جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 21 بهمن 1394     
پژوهشگر نامدار لرستانی درگذشت

حمید ایزد پناه ایرانشناس ولرستان پژوه ومورخ نامدار لرستانی ساعاتی قبل در پاریس درگذشت .

به گزارش تابناک، حمید ایزد پناه متولد 1312خرم آباد واز ایل ساکی لرستان است. ازایزد پناه به عنوان بنیانگذار فرهنگ وهنر لرستان وپدرمطالعات لرستان شناسی یاد می کنندوبرای اولین باربه همت او اداره فرهنگ وهنر استان لرستان تشکیل شد.

خدمات بی نظیر حمید ایزد پناه به فرهنگ وهنر لرستان درعرصه ایرانشناسی ابعاد گوناگونی از شعر ، موسیقی ، هنرشناشی ، باستانشناسی ، گردآوری فرهنگ عامه ،شناخت ایلات وطوایف لرستان  و... را در بر می گیرد واز این بابت در حیطه لرپژوهی ولرستانشناسی منحصربه فرد است.

ازحمید ایزد پناه آثار بسیاری برجای مانده است که در این میان کتاب مشهور وماندگار او با نام "آثار باستانی وتاریخی لرستان" در 3جلد در خانه تمام لرهای اهل کتاب وعلاقه مند به شناخت لرستان یافت می شود واز منابع اصلی مطالعات محققین ودانشجویان در زمینه شناخت لرستان محسوب می شود.

ایزد پناه راباید  پدر لرپژوهی و لرستانشناسی بومی و البته با زاویه دیدی جدید ومدرن توصیف کرد که لرستان شناسی را به صورت ویژه ،بخشی مهم ومتمایزاز مطالعات ایرانشناسی کرد.

می توان گفت شخصیت ویژه و دست آوردهای حمید ایزد پناه  در جهان ایرانشناسی از او تک ستاره ایی درخشان ساخته است.

بنا به برخی از منابع پیکر این چهره مانا وفرهیخته لر پس از انتقال از فرانسه به ایران در زادگاهش خرم آباد به خاک سپرده خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: