جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 14 بهمن 1394     
روزانه 450 تن پسماند ویژه در استان تهران تولید می شود

 به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،مدیر کل آب و خاک سازمان حفاطت از محیط زیست در اولین همایش ملی مدیریت پسماند و فاضلاب صنعتی، بیمارستانی و دارویی اعلام کرد: روزانه 450 تن پسماند ویژه در استان تهران تولید می شود که دارای خصوصیت سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال وخورندگی هستند که به عنوان پسماند ویژه به حساب می آیند.

دکتر محمد جواد سروش در اولین همایش ملی مدیریت پسماند و فاضلاب صنعتی، بیمارستانی و دارویی افزود: در حال حاضر سالنه 160 هزار تن  پسماند ویژه تولید می شود که برآورد می شود تا سال 1404 این میزان به تولید سالانه 202 هزار تن برسد.

سروش با بیان اینکه تصویب قانون مدیریت پسماند با دو فوریت در سال 83 و تصویب آیین نامه اجرای  آن در سال 84 نیاز به اصلاح دارد، افزود: آن چه که امروز در حوزه مدیریت پسماند کشور مان با آن  مواجه ایم حاکی از آن است که قانون مدیریت پسماند باید اصلاح شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست اعلام کرد: قانون منظمی در خصوص تهیه آمار و وضعیت اطلاع رسانی پسماند ویژه، کاربران پسماند ویژه، میزان واردات پسماند ویژه به کشور و وضعیت آن ها و نیز تعرفه و کدهای پسماند ویژه در اختیار نداریم.

مدیرکل آب و خاک سازمان حفاطت از محیط زیست اعلام کرد: حمایت از واحد های بازیافت کننده و توجه به پسماند ویژه به عنوان مواد اولیه و منابع انرژی باید در دستور کار قرار گیرد و با از میان برداشتن چالش ها، در حمایت و نظارت از فعالیت این واحد ها تدابیر راه گشا اخذ شود.

سروش از اجرایی شدن قانون اختصاص نیم درصد از کالاهای وارداتی به مدیریت پسماند تا پایان سال خبر داد و گفت: این راهکار مهم باید از سوی وزارت صنعت اعمال شود و از سوی دیگر تغییر تکنولوژی واستفاده از جایگزین های پاک از جمله صنایع بازیافت به روز شود.

وی با بیان این که از دهه هشتاد 75 هزار نوع ماده شیمیایی در کشور وجود داشته است افزود: سالانه 1هزارو 500 نوع ماده شیمیایی جدید به فهرست این مواد اضافه می شود که پسماند ویژه به حساب می آیند و مخرب هستند و باید فهرست کالا و مواد شیمیایی پس از مصرف مشخص باشند تا تکلیف پسماند یا بازیافت غیرعملیاتی قابل شناسایی باشد اما در حال حاضر سیستم جمع آوری علمی پسماند ها را نداریم واین یک آسیب جدی است.

وی اعلام کرد براساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی پسماند با دستگاه های تولید کننده پسماند است که این قانون نادیده گرفته می شود و از آن جایی که گامی در برنامه ریزی مدیریتی این مهم برداشته نشده، امحای پسماند ویژه نادیده گرفته می شود.

وی با بیان این که سالانه 8 میلیون تن پسماند ویژه در کشور تولید می شود افزود: به دلیل آن که ارائه وام، تسهیلات و سرمایه گذاری در خصوص پسماند ویژه وجود نداشته تمایل به سرمایه گذاری و انتفال تکنولوژی نیز شکل نگرفته است و این در حالی است که در زمینه امحای پسماند ویژه نیازمند انتقال تکنولوژی به کشور هستیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: