جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 23 فروردين 1395     
۴۳‌درصد مخزن سد‌های كشور خالی است

وزارت نيرو از خالي بودن ۴۳ درصد حجم مخزن سدهاي كشور با وجود بارش‌هاي مناسب در سال آبي جاري و افزايش نسبي روان‌آب‌هاي سطحي خبر داد. بر پايه آمار شركت مديريت منابع آب ايران، حجم آب ذخيره شده در مخزن سدهاي ...
۴۳‌درصد مخزن سد‌های كشور خالی است
 
سرویس اقتصادی فردا؛ روزنامه آرمان نوشت: وزارت نيرو از خالي بودن ۴۳ درصد حجم مخزن سدهاي كشور با وجود بارش‌هاي مناسب در سال آبي جاري و افزايش نسبي روان‌آب‌هاي سطحي خبر داد. بر پايه آمار شركت مديريت منابع آب ايران، حجم آب ذخيره شده در مخزن سدهاي كشور از آغاز مهرماه گذشته تا چهارشنبه (هجدهم فروردين ماه) با ۱۸ درصد افزايش در همسنجي با پارسال به ۲۸ ميليارد و ۱۲۰ ميليون مترمكعب رسيد.

حجم مخزن سدهاي كشور در سال آبي گذشته در همين زمان، ۲۳ ميليارد و ۹۱۰ ميليون مترمكعب بود. هم‌اكنون ذخيره آب در ۵۷ سد بزرگ كشور مانند زاينده‌رود، درودزن، ۱۵ خرداد و سد ساوه كمتر از ۴۰ درصد است. حجم ورودي آب به سدهاي كشور در سال آبي گذشته، ۱۵ ميليارد و ۹۶۰ ميليون مترمكعب بود كه در سال آبي جاري با ۵۱ درصد افزايش به ۲۴ ميليارد و ۷۰ ميليون مترمكعب رسيد. خروجي آب از سدهاي كشور كه در سال آبي گذشته ۱۲ ميليارد و ۸۱۰ ميليون مترمكعب بود، در سال آبي جاري با ۵/۲۱ درصد افزايش به ۱۴ ميليارد و ۷۶۰ ميليون مترمكعب رسيد.

همچنين بر پايه اطلاعات شركت مديريت منابع آب ايران، از آغاز مهرماه پارسال تا چهارشنبه (هجدهم فروردين ماه)، حجم آب مخزن سدهاي تهران به ۶۴۲ ميليون مترمكعب رسيد كه اين ميزان در همسنجي با سال آبي گذشته (۴۴۸ ميليون مترمكعب) ۴۳ درصد رشد نشان مي‌دهد. حجم برداشت آب از پنج سد تامين‌كننده آب تهران از آغاز سال آبي جاري تاكنون ۵۷۱ ميليون مترمكعب بود كه نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزايش داشت. از آغاز مهر سال گذشته گذشته تا بيستم فروردين، ارتفاع بارش‌هاي كشور به ۱۸۹ ميلي‌متر رسيد. اين ميزان در متوسط درازمدت ۱۹۵ ميلي‌متر و در زمان مشابه پارسال ۱۶۵ ميلي‌متر بود. با وجود اينكه بارش‌هاي كشور در سال آبي ۹۵-۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن ۵/۱۴ درصد افزايش داشته اما در همسنجي با درازمدت با سه درصد كاهش روبه‌رو بوده است.

خطر آلودگي ذخاير آب كشور

همزمان با انتشار اين گزارش قائم مقام وزير نيرو با اعلام اينكه منابع آب در خطر آلودگي قرار دارند، گفت: منابعي كه احتمال آلودگي آنها وجود داشته باشد، بلافاصله از چرخه خارج مي‌شوند. ستار محمودي در گفت‌وگو با مهر درباره افزايش مصرف آب در بخش‌هاي مختلف كشور و هشدارهايي كه درباره احتمال آلودگي برخي ذخاير آبي و همچنين ورود فاضلاب‌ها به منابع آب شهري وجود دارد، گفت: ما وقتي از آلودگي منابع آب به ويژه ذخاير آب شهرها صحبت مي‌كنيم، دو مفهوم در عرصه استفاده خواهد داشت.

قائم مقام وزير نيرو اظهار داشت: يكي اينكه ما با پتانسيل‌هاي آلوده شدن منابع آب خام مواجه هستيم و به عنوان نمونه مي‌توان گفت در جايي كه سد وجود دارد اطراف آن باز است و شهرها و روستاها و همچنين كشاورزي قرار دارد كه مي‌تواند اين منابع را تحت تاثير قرار دهد. محمودي ادامه داد: در تمام دنيا كم و بيش اين نوع آلودگي‌ها و آلاينده‌ها براي ذخاير آب خام وجود دارد كه البته حفاظت از اين منابع از سوي محيط زيست دنبال مي‌شود و آلودگي‌هايي كه غير قابل جذب در طبيعت باشد مهار مي‌شوند. اين مقام مسئول در وزارت نيرو افزود: البته بخشي از آلودگي‌ها از طريق خود آب كنترل مي‌شود يا اينكه اگر آلودگي در حد بالايي باشد ما مرحله تصفيه را نيز داريم كه در اين بخش وجود آلودگي مهم جلوه مي‌كند. او با اشاره به اينكه آب مورد استفاده براي شرب شهرها از ذخاير سدها يا منابع زيرزميني است، گفت: اگر آب سدها باشد كه طبق فرايند مشخصي از طريق محيط زيست و ساير دستگاه‌هاي مسئول كنترل مي‌شوند.

قائم مقام وزير نيرو اظهار داشت: در حال حاضر ما منابع عمده‌اي را براي بخش‌هاي مختلف استفاده مي‌كنيم و از آن‌سو نيز پتانسيل‌هاي آلوده‌كننده فراواني در مناطق وجود دارد كه البته به صورت مستمر كنترل و پايش مي‌شوند و ما آن را به عنوان يك خطر بالقوه مورد مراقبت قرار مي‌دهيم و همواره اينگونه نگراني‌ها را داريم. محمودي افزود: ما با كمك سازمان حفاظت محيط زيست در جهتي كه منابع آلوده‌كننده آب و خاك افزايش پيدا نكند كار مي‌كنيم و ما نيز به صورت جداگانه اقداماتي را انجام مي‌دهيم. در قسمت دوم كار كه ورود آب به شهرها است از طريق تصفيه خانه‌ها رفع آلودگي مي‌شوند.

كنترل شديد منابع آب شرب

قائم مقام وزير نيرو ادامه داد: بررسي‌ها نشان مي‌دهند وجود فلزات سنگين در ذخاير آبي كشور به حدي نيست كه جاي نگراني داشته باشد و اگر مواردي نيز وجود دارد به صورت خاص مورد رفع آلودگي قرار مي‌گيرند يا اينكه از اساس آن منابع آب از چرخ مصرف خارج مي‌شود. محمودي افزود: در شهرهاي بزرگ به ويژه در منابع آب زيرزميني، فلزات سنگين وجود دارند كه بخشي از آن حاصل فعل و انفعالات مصرف آب در خود آن شهرها است و به دشت‌ها وارد مي‌شوند.

 البته در اين بخش نيز ما استاندارد سازمان جهاني بهداشت را داريم كه تا ۵۰ ميلي‌گرم در هر ليتر قابل قبول است. البته در برخي استانداردها تا ۵۷ ميلي‌گرم نيز قابل قبول است و بيش از آن ديگر استاندارد نخواهد داشت. به گفته او خوشخبتانه در تمام شهرهاي ايران، اين شاخص به‌شدت از سوي وزارت نيرو و وزارت بهداشت كنترل مي‌شود و اين وزارتخانه بر عملكرد وزارت نيرو در سلامت آب نظارت دارد. در مجموع مي‌توان گفت نگراني براي كيفيت آب شهرها در آن بخشي كه تحويل بخش مصرف مي‌شود، وجود ندارد ولي ما هميشه مراقب جلوگيري از خطر آلودگي منابع آب هستيم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: