جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 11 مرداد 1393     
توزیع سوخت با استاندارد یورو4 درکشور، مهمترین دغدغه سازمان حفاظت محیط زیست

 به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در ارتباط با بحث کیفیت هوا نکته اصلی این است که باید مجموعه ای از اقدامات وبرنامه  ریزی های مرتبط با کاهش آلودگی هوا به مرحله اجرا در آید.این برنامه ها در قالب مصوبه ای در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال 93 به پیشنهاد سازمان محیط زیست به تصویب رسیده وبایستی اجرا شود که یکی از بند های آن در ارتباط با سوخت است.

دکتر رشیدی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز افزود: جهت ارتقا استاندارد خودروها ، بایستی سوخت کیفیت مناسبی داشته باشد و در واقع پایه گذار اصلی سوخت است. در این برنامه 9 محور همراه با 35 برنامه اجرایی در نظر گرفته شده و هدف این است که در یک بازه زمانی مشخص ، شاهد کیفیت هوای بهتر در شهر تهران باشیم.

وی در ادامه در ارتباط با پخش بنزین و گازوئیل یورو 4 اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های تدوین شده مبنی بر ارتقا پالایشگاه ها ، در شهرهای تهران ، کرج و اراک ، سوخت با استاندارد یورو 4 در حال توزیع بوده و قرار است تا اول آذر ماه سال جاری در 8 کلانشهر دیگر کشور نیز سوخت یورو 4 توزیع گردد که همین امر سبب کاهش مقدار آلاینده ها در این شهر ها خواهد شد.

دکتر رشیدی در خصوص نحوه نظارت براستاندارد بودن سوخت یورو4 گفت: نظارت طبق قانون برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است. یکی ازبند های مصوبه ،ارائه گزارش درارتباط با کیفیت اجرای مصوبات هیئت دولت است و در این زمینه سازمان محیط زیست موظف است در تمامی بخش های تحت نظارت و ازجمله سوخت ، گزارش هایی را که از دستگاه های زیر مجموعه این سازمان می رسد ، بررسی کرده و به هیئت دولت ابلاغ کند. سازمان حفاظت از محیط زیست از سوخت توزیع شده در جایگاه ها نیز نمونه برداری و آن را آنالیز کرده و در نهایت به هیئت دولت گزارش می کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست درپاسخ به این سوال که آیا سوخت یورو 4 در داخل کشور تولید می شود یا خیر، گفت: پالایشگاه هایی مثل تهران و شازند اراک که برنامه ارتقا کیفی سوخت را در دستورالعمل خود داشته اند ، وضعیت مناسبی دارند . در حال حاضرآنچه مد نظر سازمان محیط زیست است ، توزیع سوخت با استاندارد مناسب در کشوراست.

رشیدی در ادامه افزود: در صورتی که سطح استاندارد خودرو از سطح سوخت پایین تر باشد از نظر فنی اشکال ندارد ، اما اگر خودرو یورو 4 و سوخت یورو 2 باشد ، میزان تولید آلودگی بیشتر خواهد بود.

وی در پایان تصریح کرد:چنانچه اقدامات اجرایی در خصوص مجموعه ای ازعوامل از قبیل سوخت ، استاندارد خودرو ها ،معاینه فنی خودرو ها ، توسعه حمل و نقل عمومی، صنایع، زیر ساخت های شهری صورت گیرد ، می توانیم شرایط کیفیت هوا را به وضعیت مناسبی برسانیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: