جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 15 اسفند 1394     
پشت پرده تعطیلی مدارس سمپاد

خبرگزاری فارس: ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: خبرهایی که این روزها در مورد مدارس سمپاد دنبال می‌کنیم حکایت از یک برنامه از پیش تعیین شده برای هدایت دانش‌آموزان این قبیل مدارس یا دیگر دانش‌آموزان متقاضی و داوطلب ورود به مدارس استعدادهای درخشان به مدارس غیردولتی دارد؛ در حقیقت تصور می‌کنیم همه این صحبت‌ها زمینه‌‌ساز و بسترساز این تفکر است که بازار مدارس غیردولتی را گرم کنند و روز به روز بر تضعیف مدارس دولتی اضافه شود.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است شاخص تعیین دانش‌آموز تیزهوش نسبت به سایر دانش‌آموزان 2.28 درصد است که البته برخی شاخص‌ها به عدد دیگر هم اشاره می‌کند و این میزان تا عدد 4 درصد هم هست یعنی در این خصوص اتفاق نظری وجود ندارد.

سحرخیز اضافه کرد: حالا اگر همین میزان 2.28 درصد را شاخصی به عنوان تعیین دانش‌آموزان تیزهوش برای ورود به مدارس خاصی مثل استعدادهای درخشان در نظر بگیریم، باز هم عدد حضور دانش‌آموزان در مدارس سمپاد در بسیاری از استان‌ها به این میزان نمی‌رسد پس چرا یکباره اعلام می‌شود که مدارس سمپاد تعطیل می‌شود یا اجازه ورود دانش‌آموزان جدید در دوره دوم متوسطه در این مدارس در بعضی از استان‌ها داده نمی‌شود؟

وی تصریح کرد: هم در سند تحول آموزش و پرورش آمده است و هم عقل و منطق حکم می‌کند که دانش‌آموزان در دو طیف به آموزش‌های ویژه نیاز دارند؛ گروه اول دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند و گروه دوم دانش‌آموزان تیزهوش هستند که آموزش‌های ویژه‌ و بالاتر از سطح معمولی را نیاز دارند و برای رشد و بالندگی آنها، مدارس سمپاد ایجاد شده است و نباید این مدارس تعطیل شود.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه عدالت آموزشی یکی از کلیدواژه‌های سند تحول آموزش و پرورش است، گفت: عدالت به این معناست که اگر فرصتی وجود دارد فقط برای دانش‌‌آموزان مراکز استان‌ها نباشد و دانش‌آموزان سایر شهرها که از هوش بالایی برخوردارند، از نعمت حضور در مدرسه محروم نباشند.

وی ادامه داد: ما در دولت گذشته آمدیم اعلام کردیم که عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که دانش‌آموزان هر شهرستان، مدرسه تیزهوشان داشته باشند و اگر رشد کمی در تعداد بعضی از مدارس سمپاد استان‌ها ایجاد شده است متأثر از این نگاه بوده است و البته برای حضور در این مدارس آزمون در نظر گرفته شد.

سحرخیز توضیح داد: برخی معتقدند که این آزمون‌ها نمی‌تواند شاخص مناسبی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان باشد، می‌توانند درباره آزمون بررسی و تحقیق کرده و تغییراتی در آن ایجاد کنند تا شیوه‌های گزینش را اصلاح کنند.

وی به طرح شهاب«شناسایی استعدادهای برتر» اشاره کرد و گفت: در این طرح در دوره ابتدایی و در تمام دوره‌های تحصیلی در کنار مدارس استعدادهای درخشان، به استعدادهای دانش‌آموزان توجه کردیم چون مدارس سمپاد فقط در رشته‌های ریاضی و تجربی کار کردند.

مشاور کمیسیون آموزش مجلس افزود: در طرح شهاب باید معلمان و مشاوران را با ارائه آموزش‌های ویژه آنچنان توانمند بکنیم که این استعدادها را شناسایی کنند تا مشخص شود هر دانش‌آموز دارای چه توانمندی‌هایی هست و متناسب با این توانمندی‌ها، آموزش‌های خاصی به آنها دهند که البته ما گلایه داشتیم که بعدها به این طرح پرداخته نشد ولی عنوان شده است که این طرح در برخی استان‌ها اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: در دو سه‌سال اخیر حس می‌کنم که آموزش و پرورش با تمام توان، عزمش را جزم کرده است که مدارس دولتی را تضعیف کرده و از استعدادهای خاص خالی کند و این قبیل دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی هدایت کند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: