جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 2 اسفند 1394     
بررسی وضعیت پروژه های عمرانی شهرداری تهران در سال 94

به گزارش گروه عمران شهری شهردرای نیوز، در حالی که کمتر از سی روز به پایان سال 94 باقی مانده بهترین فرصت برای مرور دستاوردهای عمرانی شهر تهران فراهم است.

سال 94 معاونت عمرانی شهرداری تهران چندین پروژه عمرانی را در سطح شهر تهران به پایان رساند . علاوه بر پروژه هایی که در سال 94 افتتاح شده طیف وسیعی ازطرح های عمرانی گسترش یافته و مراحل پیشرفت را طی کرده اند. هریک از این اقدامات بنا به اهدافی همچون گشایش بار ترافیکی شهر ،تسهیل رفت و آمد شهروندان و اتصال گذرگاه تاسیس و راه اندازی شده اند. شرح و توصیف این پروژه ها را در ذیل می خوانید:

گشودن بار ترافیکی شمال شرق تهران

بهره برداری از پل های شرقی- غربی تقاطع بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی یکی از پروژه هایی بود که در بهمن ماه سال جاری به اتمام رسید.

پل های شرقی- غربی تقاطع بلوار ارتش با بزرگراه‌های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی، بخشی از یک پروژه مهم و راهگشای عمرانی به شمار می‌آیند؛ این پروژه شامل 7 دستگاه پل اصلی و رمپ جهتی و 3 دستگاه دوربرگردان غیرهمسطح در محل تلاقی دو بزرگراه امام علی (ع) و ارتش و سه مسیر شریانی اصلی یعنی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، بلواراوشانی و ادامه غربی بزرگراه ارتش به سمت آجودانیه و خیابان پاسداران واقع شده است.

این پروژه در محدوده نفوذ مستقیم شهرک های پرجمعیت مسکونی همچون شهرک نفت، شهرک شهید محلاتی و شهرک البرز قرار دارد . بهره برداری از این پروژه سبب خواهد شد، مجموعه ای از گره‌های ترافیکی شمال شرق پایتخت برطرف شود. پل شرق به غرب تقاطع بلوار ارتش با بزرگراه‌های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی که در آبان ماه سال 1394 زیر بار ترافیک قرار گرفت، سازه ای به منظور اتصال بزرگراه شهید صیاد شیرازی به بلوار اوشان و بزرگراه ارتش بوده و وظیفه هدایت ترافیک شرق به غرب این تقاطع را بر عهده دارد.

این پل که با عنوان (B1) نیز شناخته می‌شود، 170 متر طول و 50/10 مترعرض دارد و از نوع تیر فلزی و دال بتنی درجاریز، با چهار دهانه و دو خط عبوری احداث شده است. اتمام این پروژه باعث گشایش ترافیکی، ساماندهی ترافیک و کاهش محسوس زمان سفر در محدوده معابر شمال شرق پایتخت خواهد شد همچنین امکان امتداد یافتن بزرگراه شهید صیاد شیرازی به سمت شمال را فراهم می کند.

مقاوم سازی پل ستارخان برای کاهش آلودگی صوتی

عملیات تعریض پل ستارخان در روزهای پایانی بهمن امسال به اتمام رسید و با اجرای این پروژه، عرض 8 متری هریک از مسیرهای پل ستارخان به 11 متر افزایش یافت و به این ترتیب گلوگاه ترافیکی بزرگراه شیخ فضل الله در مدت زمانی کمتر از 6 ماه برطرف شد.

متعاقب پایان عملیات تعریض، اقدامات لازم برای مقاوم سازی پل ستارخان از قبیل تعویض نئوپرن ها و مقاوم سازی شیبراهه ها در دستور کار قرار گرفت و تعامل مثبت نیروهای پلیس راهور تهران کمک کرد تا اقداماتی که نیازمند انسداد ترافیکی بود، طبق برنامه انجام شود.

در طول فرآیند مقاوم سازی پل ستارخان، علاوه بر تعویض هر 40 نئوپرن موجود، 106 نئوپرن جدید به مجموع اجزای غیرسازه ای این پل سواره رو افزوده شده و شیب راهه های آن از طریق اجرای ریزشمع ها تحکیم شدند.

ضمنا لاستیک درزهای انبساط طولی پل به طول 40 متر تعویض و اصلاح شد. اجرای 4 هزار متر مربع دیوار جاذب صوت از دیگر موارد انجام شده در پروژه تعریض درجا و مقاوم سازی پل ستارخان است که باعث پالایش و کنترل بیشتر آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروها روی این پل شده است. با این حال پروژه های یاد شده تنها اقدامات عمرانی شهرداری تهران در سال 94 نبوده اند.

توسعه بزرگراه یادگار امام

ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) حدفاصل میدان جی تا میدان فتح شامل مسیری 5/1 کیلومتری در تراز منهای یک است که باید از میان بخشی از اراضی پادگان جی عبور کند، شامل مسیری 5/1 کیلومتری در تراز منهای یک است. بهره برداری از این مسیر ضمن تقویت نقش بزرگراه یادگار امام(ره) به عنوان یک شریان شمالی- جنوبی در پهنه غرب پایتخت، تسهیلات ترافیکی مناسبی در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.

تقاطع رینگ پیرامونی شهر آفتاب با جاده قدیم قم

در این تقاطع شبدری، آزادراه تهران- قم در تراز خود ادامه می یابد و تردد از خیابان شهید بهشتی که در آینده بخشی از رینگ پیرامونی مجموعه شهر آفتاب را تشکیل می دهد، در تراز منهای یک انجام خواهد شد. در عین حال مسیری که وظیفه انتقال بار ترافیک نمایشگاه به سمت تهران را بر عهده دارد، به صورت یک رمپ جهتی دیده شده تا گردش به سمت پایتخت با سرعت مطلوبی صورت گیرد.

زیرگذر جوادیه

پروژه زیرگذر جوادیه، شامل احداث مسیری به طول بیش از 450 متر است که در بخش حدفاصل خیابان نوری در محله جوادیه تا میدان بهداری قرار دارد. اجرای این پروژه امکان تخریب پل فرسوده جوادیه طی ماه های گذشته را فراهم کرد.

تونل شهدای غزه

ادامه بزرگراه شهید حکیم در محدوده پارک جنگلی چیتگر به یک معبر تونلی تبدیل شده است تا برای تکمیل این بزرگراه هیچ درختی قطع نشود. عملیات احداث تونل شهدای غزه از تیرماه سال 1392 آغاز شد و طی مدت زمان 16 ماه مراحل حفاری و لاینینگ نهایی را پشت سر گذاشت.

تونل شهیدای غزه بدون احتساب رمپ های ورودی و خروجی، معبری 2049 متری است که 1023 متر از این رقم مربوط به تونل شمالی و 1026 متر آن مربوط به تونل جنوبی است. طول این پروژه با احتساب تونل های ارتباطی و رمپ های ورودی و خروجی به 3016 متر می رسد. این تونل دوقلو همانند تونل های نیایش و امیرکبیر به صورت آب بند کامل احداث شده و با نصب تجهیزات آی تی اس به صورت هوشمند اداره خواهد شد.

ابنیه فنی تاج سد و تصفیه خانه دریاچه شهدای خلیج فارس

نتایج آزمایش های مربوط به پایش کیفی آب دریاچه شهدای خلیج فارس، همواره نشان دهنده آن است که میزان پارامترهای اندازه گیری شده، به شکل قابل توجهی با استانداردهای ملی موردنیاز در فضاهای با کاربری تفریحی و تفرجی مطابقت دارد.

با این وجود ضرورت بهره وری و استفاده بهینه از منابع آب، احداث یک تصفیه خانه در فاز دوم این پروژه عظیم را اجتناب ناپذیر ساخته است؛ درواقع با برخورداری از چنین ظرفیتی می توان در ماه هایی که امکان آبگیری از رودخانه کن فراهم نیست، آب موجود در مخزن دریاچه را با استفاده از ایستگاه پمپاژ و خط انتقال برگشت آب، به تصفیه خانه رساند و برای استفاده مجدد در دریاچه احیا کرد.

ابنیه فنی تاج سد شامل سازه ای 500 تنی است که بخش اصلی آن را سازه ای قوسی شکل به ارتفاع حدود 8 متر تشکیل می دهد. سایر بخش های سازه تاج سد را قوس های کوچکتر در طرفین سازه اصلی تشکیل می دهند به طوری که 3 سازه قوسی در غرب و 4 سازه قوسی در شرق سازه اصلی قرار می گیرند؛ سازه هایی که هرچه از قوس اصلی فاصله می گیرند، کوچک و کوچکتر می شوند تا به لحاظ جنبه های معماری، تداعی کننده موج هایی باشند که در اثر برخورد سنگ به سطح آب ایجاد شده و رفته رفته دچار میرایی می شوند.

ساماندهی میدان امام خمینی(ره) و احداث خانه شهر

میدان امام خمینی(ره) به عنوان یکی از میادین اصلی شهر تهران، محل تقاطع تعدادی از مهمترین و قدیمی ترین معابر حمل و نقلی شهر تهران همچون خیابان های لاله زار، فردوسی، امام خمینی(ره)، باب همایون و ناصرخسرو به حساب می آید و از این رو ارتقای کیفی و احیای نقش فرهنگی و گردشگری آن در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

تقاطع غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و صیاد شیرازی

پروژه تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی شامل 5 دستگاه پل اصلی، 2 رمپ جهتی و 3 دستگاه پل دوربرگردان غیرهمسطح است و با بهره برداری از آنها مجموعه ای از گره های ترافیکی شمال شرق پایتخت برطرف خواهد شد.

احداث ادامه بزرگراه شهید صیاد شیرازی در بخش حدفاصل بیمارستان شهید چمران تا بزرگراه ارتش در قالب این پروژه در دستور کار قرار گرفته است و با احداث یک مسیر 1250 متری در امتداد بزرگراه شهید صیاد شیرازی، این بزرگراه شمالی- جنوبی از بن بست موجود خارج شده و ضمن عبور از عرض بزرگراه ارتش به بلوار اوشانی می پیوندد.

ضمنا با اجرای پروژه فوق، بزرگراه امام علی(ع) به صورت کریدور جنوب به شرق به بزرگراه ارتش می پیوندد و در نتیجه ظرفیت ترافیکی موجود در محل این تقاطع افزایش می یابد. جهت ترافیکی جنوب به غرب در محل تقاطع بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه ارتش که در حال حاضر از طریق دوربرگردان های همسطح تامین شده است، با اجرای یک رمپ جهتی ساماندهی خواهد شد؛ ضمن آنکه با احداث 3 دوربرگردان غیرهمسطح، دسترسی ساکنان شهرک های واقع در شمال بزرگراه ارتش به شبکه بزرگراهی نیز تسهیل می شود.

بازسازی و مقاوم سازی لرزه ای ساختمان شماره 2 شهرداری تهران

با بهره برداری از این پروژه، ساختمان سابق روزنامه اطلاعات در خیابان خیام به یکی از ساختمان های مرکزی شهرداری تهران تبدیل می شود تا شرایط استقرار تعدادی از معاونت های مدیریت شهری پایتخت در زیربنای 23 هزار متر مربعی آن فراهم شود. این بنا که از قدمتی در حدود نیم قرن برخوردار است شامل 2 طبقه زیر، یک طبقه همکف و 8 طبقه روی زمین است و در محوطه ای به مساحت 2500 متر مربع احداث شده است.

تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45 متری شهید باقری

بهره برداری از زیرگذر تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید خرازی با محور 45 متری شهید باقری، سبب تسهیل رفت و آمد به شهرک شهید باقری و دریاچه شهدای خلیج فارس خواهد شد. در این پروژه 4 پل زیرگذر وظیفه اتصال محور 45 متری شهید باقری به محور دسترسی جنوب بزرگ آباد راه شهید خرازی را بر عهده دارند.

تقاطع غیرهمسطح سه راه تقی آباد

پروژه تقاطع غیرهمسطح تقی آباد شامل احداث یک پل اصلی جنوب به شمال و یک زیرگذر جنوب به شرق است. سه راه تقی آباد از جمله تقاطع های پرتقاضای سفر محسوب می شود که به دلیل واقع شدن در یکی از مبادی ورودی شهر تهران، در بیشتر ساعات شبانه روز با ترافیک سنگین مواجه است. با اتصال بزرگراه امام علی(ع) به شبکه معابر موجود در منطقه 20، بار ترافیک سه راه تقی آباد در مسیرهای شمال به جنوب و جنوب به شمال روندی رو به رشد داشته و در ساعات اوج ترافیک به 3500 تا 3700 خودرو در ساعت می رسد.

توسعه بزرگراه شهید حکیم

احداث ادامه بزرگراه شهید حکیم از تقاطع بزرگراه آزادگان تا تقاطع غیرهمسطح کاروانسراسنگی 2 که شامل 14 کیلومتر معبر بزرگراهی به انضمام 15 تقاطع غیرهمسطح است، از چندی پیش در دستور کار قرار گرفته است.

در واقع بدون احداث ادامه بزرگراه شهید حکیم، پروژه های عظیمی همچون تقاطع های غیرهمسطح کاروانسراسنگی 1 و 2 عملکردهای اساسی خود را بازنمی یابند و توسعه شبکه بزرگراهی غرب شهر تهران ناتمام خواهد ماند.

گفتنی است طرح هایی همچون توسعه بزرگراه شهید بروجردی که اتصال به بازار آهن را فراهم می کنند ، احداث تقاطع غیرهمسطح کاروانسراسنگی 1 و 2 علاوه بر تکمیل حلقه بزرگراهی در محدوده غرب پایتخت، کمک شایانی به کاهش بار ترافیک در محورهای بزرگراهی این محدوده از شهر تهران خواهد کرد .

شایان ذکر است طرح هایی مانند تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم(باقرشهر) در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد که بهره برداری از این پروژه علاوه بر روانسازی ترافیک عبوری در جاده قدیم قم، باعث کاهش زمان سفرهای درون شهری در محدوده باقرشهر می‌شود.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: