباط جامعه و مسئولین بین مردم بازگو شود ادامه داد: وقتی موضوع محیط زیست را در مبحث اکوسیستم مطرح می کنیم خیلی از مفاهیم قابل فهم نیست اما اگر ساده بیان شود می توانیم توان و تجربه مردم را برای کمک به حل موضوعات داشته باشیم.

گلمکانی با توضیح تجربه ای که قرار است از طرف ستاد محیط زیست در تهران اتفاق بیفتد توضیح داد: ما می خواهیم با مفاهیم ساده مثل بازی با خود کلمه تهران و ت مثل تنوع زیستی، آ مثل آب، هـ مثل هوای سالم و پاک شعارهایی بسازیم که هرکسی چشم انداز زیست محیطی ساده را در این شعار ببیند و یاد بگیرد.

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با اذعان به اینکه مدیران ارشد باید تعهد کافی برای استفاده از ظرفیت های مردمی را داشته باشند و از آن استفاده کنند گفت: اگر این تعهد شکل نگیرد نمی شود اذعان کرد که این طرح اتفاق بیفتد. مدیران و متولیان باید نسبت به فواید مشارکت های جامعه شناخت پیدا کنند. مدیران باید برای کارهای مردمی صبر داشته باشند.

گلمکانی در پایان تصریح کرد: مردم فقط ابزاری برای گوش دادن نیستند و باید با مسئولین همراه شوند تا بشود انگیزه های مردم را در رفتارهای مشارکت جویانه حفظ محیط زیست افزایش داد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: