جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 1 ارديبهشت 1395     
توسط رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران قرائت شد:
پیام محمدباقر قالیباف در UCLG MEWA

به گزارش شهرداری نیوز،کنگره شهرهای متحد و دولت های محلی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه UCLG -MEWA با حضور معاون نخست وزیر ترکیه و تعداد زیادی از مدیران و متخصصان شهری این منطقه در شهر تاریخی غازینتپ واقع در جنوب غربی این کشور برگزار شد.

در مراسم  افتتاحیه  این کنگره که با حضور استاندار و شهردار غازینتپ، دبیرکل سازمان یاد شده،دبیرکل سازمان همکاری هشت کشور بزرگ و در حال توسعه اسلامی(D8) ، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی، دبیرکل سازمان شهروندان جهان و رییس اتحادیه شهرداران ترکیه برگزار شد، شهرام گیل آبادی رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران پیام محمدباقر قالیباف شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران  و رییس سازمان دوره ای UCLG-MEWA را قرائت کرد.

متن کامل پیام شهردار تهران و رئیس سازمان شهرهای متحد و دولت های محلی غرب آسیا و خاورمیانه(UCLG-MEWA)به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عالی جناب دکتر قدیر توبپاش شهردار محترم استانبودل و رییس UCLG

سرکار خانم فاطمه شاهین شهردار محترم غازینتپ

عالیجنابان

خانم ها و آقایان!

به عنوان شهرار تهران، پایتخت بزرگ جمهوری اسلامی ایران و رییس دوره ای UCLG-MEWA سلام و احترام خود را به شما برادران و خواهران و شرکت کنندگان محترم در این اجلاس تقدیم می نمایم و برای همه شهروندان منطقه به ویژه شهردار و شهروندان شهر تاریخی و زیبای غازینتپ ، موفقیت و سلامتی آرزو می کنم و بابت میزبانی و برگزاری موفقیت آمیز این اجلاس تبریک  گته و برای مردم خوب و دولت کشور همسایه و دوست ترکیه ، سعادت ، رفاه و پیشرفت ، آرزو می نمایم.

امیدوارم این اجلاس فرصت مناسبی را برای توسعه مشارکت و همکاری، تبادل تجارب و دیدگاه و تلاش در مسیریافتن پاسخ های موثر برای چالش های مشترک جدید و روز افزون شهرهایمان فراهم سازد تا بتوانیم کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا داده و به غنای پیوندها و ارتباطات دیرپا میان شهرها و شهروندان منطقه بیافزاییم و فضای نوینی را برای فردای بهتر ملت هایمان، فراهم سازیم .

برادران و خواهران عزیزو حضار محترم! هر چند منطقه ما به واسطه برخورداری از امتیازات و فرصت های بی نظیری مانند دین هویت و تمدن ساز وحدت بخش اسلام و اشتراکات و پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی و موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی ، ظرفیت های بسیار بالایی برای همگرای، مشارکت و همکاری دارد ولی در عین حال به دلیل توطئه های پیچیده دشمنان، رقابت های مخرب و یا سیاست های غلط و واگرایانه برخی از قدرت های منطقه ای ، متاسفانه ما شاهد دور شدن کشورها ، شهرها و مردم منطقه از یکدیگر هستیم .

امروز شهروندان برخی از کشورهای مسلمان منطقه به وِیژه سوریه، یمن، عراق و فلسطین اشغالی وضعیتی اسفناک را تجربه می کنند . حملات ترویستی دردناک و ضد انسانی، زندگی مردم بیگناه را در برخی از شهرهای ترکیه و حتی کشورهای اروپایی هدف قرار داده است . وضعیت دلهره آور و نگرانی های جدی برای شهروندان به ویژه اقشار آسیب پذیر مانند زنان و کودکان در سطح منطقه وجود دارد . از سوی دیگر میراث بسیار غنی و گسترده تمدن اسلامی شهرهای منطقه در معرض خطر نابودیست و باید تلاش های زیادی برای صیانت از این میراث مادی و معنوی به عمل آید . این در حالیست که پیام دین انسان ساز و نجات بخش اسلام، وحدت و برادری میان مسلمانان و همزیستی و صلح حتی با غیر مسلمان است و همه افراد بشر را به انسانیت، کمک به همنوع ، صلح و آشتی دعوت می کند .

دوستان گرامی !

معتقدم در این مقطع سرنوشت ساز، مسئولیت دینی و وظیفه اخلاقی و انسانی همه ما ایجاب می نماید که تلاش مشترکی را برای تحکیم وحدت و همبستگی و مقابله با افراط گرایی در منطقه به انجام برسانیم تا شهرها و شهروندان بی گناه، ازشرایط بحرانی و فاجعه آمیز کنونی نجات پیدا کنند .

 

ما مدیران و متولیان شهری می بایست بتوانیم در این موقعیت حساس با بهره گیری از توان شهروندانمان و ظرفیت ها و فرصت های گسترده تاریخی و تمدنی ، سیاست اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی موجود و نیز از طریق افزایش همکاری و هم افزایی میان دولت ها و ملت ها ، مسئولیت و نقش تاریخی خودمان را در پیشگیری از گسترش تنش ها و منازعات خانمان سوز ناشی از عصبیت های جاهلی و تامین فضاهای زیست انسانی مناسب برای شهروندان بی گناه، بی دفاع ، درمانده و آسیب دیده ، به خوبی ایفا کنیم .

در این شرایط سخت لازم است تلاش هایمان را بیش از هر زمان، به تامین نیازها و انتظارات حیاتی انسانی در سطح محلی  و در چارچوب دولت های محلی متمرکز نماییم . تردیدی ندارم که ایفای مسئولیت مشترک شهرداران و مدیران شهری و محلی که مهمترین آن تدارک و تجهیز هوشمندانه شهر و نظام مدیریت آن برای تامین خواسته های شهروندان است، بیش از هر زمان دیگری به دوری از تنش و منازعه و زمینه سازی برای گفت و گو و تبادل تجارب و اندیشه ها بستگی دارد .

آینده ی تمدن و زندگی به هم پیوسته ی شهری ما در گرو گسترش این نوع تعاملات است . این تعاملات به ما کمک خواهد کرد تا آینده و آرمان ترسیم شده برای شهرهایمان را برای تبدیل شدن به شهرهای مهربان ، آینده ساز ، اخلاق گرا،  عدالت محور، سالم، پایدار، هوشمند ، دانش بنیان و خلاق به واقعیت بدل کنیم .

درانتها ضمن ابراز تاسف از اینکه به دلیل تراکم برنامه های داخلی بین المللی، توفیق حضور در جمع شما عزیزان را نیافتم ، باردیگر از جایگاه ریاست دره ای UCLG MEWA از حضور و مشارکت شما عزیزان در این نشست سپاسگزاری نموده و امیدوارم برگزاری این اجلاس در شهرزیبا و تاریخی غازینتپ ، همراه با میهمان نوازی گرم و شایسته شهردار و شهروندان دوست داشتنی این شهر با موفقیت و اثر بخشی فراتر از انتظار همراه باشد .

همچنین مایلم برای همکار خوبم خانم فاطمه شاهین به عنوان یک بانوی شهردار مسلمان و فعال در مسئولیت های منطقه ای و بین المللی جدیدشان در مجمع شهرداران آسیایی (Asian Mayors Forum) و UCLG-MEWA که به زودی عهده دار آنها خواهند بود ، آروزی موفقیت نمایم . قطعا مدیریت شهری تهران به عنوان بینانگذار مجمع شهرداران آسیایی و رییس دوره ای UCLG-MEWA  با انباشتی از تجارب و توانمندی های ارزشمند ملی ، منطقه ای و جهانی کماکان در این مسیر با شهر غازینتپ و دبیرخانه سازمان های یاد شده همکاری شایسته به عمل خواهد آمد .

از لطف و توجه همه شما سپاسگزارم .

در این کنگره که هر سه سال یکبار برگزار می شود، انتخابات مربوط به تعیین هیات رییسه سازمان مزبور برگزار خواهد شد . بر اساس مذاکرات انجام شده در حاشیه این اجلاس، نهادی برای همکاری های شهری میان پایتخت ها و کلان شهرهای 8 کشور بزرگ و در حال توسعه اسلامی شامل ایران، ترکیه، پاکستان، اندونزی، مالزی، مصر،بنگلادش و نیجریه با محوریت شهرداری تهران تشکیل خواهد شد.

براساس این گزارش نشست کنگره UCHG MEWA 19 تا 21 آوریل 2016 در غازینتپ ادامه دارد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: