جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 18 بهمن 1394     
شهرداری تهران در تلاش است تا در زمان معین مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را تحویل دهد

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده و توافقاتی که بین وزارت ارشاد و شهردار تهران صورت گرفته قرار است تا زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به بهره برداری برسد.

امیر مسعود شهرام نیا در نشست خبری بازدید خبرنگاران دو حوزه شهری و کتاب از مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب که با حضور مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، مدیرعامل نشر شهر و... در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: تاکنون شهرداری تهران توانسته سالن‌ها و فضای مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب را آماده کند اما اگر به هر دلیلی این مجموعه آمادگی لازم را برای برگزاری این نمایشگاه نداشته باشد، سال آینده نیز نمایشگاه کتاب در مصلی تهران برگزار خواهد شد.

وی  با اشاره به اینکه  نمایشگاه بین المللی کتاب تا سال 84 در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می شد، ادامه داد: اما با توجه به گستردگی شهر مشکلات ترافیکی ناشی از برگزاری نمایشگاه‌ها در محدوده بزرگراه سئول باعث شده بود تا هم شورای شهر تهران و هم پلیس راهور نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان پرمخاطب‌ترین نمایشگاه کشور مخالفت کند.

شهرام نیا با بیان اینکه مخاطبان نمایشگاه بین المللی کتاب روزانه به 700 هزار نفر نیز می رسد، بیان کرد: با توجه به این مشکلات، هر سال به دنبال فضای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب بودیم اما در طول یک دهه اخیر به دلیل اینکه فضای مناسبی وجود نداشت، تصمیم گرفته شد تا این نمایشگاه در مصلی تهران برگزار شود.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با اشاره به اینکه در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب در سال گذشته شهردار تهران پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را در باغ کتاب مطرح کردند، یادآور شد: این پیشنهاد شهردار تهران به دقت مورد بررسی قرار گرفت اما دیدیم که این مجموعه نیز فضای لازم را برای این حجم بازدید کننده نداشت تا اینکه دکتر قالیباف در مراسم افتتاح نمایشگاه یادیار مهربان پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده را در مجموعه شهر آفتاب مطرح کردند.

به گفته وی بازدیدهای زیادی از سوی  مدیران فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌های صنف  نشر انجام شد، عیوب و اشکالات احتمالی این مجموعه برای برگزاری نمایشگا کتاب استخراج و برای رفع آن به کارفرمای این پروژه منتقل شد. 

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران تاکید کرد: طبق توافقی که با مجموعه شهرداری تهران انجام شده است، در صورتی که این مشکلات برطرف شود؛ نمایشگاه بین المللی کتاب در سال 95 در مجموعه شهر آفتاب برگزار خواهد شد. در غیر این صورت سناریوی دوم ما برگزاری این نمایشگاه در مصلی تهران است.

وی تاکید کرد: همانطور که مردم و بازدید کنندگان این نمایشگاه عادت کردند تا یک دهه از نمایشگاه کتاب در مصلی تهران بازدید کنند با اطلاع رسانی درست نیز عادت خواهند کرد تا برای بازدید از نمایشگاه کتاب سال آینده به شهر آفتاب بیایند.

مدیر فنی پروژه شهر آفتاب: در مدت زمان تعیین شده خط یک مترو تهران به شهر آفتاب می‌رسد

 افشار، مدیرفنی پروژه نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجموعه شهر آفتاب گفت: با توجه به مشکلاتی که محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برای برگزاری نمایشگاه‌ها داشتند، طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری تهران ملزم به جانمایی مکان جدیدی برای ساخت مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران شد که بعد از بررسی‌های انجام شده در کنار عوارضی تهران- قم، بین حرم مطهر امام خمینی(ره) و فرودگاه بین المللی امام(ره) فضای مناسب برای اجرای این پروژه جانمایی شد.

وی با بیان اینکه طراحی اولیه مجموعه بین المللی شهر آفتاب در سال 84 توسط شرکت GMP به عنوان مهندس مشاور انجام شد، ادامه داد: کارفرما سازمان سرمایه داری‌ها و مشارکت‌های مردمی و مجری طرح نیز شرکت یادمان سازه انتخاب شد که در سال 90 عملیات عمرانی ساخت این پروژه بین المللی آغاز شد.

مدیر فنی شهر آفتاب با بیان اینکه محل ساخت شهر آفتاب در استراتژیک‌ترین نقطه پایتخت قرار گرفته است، توضیح داد: از نظر راه های دسترسی  قرار گرفتن آن در کنار فرودگاه بین المللی امام و دو رینگ بزرگراهی آزادراه تهران -قم یا بزرگراه خلیج فارس و بزرگراه آزادگان یکی از نکات مثبت این مجموعه به شمار می آید.

افشار با بیان اینکه شهر آفتاب بین رینگ اول و دوم کمربندی شهر تهران قرار دارد،‌ به طراحی این مجموعه اشاره کرد و یادآور شد: محدوده شهر آفتاب به مانند یک شهرک دایره ای طراحی شده است که این  دایره‌های متحد المرکز با مرکزیت حرم امام خمینی(ره)5800 هزار متر مربع وسعت دارد که مجموعه شهر آفتاب 160 هزار متر مربع است.

وی تاکید کرد: با انتقال عوارض تهران- قم به بعد از فرودگاه بین المللی امام(ره) و ایجاد یک دسترسی ارتباطی به صورت شبدری و اتصال بزرگراه تهران ساوه به این مجموعه کریدور دسترسی به مجموعه شهر آفتاب در آینده کامل خواهد شد.

افشار افزود:‌ مجموعه فعلی نمایشگاه در فضایی به وسعت 160 هزار هکتار در نظر گرفته شده است. محور اصلی این مجموعه چهارباغ نام دارد که به وسعت 1.5 کیلومتر با عرض 90 متر است که محور ورودی بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه شهر آفتاب شامل سالن های نمایشگاه، سالن ملل و نمایشگاه های روباز است، تاکید کرد: سالن‌هاي نمايشگاهي در شمال سايت سازمان يافته است. سالن هاي نمايشگاهي به مساحت تقريبي 120000 مترمربع و در سه تیپ طراحی شده اند. يك عدد سالن بزرگ (سه قلو) به مساحت 25000 مترمربع، چهار عدد سالن متوسط (2 قلو) هركدام به مساحت 15000 مترمربع و چهار عدد سالن كوچك (تك قلو) هركدام به مساحت 8000 مترمربع است که این سالن‌ها محل اصلی غرفه های نمایشگاهی است. هرکدام از سالن ها فضایی یکپارچه و بزرگ است که با سقفی عظیم و زیبا فضایی منحصر به فرد و فاخر را پدید آورده است.

افشار با اشاره به ویژگی‌های سالن ملل شهر آفتاب نیز توضیح داد: اين ساختمان در بخش نمايشگاهي در شمال سايت در 2 طبقه با زير بناي ساختماني 8000 مترمربع و به ارتفاع 24 متر ساخته می شود. بدنه ها و ستون‌هاي اين ساختمان از جنس بتني و شيشه و سقف آن با پوشش سازه فضا كار اجرا مي‌شود. ساختمان ملل به‌عنوان ورودی اصلي ورودي مجموعه نمايشگاه است و با الهام از تالار تاريخي صد ستون پرسپوليس در شيراز طراحي شده است. این ساختمان ابتدای ورود بازدیدکنندگان به سالنهای نمایشگاهی محسوب می شود و نقطه ثقل کاربریهای نمایشگاهی محسوب می‌شود.

مدیر فنی پروژه شهر آفتاب درباره نمایشگاه‌های روباز نیز بیان کرد: این بخش به مساحت تقریبی 32000 مترمربع شامل فضایی باز است که در برخی از نمایشگاه‌ها کاربرد دارد.

وی با اشاره به ایجاد  مرکز تجارت در کنار سایت‌های نمایشگاهی تاکید کرد: ساختمان مرکز تجارت 1و2 هریک با زیربنایی حدود 76000 مترمربع و در پهنه های جنوبی سایت پیش بینی شده است.  مرکز تجارت به عنوان نمایشگاه دائمی برخی از برگزار کنندگان (برندهای مشهور) و مکانی برای سازماندهی و پاسخگویی پس از هر نمایشگاه در نظر گرفته شده است و شامل فضاهایی از قبیل نمایشگاههای تجاری – مدیریت خدمات تجاری – نمایندگی ها – دفاتر بازرگانی – پارکینگ های اختصاصی و ... است..

به گفته وی مراکز اقامتی با مساحت تقریبی 160000 متر مربع در پهنه جنوبی سایت شامل دو هتل پنج ستاره 350 اتاقه و یک هتل آپارتمان با امکانات و فضاهای جانبی مناسب است که محل اسکان برگزار کنندگان نمایشگاه و بازدیدکنندگان خواهد بود. همچنین به منظور رونق بیشتر مرکز تجارت، این بخش، امور مرکز تجارت را تسهیل خواهد کرد که ارای این پروژه در فاز دوم این طرح نمایشگاهی قرار دارد.

مدیر فنی پروژه شهر آفتاب با اشاره به بخش‌های خدمات و پشتیبانی گفت: در ساختمان ورودی جنوبی، اداری و سمینار بازديدكنندگان بعد از عبور از دروازه هاي كنترل ورود و خروج ، به سمت سالن ملل هدايت مي شوند . مدیریت اداری مجموعه نمایشگاه در این ساختمان مستقر شده و ضمن سازماندهی فعالیت های نمایشگاه ، امکان ملاقات های تجاری و سمینارهای کوچک را فراهم می آورد همچنین این ساختمان نیازهای خدماتی و رفاهی کارمندان نمایشگاه را برآورده می‌سازد. ساختمان ورودي جنوبي ، اداري و سمينار با متراژ حدود 37000 مترمربع در شمال ميدان مركزي مجموعه مابين سالن ملل و ميدان در راستاي شمالي جنوبي قرار دارد.

به گفته افشاردر اغلب نمایشگاهها، برگزاری همایشهای بزرگ، اصلی ترین دستاورد علمی آن محسوب می شود. سالن همايش ساختماني است جهت برگزاري سمينارها ، سخنراني ها و مراسم ويژه. اين ساختمان در منتهي اليه غربي محور گودال باغچه و در تراز سالن هاي نمايشگاهي قرار گرفته است مساحت تقريبي آن 32000 متر مربع است كه داراي دسترسي نزديكي به رينگ پيراموني سواره و پد هلي كوپتر است.

وی با اشاره به ساختمانهاي خدمات جنبي نیز ادامه داد: ساختمان‌هاي خدمات جنبي به تعداد 8 عدد و در طرفين سالن هاي نمايشگاهي قرار دارند. هر كدام از ساختمان‌هاي جنبي حدود 2/200 مترمربع شامل فضاهاي خدماتي همچون نمازخانه ، رستوران ، چايخانه و سرویسهای بهداشتی می باشد که نیازهای خدماتی بازدیدکنندگان را برطرف می سازد.

مدیرفنی شهر آفتاب یادآور شد: پارکینگ‌های این مجموعه با ظرفیت 7500 اتومبیل نیاز بازدیدکنندگان برای پارک اتومبیل را به صورت کامل برطرف می سازد.همچنین ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و اتوبوس نیز  در مجاورت هردو ورودی اصلی مجموعه بوده و امکان تردد بازدیدکنندگان با وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی را فراهم می سازند.

افشار با اشاره به ایستگاه مترو شهر آفتاب نیز تاکید کرد: این ایستگاه اختصاصی در ورودی شرقی مجموعه واقع شده و امکان تردد بازدیدکنندگان را از خطوط متروی تهران و بالعکس فراهم می سازد و به عنوان اصلی ترین مبدأ تردد مجموعه در نظر گرفته می شود.

وی با اشاره به محور چهار باغ شهر آفتاب نیز توضیح داد: محور چهارباغ به عنوان شاهراه اصلی مجموعه، مسیر تردد تفکیک شده سواره و پیاده در مجموعه است که با اتصال دو ورودی مجموعه، قسمت جنوبی مجموعه (مراکز تجاری و اقامتی) را از قسمت شمالی (بخش نمایشگاهی و خدماتی) جدا کرده و در مرکز ثقل خود با یک میدانگاهی بزرگ ، ورود به بخش نمایشگاهی را تعریف می سازد . این محور با برخورداری از فضای سبز و آبنماهای ویژه، ضمن ایجاد یک جلوه بصری زیبا در سایت مجموعه ، مسیر اصلی توزیع جمعیت در پروژه می باشد و استخوان بندی هندسی مجموعه محسوب می‌شود.

مدیرفنی شهر آفتاب با اشاره به محور گودال باغچه نیز یادآور شد: این محور به عنوان یک مسیر فرعی تردد، بازدیدکنندگان را درون بخش نمایشگاهی هدایت می‌کند و با اتصال به دو ورودی فرعی شرقی و غربی ، امکان جابجایی افراد را بین بخش‌های اصلی نمایشگاه (سالن ها) فراهم می سازد . این مسیر نیز دارای جلوه های بدیع باغسازی ایرانی بوده و فضایی دلپذیر را در قلب نمایشگاه بوجود می آورد.

افشار درباره رواق‌های شهر آفتاب نیز بیان کرد: اغلب فضای تردد عابرین پیاده در کل مجموعه و به ویژه در محور چهارباغ و گودال باغچه از داخل رواقهایی است که با سازه ای نسبتاً سبک، مسیر پیاده را مشخص کرده است و عبور و مرور عابرین را تسهیل می کند . به دلیل بزرگی مجموعه و مسیرهای طولانی پیاده ، این رواقها امکان تردد آسان افراد پیاده را فراهم می سازد.

مدیرعامل نشر شهر: فعالیت شبانه روزی ستادهای ساماندهی حمل‌و‌نقل عمومی، عمران و خدمات شهری

مجید حسینی با بیان اینکه در شهرداری تهران توجه به کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی از اولویت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اعتقاد داریم که باید نمایشگاه بین المللی کتاب در سال آینده و سال های بعد آن نیز در محلی برگزار شود که درخور شان این رویداد بزرگ فرهنگی است.

وی با بیان اینکه تاکنون فضای مناسبی را برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر تهران نداشتیم به گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب اشاره کرد و ادامه داد: برآوردهای مرکز کنترل کیفیت هوا تهران نشان می دهد که در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران چه در مصلی و چه در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بیشترین آلودگی هوا در شهر تهران رویت می‌شود. اما محل مجموعه نمایشگاهی بین المللی شهر آفتاب با توجه به اینکه در خارج از شهر تهران قرار دارد و از همه مهمتر راه‌های دسترسی به حمل و نقل عمومی به این مجموعه نیز زیاد است، می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران داشته باشد.

به گفته مدیرعامل نشر شهر؛ طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با راه اندازی خط یک مترو در این مجموعه سرفاصله قطارهای مترو برای خدمات رسانی به بازدید کنندگان 5 دقیقه درنظر گرفته شده است و برآوردهای ما نشان می‌دهد که در روز 180 هزار نفر را جابه جا خواهد کرد.  همچنین مقرر شده تا خطوط تاکسیرانی نیز در راه‌های ورودی و دسترسی این مجموعه توسط سازمان تاکسیرانی راه اندازی شود.

وی یادآور شد: با توجه به مدتی که شهرداری تهران دارد، ستاد ‌های ساماندهی حمل‌و‌نقل عمومی، خدمات شهری، و عمران در این مجموعه به صورت شبانه روزی فعالیت خود را انجام می دهند.

مجید حسینی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب سال آینده در مجموعه شهر آفتاب نیاز به همراهی رسانه‌ها برای معرفی این مجموعه جدید دارد،‌گفت: همراهی رسانه‌ها باعث می شود تا هم ناشران و هم مردم برای بازدید و شرکت در این نمایشگاه به این مجموعه بیایند.

به گفته وی در مجموعه شهر آفتاب 55 هزار متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی و 65 هزار متر نیز فضای مسقف برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب  در نظر گرفته شده است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: