جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 29 بهمن 1394     
احساس التزام به محیط زیست باید همگانی باشد

به گزارش  گروه محیط زیست شهرداری نیوز، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث اخلاق و محیط زیست اکنون فقط به دولت‌ها معطوف نمی‌شود، بلکه آحاد جامعه باید به حفظ محیط زیست احساس التزام کنند.

معصومه ابتکار در پیامی به همایش «اسلام و محیط زیست» که توسط مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست قرائت شد، اظهار داشت: طبیعت و محیط زیست، موهبت الهی است که آفریدگار جهان آن را به ودیعه در اختیار بشر قرار داده و تعالیم و آموزه‌های اسلام عزیز حفاظت از این آیات و نشانه‌ها را جلوه سپاس و شکرگزاری خداوند می‌داند.

در این پیام آمده است: حدود یک پنجم آیات قرآن، از طبیعت یاد می‌کند یا مصداقی از آن را مورد مثال قرار می‌دهد و همچنین دیدگاه این کتاب آسمانی بر ضرورت بهره‌مندی درست و نگه داشتن اندازه برای اجتناب از اسراف منابع طبیعی کره زمین به عنوان تنها مهد انسان، تأکید دارد.

در ادامه پیام معاون رئیس‌جمهور آمده است: توجه به این گونه رویکردهای قرآنی، پنجره‌ای پر نور بر بشر می‌گشاید که از میان آن پاکی و زیبایی، صلح، مسالمت و پرهیز از خشونت، چشم‌ها و دل‌ها را می‌نوازد؛‌‌ همان اسلام نابی که اخلاق اساس آن است و بنیان‌گزار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) با الهام از آن، انقلابی نرم و به دور از خشونت و افراط را رهبری کرد و به پیروزی رساند.

در پیام ابتکار عنوان شده است: اخلاق طبیعت مهربانی، لطافت و عطا کردن است. اگر با او مهربان باشیم عطا می‌کند و اگر نامهربانی کنیم و خشونت ورزیم، خود را به ورطه هلاکت می‌اندازیم.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: روان‌شناسی اجتماعی امروز بر این مهم صحه می‌گذارد که توجه به محیط زیست راه گذر از بزرگ‌ترین چالش‌های کنونی است؛ راهی که مبداء آن صلح درونی انسان با خویش و با طبیعت است. یعنی بحث اخلاق و محیط زیست اکنون فقط به دولت‌ها معطوف نمی‌شود، بلکه آحاد جامعه باید به حفظ محیط زیست احساس التزام کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه تأکید کرده است: گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی نمونه‌ای بارز از نامهربانی با طبیعت از سوی بشر خشن و سیری ناپذیر است که اخلاق را در رعایت ودیعه‌ها و موهبات الهی زیر پا گذاشت.

در پایان این پیام آمده است: اینک که افراط گرایی، خشونت و بی‌اخلاقی به پرچم داری نا‌اهلان، تصویری کذب از دین به نمایش گذاشته است، وظیفه داریم تا زیبا‌ترین جلوه‌های حیات بخش اسلام را معرفی و ترویج کنیم؛ شاید بتوانیم این روند رو به نابودی را متوقف سازیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: