جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 11 مرداد 1393     
کرمانشاه، زادگاه مادها

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛مادها در پايان سده هشتم و آغاز سده هفتم قبل از ميلاد در نواحي غرب ايران حكومت مي كردند. اين سلسله اولين حكومتي است كه به شيوه پادشاهي و از نژاد آريایي ها بودند.

 

علیرضا مرادی بیستونی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ، در این باره گفت: نخستين اشاره به قوم مادها در كتيبه اي به تاريخ 837 قبل از ميلاد است كه در آن سرزمین مادها را كوههاي كردستان و كرمانشاهان دانسته اند.

 

وی افزود: اين قوم كه از نژاد آريایي است پس از آنكه نتوانست بر دولت مقتدر آرارات پيروز شود سرزمينهاي امروزي آذربايجان – كردستان و كرمانشاهان  را اشغال كرد. اين پيروزي ها ممالك مجاور را نگران كرد پس دولت آشور به ماد حمله كرد و قوم ماد پس از پذيرفتن خسارتهاي سنگين در سال 838 قبل از ميلاد تابعيت دولت آشور را پذيرفت.

 

 

مرادی بیستونی گفت: در سال 550 قبل از ميلاد حكومت مادها به دست كورش پادشاه ممالك پارس پس از 158 سال خاتمه يافت و ماد و پارسوا يكپارچه شد. همچنین در سالهاي بين 727 – 715 قبل از ميلاد يكي از سران ماد به نام ديائوكو به مخالفت با سارگن به آشور لشكر كشيد و چون قواي سارگن بيشتر بود شكست خورد.

 

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به آثار به جاي مانده از دوران مادها در استان کرمانشاه، گفت:گوردخمه ها یکی از اصلی ترین آثار به جای مانده از دوران مادها در استان کرمانشاه است.

 

وی در مورد گوردخمه های مادی، افزود: شيوه تدفين مردگان در ايران باستان متفاوت بوده است و با توجه به باورهاي ديني مردم در هر عصر و زماني به گونه اي خاص صورت مي گرفته است گاهي جسد شخص مرده را در نزديكي محل سكونت او مثلا كف غار يا در كف منزل وي دفن مي كردند و گاهي در صخره ها قرار مي دادند در برهه اي آن را در زمين دفن مي كردند و در دوراني هم از تابوت اعم از سنگي يا سفالين و يا خمره هاي بزرگ استفاده مي شد.

 

مرادی بیستونی خاطرنشان کرد: گور دخمه به آرامگاههاي سنتي گفته مي شود كه از سنگ و در دل كوه تراشيده مي شود.

 

این باستان شناس کرمانشاهی در مورد گوردخمه های مادی در استان کرمانشاه اظهارکرد: گوردخمه بيستون در شهر بيستون و در محوطه آثار باستاني و بالاتر از مجسمه هركول قرار دارد. اين گوردخمه با عمق 57 سانتي متر و اندازه دهانه پائين آن 100 سانتيمتر و دهانه بالایي آن 85 سانتيمتر و گودي كف آن 10 سانتي متر است و ارتفاع بلندترين نقطه سقف آن 75 سانتي متر است. این گوردخمه از كوچك ترين گوردخمه هاي استان به شمار مي رود که دهانه اين گوردخمه به طرف شرق مي باشد




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: