جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 29 بهمن 1394     
شناسایی ۲۳ گروه خونی نادر در کشور

خبرگزاری مهر: علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه بیست و نهمین اجلاس مدیران کل سازمان انتقال خون ایران در مشهد، اظهار داشت: در ایران ۲۰ هزار بیمار تالاسمی وجود دارد که زندگی آن‌ها وابسته به خون است و در سال ۱۵ بار خون دریافت می‌کنند و تاکنون هیچگونه موردی از HIV هم مشاهده نشده است.

وی افزود: حرکت بزرگی آغاز شده تا اهداکنندگان مستمر باشند و ۹۰ درصد افراد اهداکننده مستمر و تنها ۱۰ درصد اهداکننده اولی باشند. در سال آینده این برنامه در کشور اجرا می‌شود و هم‌اکنون در کردستان و کرمانشاه اجرایی شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که برنامه‌ گروه‌های خونی نادر را به صورت پیوسته اجرا می‌کند و از توانایی بالایی در این رابطه برخوردار است، گفت: در حال بررسی خون‌های نادر هستیم تا در موارد خاص از اینگونه افراد استفاده شود و حدود ۲۳ گروه خونی نادر در کشور شناسایی شده و بانک اطلاعاتی افراد دارای خون‌های نادر در کشور هم فعال شده است.

وی افزود: ۷ مرکز جمع‌آوری پلاسما در کشور شکل گرفته که ۲۰۰هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند و مجموعاً ۴۰۰هزار لیتر پلاسما در ایران تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به خدمات تعرفه‌گذاری شده، گفت: ۱۴ قلم خدمت تعرفه‌گذاری شده و بخشی از خدمات به‌دلیل عدم تأمین منابع مالی ارائه نشده است و تعرفه‌گذاری نقش بزرگی در خدمات انتقال خون دارد و اجرای مدیریت خون بیمار بدون آن امکان‌پذیر نیست.

ایران و برزیل در تولید پلاسما جزو برترین‌های جهان هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران و برزیل در حوزه تولید پلاسما جزو برترین‌های جهان هستند.

وی اظهار داشت: اهداکنندگان پایه کفایت و سلامت خون هستند و در دنیا نگاهی ویژه به یک اهداکننده خون می‌شود و امروزه اهدای خون هیجانی در حال حذف شدن است و جای خود را به اهدای خون مستمر داده است، باید به سمتی برویم که ۹۰ درصد اهداکنندگان خون مستمر باشند.

پورفتح اله افزود: باید شاخص‌ها تغییر یابد و تنها ۱۰ درصد اهداکننده اولی داشته باشیم تا اطمینان کامل از سلامت خون داشته باشیم و تا از آن مطمئن نشدیم نباید وارد این چرخه شویم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امسال با بیان اینکه طرح پایلوت خون در سه استان کشور اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در سه استان کشور طرح پایلوت خون آغاز می‌شود تا با جهت‌گیری ۹۰‌درصدی نزدیک شویم و در کردستان و کرمانشاه مراکز پلاسما راه‌اندازی شده و در فارس هم تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود و تا آخر اسفند‌ ماه امسال تمامی خون‌های دریافتی توسط اهداکنندگان مستمر خواهد بود.

پورفتح‌اله تصریح کرد: باید سرمایه اجتماعی یک‌ میلیون و ۳۰۰ ‌هزار اهداکننده مستمر فراهم شود، چراکه پتانسیل بسیار بالایی برای تغییرات اجتماعی هستند و در این راستا برنامه سازمان انتقال خون ایران این است که نباید به گسترش کمی فکر کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد: باید توجه‌ها روی گسترش کیفی باشد و افزایش نیاز کشور به سمت مدیریت مطلوب سوق داده شود و با مدیریت خون اهدایی به بیمار دیگر اجازه نمی‌دهیم، تزریق خون آلوژن که حدود ۵ برابر هزینه تولید هزینه جانبی برای بیماران دارد صورت پذیرد.

پورفتح اله تأکید کرد: باید روی مدیریت خون بیمار سرمایه‌گذاری شود و سهم انتقال خون در اهدای خون خودی زیر یک درصد است و باید فرهنگ انتقال خون خودی گسترش داده شده و وارد چرخه بیمارستانی شود تا نگاه مصرف تغییر یابد.

وی با اشاره به موضوع پلاسما، گفت: در بحث پلاسما ۲۲۰ میلیارد تومان واردات داشتیم و پلاسمای غیرایرانی خطر انتقال بیماری‌ها را دارد و از سال ۸۱ به ارسال پلاسما اقدام کردیم و ۱۷۰ هزار لیتر پلاسما ریکاوری‌ شده در سازمان انتقال خون ایران تولید می‌شود.

پورفتح‌اله گفت: چهار پنجم پلاسمای تولیدی دنیا به هدر می‌رود و ۹.۵ میلیون لیتر پلاسما در کشورهای توسعه یافته در حال هدررفت است، در صورتی که این میزان می‌تواند کمک شایانی به بیماران کند و ایران و بزریل در حوزه پلاسما برترین‌های جهان هستند و در سال ۲۰۱۲ ارزش افزوده را داشتیم که امسال به عدد ۱۷ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: هفت مرکز جمع‌آوری پلاسما در کشور شکل گرفته که ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند و مجموعاً ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما در ایران تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به موضوع پالایشگاه خون پرداخت و تصریح کرد: در کشوری که توانمندی تولید ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما را دارد زدن پالایشگاه خون هم منطقی است و نباید دیگر اجازه فعالیت به مراکز اهدای پلاسما را بدهیم و سازمان انتقال خون  موظف شده که تأمین پلاسما را داشته باشد و ظرفیت پلاسما کشور را به ۶۰۰هزار لیتر برساند و نیاز کشور ۴۵۰هزار لیتر بوده و ظرفیت صنعت پلاسما نیز ۹۰۰ هزار لیتر بوده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: