جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 12 مرداد 1393     
تهران در یک قدمی بیابانی شدن است

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مدیرکل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: نخستین تهدید کنونی پایتخت، نشست زمین است چرا که این بحران یک پله قبل و آخرین مرحله بیابان‌زایی است و بیابانی شدن تهران یعنی تغییر اقلیم.

 محمد هادی حیدرزاده با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست تهران در مرحله هشدار و نگران‌کننده‌ای قرار دارد تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی حوزه محیط زیست، ایران اولین کشور دنیاست که در مسیر تبدیل شدن به بیابان، گام برمی‌دارد و این حرکت یعنی نزدیک شدن به تغییر اقلیم. دلیل این تغییر ماهیت نیز‌ وقوع بیشترین فرونشست زمین و بیابان‌زایی در پایتخت ایران است که هر لحظه بر شدت آن افزوده می‌شود.

وی با یادآوری اینکه تهران، کلانشهری است که این روزها وضعیت محیط زیست‌اش در یک قدمی تغییر ماهیت جغرافیایی قرار گرفته است افزود: تغییرات تهران برخواسته از دل کمبودها، کاهش‌ها و گاه رشدهایی بی رویه‌ است که با اجرای برنامه‌ریزی‌های استاندارد قابل پیشگیری بوده و هستند اما بی‌توجهی و اخذ تصمیمات غلط از سوی متولیان کشاورزی، صنعت و معدن بر شدت‌ مشکلات پایتخت دامن زده شد به طوری‌که امروز این شهر و ساکنانش را در معرض خطری قرار دارند که نتیجه‌ای جز کوچ اجباری در پی ندارد.

این کارشناس حوزه محیط زیست دلیل اصلی بروز معضل بیابانی شدن تهران را در بارگذاری‌های شدید و خارج از حد استاندارد ریشه‌یابی کرد و یادآور شد: جذب جمعیت زیاد در کلانشهر تهران آن‌هم خارج از توان محیط زیست این منطقه سبب شد سالانه سه برابر معدل کشور، شاهد فرونشست زمین باشیم تا جائیکه هر لحظه بر شدت و وسعت بحران‌های آبی و خاکی پایتخت افزوده می‌شود.

وی کمبود حجم ذخایر آب پشت سدها، فرونشست خاک در مناطق جنوبی، رشد قارچ‌گونه معادن شن و ماسه، نرم شدن خاک حریم شهر و شکل‌گیری کانون‌های گرد و غبار و از همه مهم‌تر نبود سوخت مناسب و استفاده خودروها از بنزین شیمیایی به جای فسیلی و غوطه خوردن ذرات کمتر از 2.5میکرون در آسمان تهران را از دیگر معضلاتی خواند که متوجه تهران است و اظهار کرد: شدت این مشکلات به قدری نگران کننده است که در وهله نخست سلامت و بهداشت ساکنان این کلان‌شهر و سپس زیست محیط را در معرض خطر قرار می‌دهد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: