جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 5 اسفند 1394     
بازار منفی با شاخصی مثبت!

روز گذشته وضعیت بازار از همان نیم‌ساعت آغازین و پس از نفوذ کوتاه‌مدت و البته ناکام شاخص به کانال ٧٨ ‌هزار واحدی مشخص بود. افزایش عرضه‌ها، عقب‌نشینی خریداران و ورود قیمت‌ها به دامنه منفی، شاخص را از قله ٧٨‌ هزار واحدی...

 

بازار منفی با شاخصی مثبت!

سرویس اقتصادی فردا؛
روزنامه شرق نوشت:
روز گذشته وضعیت بازار از همان نیم‌ساعت آغازین و پس از نفوذ کوتاه‌مدت و البته ناکام شاخص به کانال ٧٨ ‌هزار واحدی مشخص بود. افزایش عرضه‌ها، عقب‌نشینی خریداران و ورود قیمت‌ها به دامنه منفی، شاخص را از قله ٧٨‌ هزار واحدی به پایین کشیدند و ماحصل معاملات روز سه‌شنبه افزایش ١١٦ واحدی شاخص کل و رسیدن به عدد ٧٧هزارو ٧٠٤ واحد بود با وجود اینکه شاخص کل هم‌وزن، ساز متفاوتی را نواخت و با کاهش بیش از ٦٩ واحدی بر عدد ١٢هزارو ٧٩٣ واحد ایستاد. در روزی که ارزش معاملات بورس قدری کمتر از پنج هزار میلیارد ریال بود و بیش از ٦٠ درصد نمادها با کاهش قیمت مواجه شدند، حقوقی‌های همیشه‌درصحنه با بلوک‌های نجات‌بخششان! به کمک شاخص آمدند و در کنار اثرات مثبت ناشی از اقبال بازار به گروه پالایشی باعث شدند روز سبز دیگری برای شاخص ناصادق کل رقم بخورد. نمادهای غدیر، جم، شپنا و شبندر بیشترین اثر مثبت و در مقابل رانفور و حکشتی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.
 

متأسفانه شاخص‌سازی در بورس تهران به یک عادت نامناسب تبدیل شده و نزدیکی به دو انتخابات پیش‌رو نیز روند بازار را سیاسی می‌نمایاند. دیروز در بازار شایعه تغییر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا مطرح شد که البته از طرف شرکت تکذیب شد، به نظر می‌رسد این شایعه در پی تغییرات روز گذشته در هیأت‌مدیره سایپا و ریاست آن ایجاد شده است که باید دید آیا در ادامه جمالی همچنان بر کرسی این گروه تکیه خواهد زد یا خیر، گروهی که با جابه‌جایی سهام زیرمجموعه‌ها و خریدوفروش‌های داخلی سعی در پوشش یا به تعبیر بهتر پنهان‌کردن زیان‌های عملیاتی خود دارد.  
 

بازار منفی با شاخصی مثبت!
 

در عرصه بین‌المللی نیز توافق برای آتش‌بس در سوریه از روز ٢٧ فوریه می‌تواند بخشی از ریسک سیاسی حاکم بر بازار را کم کند. 

در سال آینده نیز امید به بهبود وضعیت بازار و افزایش سوددهی شرکت‌ها قابل تصور است، البته منظور از بهبود به لحاظ بنیادی و کیفیت سودهاست و نه ظاهری و شاخص‌گرایانه. این موضوع را هم نباید از نظر دور داشت که ترکیب مجلس دهم می‌تواند در تصمیمات و عملکرد دولت و تأثیر آن بر اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشد.  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: