جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 بهمن 1394     
توسعه متروی تهران از قطار تفاهم نامه های ریلی با فرانسه و ایتالیا باز ماند

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیوز،در حالی که معاون وزیر راه و شهرسازی از امضاء تفاهم نامه های جدید برای توسعه خطوط ریلی کشور با ایتالیا و فرانسه خبر داده است، معاون حمل و نقل شهرداری تهران با ابراز بی اطلاعی از تفاهم نامه ای برای ساخت ایستگاه یا تامین تجهیزات متروی تهران در این سفر، گفت: امید است سازوکارهای حمایتی دولت های اروپایی از مدیریت شهری، شهر و شهروندان  در تهران نیز تحقق یابد.

رئیس جمهوری کشور پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، در اولین سفر خود به کشورهای ایتالیا و فرانسه، تفاهم نامه هایی را با این دو کشور به امضا رساند. به گفته محسن پورسید‌آقایی، معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از این تفاهم نامه ها مربوط به خطوط ریلی کشورمان است. او در مصاحبه ای در تشریح این تفاهم نامه اعلام کرده است:« یکی از تفاهم‌نامه های امضا شده بین راه‌آهن ایران و شرکت راه‌آهن فرانسه (SNCF) است. این تفاهم نامه برای تشکیل یک کارگروه مشترک، تبادل تجربیات و استفاده از دانش و تجربه راه آهن فرانسه به ویژه در زمینه قطارهای حومه‌ای امضا شده است».

به گفته او فرانسه کشوری است که سیستم چند ‌وجهی بسیار کارا و موثری دارد. فرانسه همچنین در اروپا بهترین راه آهنی را دارد که حمل و نقل حومه‌ای و حمل و نقل مسافت‌های بلند را با هم و به صورت ترکیبی اداره می‌کند. بنابراین استفاده از تجربیات فرانسه به ویژه در نحوه طراحی ایستگاه‌ها و چگونگی استفاده از آنها به صورت مولتی مُدال و ارتباط بین قطارهای سریع‌السیر، قطارهای معمولی٬ قطارهای حومه‌ای و محلی می تواند اقدام موثری در جهت توسعه خطوط ریلی کشور باشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفته است که موافقت‌نامه دیگری نیز با شرکت سرمایه‌گذاری به نام بوئیک فرانسه که از بزرگترین شرکت های فرانسوی در زمینه ساخت و ساز است، نیز داشته ایم. بر اساس مذاکرات ما در این موافقت‌نامه قرار است این شرکت در ایستگاه های راه آهن تهران و مشهد بخش های جدید تجاری بسازد.

تفاهم نامه ای برای توسعه مترو تهران امضا نشده است

پور سید آقایی در حالی این سخنان را عنوان می کند که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اطلاعی از امضاء تفاهم نامه در جهت توسعه خطوط ریلی تهران ندارد. سید جعفر تشکری هاشمی در این باره به سما می گوید: « ما نشنیدیم که در این سفر اقدامی برای احداث و توسعه حمل و نقل ریلی تهران صورت گرفته یا تفاهم نامه ای امضا شده باشد؛ هر چند از هر کمک اجرایی و عملیاتی در این زمینه که از سوی دولت باشد استقبال خواهیم کرد».

تشکری هاشمی تاکید می کند: « متروی تهران با استفاده از دانش فنی و روز حفر تونل و بومی سازی آن در داخل،ساخته شده است. مدیریت شهری سال هاست که با اتکا به نیروهای تخصصی و عملیاتی داخلی مشغول به کار است  و با استفاده از تجهیزاتی همچون دستگاه بزرگ حفار مترو(TBM  ) به ساخت و ساز مترو سرعت بخشیده است».

معاون شهردار تهران یادآور می شود که با توجه به گشایش های جدید بین المللی این آمادگی وجود دارد که با حمایت و کمک های دولت از این پس در زمینه ساخت و توسعه خطوط مترو بتوانیم هرچه بیشتر از دانش روز جهان بهره مند شویم؛ چراکه در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا دولت های مرکزی حمایت های خوبی از راه آهن های شهری دارند و تا 100 درصد از هزینه های ساخت خطوط ریلی در این کشورها از سوی دولت پرداخت می شود. بنابراین امید است سازوکارهای حمایتی دولت های اروپایی از مدیریت شهری، شهر و شهروندان  در تهران نیز تحقق یابد».

گفتنی است با توجه به آلودگی هوای تهران و تاثیر استفاده از خوودروهای شخصی در افزایش آن، انتظار می رود که دولت نیز در شرایط پساتحریم همچون شهرداری در جهت کمک به توسعه حمل و نقل عمومی در کشور حمایت های بیشتری داشته باشد. پرواضح است که استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای شهر، کاهش بار ترافیکی و به تبع افزایش سلامتی شهروندان خواهد داشت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: