جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 28 فروردين 1395     
6 عنصر موثر در عذرخواهی

به گزارش آستان از ساینس دیلی،سارا مهروانی: محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در تحقیقات جدید خود عنوان داشتند،عذرخواهی و طلب پوزش شامل 6 عنصر اصلی می شود.

به گفته این محققان جزء مهم عذرخواهی اذعان مسئولیت است. از سوی دیگر دومین عنصر مهمی که محققان در تحقیقات خود آن را بیان کرده اند اعتبار است معمولا افرادی که بعد از انجام هر خطایی مسئولیت کار اشتباه شان را می پذیرند و معذرت خواهی می کنند اعتبار خود را در ذهن افراد دیگر افزایش می دهند.

این تحقیق که در سال 2016 در مجله پژوهشی مدیریت تعارض منتشر شده است در خصوص عذرخواهی 6 مولفه و عنصر اصلی را معرفی کرد.نخست اینکه فردی که قصد عذرخواهی کردن دارد باید از رفتار اشتباه خود اظهار پشیمانی کند.سپس آنچه را که مرتکب شده شرح دهد.معمولا افرادی که به عذرخواهی کردن عادت کردند انسان های مسئولیت پذیری هستند و در مقابل رفتار ناپسند خود مسئولیت کارشان را به عهده می گیرند.

برخی افراد وجود دارند که نسبت به رفتارهای ناپسندی که منجر به عذرخواهی می شود توبه می کنند و این عمل ناپسندشان را سعی می کنند هرگز تکرار نکنند.همچنین افرادی که اهل عذرخواهی هستند درخواست بخشش از طرف مقابل خود می کنند.یکی از مسائلی که در عذرخواهی مطرح می شود این است که اگر افراد هنگام خطا از یکدیگر پوزش بطلبند مانع ارتکاب برخی آسیب ها می شوند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: