جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 14 فروردين 1395     
چرا 80 درصد فرودگاه‌ها نيمه‌فعالند؟

مسافرت‌هاي هوايي ايرانيان، طي سال‌هاي گذشته فراز و فرودهاي بسياري داشته است. هر چند در سال‌هاي گذشته، كهنگي ناوگان هوايي حجم مسافرت‌هاي هوايي ايرانيان را كاهش داده بوده است، اما با تلاش‌هاي...
چرا 80 درصد فرودگاه‌ها نيمه‌فعالند؟

 
سرویس اقتصادی فردا؛ روزنامه آرمان نوشت: مسافرت‌هاي هوايي ايرانيان، طي سال‌هاي گذشته فراز و فرودهاي بسياري داشته است. هر چند در سال‌هاي گذشته، كهنگي ناوگان هوايي حجم مسافرت‌هاي هوايي ايرانيان را كاهش داده بوده است، اما با تلاش‌هاي اخير وزارت راه و شهرسازي در جهت نوسازي و احيای كيفيت هواپيماهاي مسافربري، اقبال مسافران از اين ناوگان هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است. شركت فرودگاه‌هاي كشور در تازه ترين آمار اعلامي خود از رشد ۱۴ درصدي سفرهاي هوايي ايرانيان خبر داده است، با اين وجود همچنان خطوط هوايي بسياري در كشور وجود دارد كه كمترين حجم تردد هوايي را دارند، مضاف بر اينكه قريب به ۸۰ درصد از فرودگاه‌هاي كشور هم نيمه فعال هستند. علاوه بر اين كهنگي هواپيماهاي در حال پرواز، همچنان از نواقص عمده ناوگان هوايي كشور است.
 
انديشه بزرگ
 
ناوگان هوايي كشور از جمله بخش‌هايي بود كه از ابتداي انقلاب اسلامي، زير تيغ تحريم‌هاي غرب قرار گرفت. دايره اين تحريم‌ها آنچنان تنگ بود كه حتي قطعات يدكي هواپيماهاي غربي هم به ايران فروخته نمي‌شد. اين مساله باعث شد تا بعد از سه دهه، بيش از نيمي از هواپيماهاي ناوگان هوايي كشور زمينگير شوند، به گونه‌اي كه از تعداد ۲۵۰ فروند هواپيماي ايرلاين‌هاي ايراني، حدود ۱۵۰ فروند آن به‌طور كامل زمينگير بودند. بعد از به سرانجام رسيدن مذاكرات هسته‌اي و عملياتي شدن برجام، نخستين اقدام وزارت راه، نوسازي ناوگان هوايي كشور با خريد ۱۳۸ فروند هواپيماي جديد بود؛ عملي كه از نگاه وزير راه دولت تدبير و اميد، به «انديشه بزرگ» تعبير شده است. عباس آخوندي روز پنجشنبه گذشته در اين مورد گفت: «انديشه نوسازي ناوگان با ۱۳۸ فروند هواپيما، انديشه بزرگي بود كه در فضاي سياسي و مطمئن، بايستي شكل مي‌گرفت كه اين انديشه پس از برجام مطرح شد. » اين انديشه بزرگ البته دور از حاشيه هم نبود، تا آنجا كه بسياري از منتقدان دولت، اين خريدهاي جديد در ناوگان هوايي را غيرضروري قلمداد مي‌كردند. با اين همه، وزارت راه به تبيين برنامه‌هاي خود جهت توسعه اين ناوگان ادامه داد و از جمله اينكه، فضاي هوايي ايران را به مناطق پروازي چندگانه‌اي تقسيم كرد تا ايران به «هاب» پروازي منطقه تبديل شود. به اين ترتيب، طي چند سال آتي، ناوگان هوايي ايران را مي‌تواند به قدرت مطلق منطقه‌اي تبديل شود به گونه‌اي كه رقيبان ترك و عرب خود را پشت سر بگذارد. عباس آخوندي در اين رابطه گفته است: « با تجهيز ناوگان هوايي، دوباره موقعيت راهبردي ايران به دست مي‌آوريم. » اما براي نيل به اين هدف، ظرف ۱۰ سال آتي ناوگان هوايي كشور به حدود ۴۰۰ فروند هواپيماي جديد و مدرن نياز دارد.
 
بر فراز آسمان
 
با شروع مسافرت‌هاي نوروزي (۲۵ اسفند تا ۸ فروردين) بيش از يك ميليون و ۵۳۳ هزار و ۸۳۰ نفر از طريق ناوگان هوايي كشور به سفرهاي داخلي مبادرت كرده اند. اين تعداد سفر بنا بر اعلام شركت فرودگاه‌هاي كشور، رشدي معادل ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. همچنين بنا بر اعلام اين شركت، مسافرت‌هاي خارجي از طريق ناوگان هوايي كشور، حدود ۹ درصد كاهش داشته است و تنها حدود ۶۰۶ هزار و ۴۵۰ نفر از اين مسير به خارج از كشور مسافرت داشته اند. با اين همه، اين ميزان از سفرهاي هوايي در مقايسه با حجم گسترده مسافرت‌هاي نوروزي كه از طريق خطوط ريلي و جاده‌اي صورت مي‌گيرد، عدد قابل توجهي نيست و حكايت از اين دارد كه ناوگان هوايي كشور همچنان با ضعف زيرساخت‌ها و ناوگان ترابري مواجه است. از يك سو، تعداد زيادي از فرودگاه‌هاي كشور غير فعال هستند و از سوي ديگر هنوز هواپيماهاي خريداري شده به‌طور عمده وارد چرخه پروازي كشور نشده اند. اين دو موضوع در كنار مساله نرخ بليت هواپيماها، شايد از عمده دلايلي‌اند كه باعث شده اند، اين ناوگان با وجود قريب به ۱۷ هزار پرواز در تعطيلات نوروزي امسال، نتواند آنچنان كه شايسته است، سهم قابل توجهي در حمل و نقل عمومي كشور را به خود اختصاص دهد.
 
صعود ناوگان هوايي
 
موضوع نوسازي ناوگان هوايي كشور، در حالي از اواسط سال گذشته به‌طور جدي در دستور كار وزارت راه قرار دارد كه به گفته وزير راه، اين مساله از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مردم بوده است. عباس آخوندي پنجشنبه گذشته در اين مورد گفت: « سال‌ها بود كه مردم از كيفيت نازل هواپيماهاي ايران رنج مي‌بردند. » هر چند به گفته وزير راه، خريدهاي جديد در ناوگان هوايي كشور از اقدامات مهمي بود كه موجب ترميم اين ناوگان شده است، اما برخي از نواقص زيرساختي در اين حوزه موجب شده تا همچنان كارايي اين ناوگان با چالش مواجه شود.

به گفته آخوندي از تعداد ۶۰ فرودگاه كشور، حدود ۵۰ فرودگاه نيمه فعال هستند به گونه‌اي كه در طول يك ماه حتي يك پرواز هم در آنها انجام نمي‌گيرد. وزير راه براي رفع اين معضل، اظهار كرد: «با تجهيز ناوگان هوايي با هواپيماهاي سبك، تمام فرودگاه‌هاي كشور به ناوگان مدرن دسترسي پيدا مي‌كنند و موفق خواهيم شد از ايران به تمام نقاط جهان پرواز داشته باشيم. » اين اتفاق مي‌تواند باعث شود تا ميزان پروازها از فرودگاه‌هاي كشور بيش از آمار فعلي افزايش يابد كه اين خود به تنوع مسيرهاي پروازي و به تبع آن به افزايش مسافران هوايي منجر خواهد شد. بنا بر اعلام شركت فرودگاه‌هاي كشور، در مدت ۲۵ اسفند تا ۹ فروردين سال جاري، ميزان فراز و فرودها در فرودگاه‌هاي كشور با ۸ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به تعداد۱۷ هزار و ۲۸۶ پرواز بالغ شده است. به اين ترتيب، روزانه حدود ۱۵۳ هزار نفر از هواپيما استفاده كرده و در فرودگاه‌ها تردد داشته اند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: