جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 14 بهمن 1394     
تهران درمسیر تبدیل شدن به شهری کم کربن

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،تب زمین پایین نمی آید و یکی از اصلی ترین دلایل و عوامل آن، وجود بیش از حد آلاینده هایی از جمله گاز متان، دی اکسید کربن و ذرات معلق ریز دو و نیم میکرونی است که همگی دست به دست هم داده اند تا حال زمین هر لحظه بد و بدتر شود.

قرنها است که زندگی بشر به سوخت های فسیلی به عنوان اصلی ترین منبع آلودگی محیط زیست وابسته و حاصل آن علاوه بر آلودگی هوا، آلودگی آب، خاک و منابع زیست محیطی بوده است. در این بین آمارها نشان می دهد که ایران یکی از 8 کشوری است که بیشترین نقش را در تولید و انتشارگازهای گلخانه ای دارد. همچنین در کنار تولید بی رویه آلاینده های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی، به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی ، محیط زیست در کشور ما دستخوش تغییرات وسیعی شده است.

بنابراین برای سرعت بخشی به روند کاهش گازهای گلخانه ای، نیازمند این هستیم که در قالب پیوست برنامه ششم توسعه به عنوان نقشه راه کشور، این مهم و الزامات و اقتضائات آن بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. به موازات آن نیز، شهر تهران نظر به اهمیت ویژه ای که به عنوان مرکز و پایتخت جمهوری اسلامی ایران داشته و انبوه جمعیتی که در آن زندگی می کند، باید مورد عنایت ویژه ای قرار بگیرد. چراکه در سال های اخیر با هدف کاهش اثرات تخریبی بر محیط زیست، تهران به سمت و سوی تبدیل شدن به شهری کم کربن حرکت کرده است.

با توجه به آنچه گفته شد، بدون تردید کاهش انتشار گازهای گلخانه ای سرفصل هر برنامه ای به منظور کاهش آلودگی هوا در کشور و کلانشهرها است. بنابراین هرقدر مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه یابد و قطارهای مترو جای اتوبوس های دیزلی را بگیرند، هر قدر سامانه اتوبوس های برقی گسترش یافته و جایگزین ناوگان مینی بوس های فرسوده شوند، هرقدر تاکسی های فرسوده جای خود را به تاکسی های هیبریدی نسل نو بدهد و هرقدر موتورسیکلت های کاربراتوری جایگزین موتورسیکلت های برقی نسل جدید شود و پیاده روی و استفاده از دوچرخه جای خود را به خودروی شخصی و تردد سواره بدهد، به همان میزان آلودگی هوا کاهش و کیفیت محیط زیست انسان ها افزایش می یابد. بر همین اساس است که مدیریت شهری با تدابیر شهردار تهران در این سال ها تمام تلاش خود را بعمل آورده تا در مسیر تبدیل شدن تهران به شهری کم کربن گام بردارد.

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون شهردار تهران

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: