جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 13 بهمن 1394     
تولید 7500 تن زباله در پایتخت بصورت روزانه

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،سرانه تولید900 گرمی پسماند در روز و در کلانشهری همچون پایتخت خطری جدی برای محیط زیست پایتخت محسوب می شود زیرا حجم تولید و تزریق این میزان از زباله با ظرفیت موجود در طبیعت این خطه به هیچ عنوان سنخیت و سازگاری ندارد.

موضوع تولید زباله و دفع آن،مولفه ای بسیار حائز اهمیت در مدیریت شهری و سلامت زیست محیطی محسوب می شود.

عموم مردم تصور می کنند که با پاکسازی و انتقال زباله از سطل ها و باکس های زباله شهری،خطرات ناشی از آن بطور کامل رفع و دفع شده است اما این تمامی ماجرا نیست زیرا مخاطرات تولید زباله،صرفا با جمع آوری آن رفع نمی شود.

 در واقع امر پس از جمع آوری نخاله ها و زباله ها،مراحل و فرآیندهای دیگری نیز باید طی شود تا عوارض زیست محیطی آن،به حداقل ممکن کاهش یابد.

طبق بررسی های انجام شده،سرانه تولید پسماند در کشورهای توسعه یافته به 250 تا 500 گرم می رسد،به تعبیری در بدبینانه ترین حالت،هر فرد در طول یک ماه از زندگی خود،8 تا 15 کیلوگرم زباله تولید می کند و این در حالی است که در کلانشهری همچون تهران این میزان به رقمی بالغ بر 850 تا 900 گرم در روز و معادل قریب به 27 کیلو گرم در ماه می رسد.

البته رقم مورد اشاره در مناطق مختلف تهران با شدت و ضعف هایی همراه است و به فراخور موقعیت منطقه ای که نواحی تهران از آن برخوردارند و کاربری هایی همچون تجاری،مسکونی و...میزان مذکور متغیر است.

به هر ترتیب حجم سنگین پسماند تولیدی در شهری همچون تهران از دو منظر زیست محیطی و اقتصادی چالش ساز است و مهار و پیشگیری از تبعات ناخوشایند و مخرب زباله ها با عزمی جدی و همتی عالی و همگانی محقق می شود.

** ارتباط توان معیشتی با میزان تولید پسماند

طبق مطالعات انجام شده،رابطه نزدیکی میان میزان تولید پسماند و توان معیشتی خانوارها وجود دارد و به عبارتی می توان گفت هر آنچه بنیه معیشتی و قدرت خرید خانوارها بالاتر است به همان میزان نیز میزان پسماند تولیدی افزایش می یابد.

حجم بالای تولید پسماند در منطقه 2 موید این قاعده است که به فراخور برخورداری منطقه مورد اشاره، بالاترین حجم پسماند به این محدوده از پایتخت اختصاص پیدا می کند،به همان میزان کاربری و موقعیت تجاری مناطق نیز در میزان تولید پسماند تاثیرگذار است.

طبق اظهارات حسین جعفری،مدیر عامل سازمان پسماند شهر تهران،سرانه تولید زباله ها در محدوده بازار(منطقه12) در بخش تولید مقوا وکاغذ(پسماند خشک)بالا است و یا در منطقه 6 به دلیل تمرکز و تکثر ادارات،پسماند های اداری با حجم بیشتری مواجه هستند.

**تولید 7500 تن زباله در پایتخت بصورت روزانه

جعفری میزان پسماند تولید در پایتخت را در مجموع 7 هزار و 500 تن عنوان می کند که این پسماند،شامل خاک،نخاله،و شن نیز می شود و بدون احتساب زائدات و موارد اشاره شده،حجم و وزن تولید پسماند روزانه پایتخت به رقمی بالغ بر 5800 تن می رسد.

**تفکیک زباله خانگی،آسان اما سازنده

تفکیک زباله از مولفه های سازنده ای به شمار می رود که در صورت تحقق و اجرای فراگیر آن،بخش زیادی از هزینه های شهری کاهش و دفع زباله نیز با سهولت هر چه بیشتری همراه می شود.

البته این امر با توصیه ودستور محقق نمی شود و نیازمند فرهنگ سازی و آموزش صحیح،اصولی و مستمر است.

اگرچه  اقدامات و طرح هایی در راستای فرهنگ سازی در این عرصه عملیاتی شده اما هنوز نیز در کلان شهرهایی همچون تهران،البرز و بسیاری از شهرستان های استان تهران این امر آنطور که انتظار می رود رعایت نمی شود.

پسماندها را می توان به دو دسته تر و خشک تقسیم بندی کرد که در این میان پسماندهای تر عموما با شیرابه هایی همراه هستند که پس از جمع آوری وانتقال به مناطق و محدوده هایی مشخص دفن می شوند،شیرابه حاصل از زباله ها با نفوذ در سفره های زیرزمینی آب و تولید گازهای گلخانه ای می تواند به تدریج خطراتی را برای سلامت انسان و محیط بوجود آورد.

مجید کاویانی،رئیس مرکز پژو هش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه مدیریت پسماند فرآیند تولید  تا از بین بردن و استفاده مجدد از زباله ها را در بر می گیرد به سه رکن کاهش تولید،استفاده مجدد و بازیافت زباله به عنوان راهکاری مرسوم در دنیا اشاره می کند.

بدون تردید طی طریق سیکل و روند مذکور به نحوی اصولی و استاندارد مستلزم برنامه واعتبارات خاص به خود است.

امید آن می رود با اتخاذ تدابیر ویژه فرهنگی و البته تامین زیرساخت هایی مورد نیاز،امر تفکیک زباله به نحوی جدی تر در تمامی شهرهای ایران عملیاتی شود در غیر اینصورت زباله های امروز به ضایعه ای فاجعه بار در آینده تبدیل خواهد شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: