جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 4 مرداد 1393     
ماسک ها توانایی فیلتر کردن ذرات ریز گرد را ندارند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز ؛ مدیر روابط عمومی شرکت کنترل کبفیت هوای تهران با اشاره به  وضعیت آلاینده های ریز گرد هوای تهران گفت: در چند روز گذشته شاخص میانگین کیفیت هوای تهران بالاتر از 100 قرار گرفته و در برخی مناطق تهران شاخص  عدد بزرگ تری را نشان داده است.

بسطامی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت : 5 گروه مورد تهدید آلاینده ها؛ شامل کودکان ، سالمندان ، بیماران قلبی و تنفسی و زنان باردار باید در چنین شرایط از تردد بی مورد و فعالیت شدید بدنی در هوای آزاد دوری کنند. البته به دلیل گرمای هوا جو نسبتا پایدار است و وجود همین جو پایدار باعث می شود آلودگی گسترش پیدا نکند. در چنین شرایطی برای بیماران قلبی و تنفسی توصیه اکید داریم که در صورت امکان از حضور در فضای آزاد خود داری کنند.

وی در خصوص آلاینده های ریز گرد که عامل اصلی آلودگی هوا در سال های اخیر بوده اند گفت: ریز گرد ها از راه کیسه های هوایی وارد خون شده و سبب افزایش غلظت خون می شوند . در این میان آن دسته از ذرات ریز گرد که ناشی از احتراق سوخت هستند، علاوه بر داشتن کربن حامل ذرات دیگری که بر آن سوار شده اند،  بوده که عاملی برای بروز بیماریهای کشنده ای چون سرطان هستند . 

بسطامی با اشاره به دلایل توصیه سازمان کنترل کیفیت هوا برای نداشتن فعالیت شدید بدنی _ حتی برای سایر شهروندان که جزء گروه های خاص نیستند_ بیان داشت: توصیه برای گروه های خاص و سایر شهروندان برای عدم فعالیت شدید بدنی از آن جهت است که در فعالیت شدید بدنی حجم تنفس افزایش پیدا کرده و این ذرات معلق تا اعماق ریه نفوذ می کنند که این موضوع می تواند بسیار خطرساز باشد.

وی در خصوص این پرسش که آیا ماسک ها توانایی فیلتر کردن ذرات ریز گرد را دارند ، گفت: به دلیل قطر بسیار کم ذرات ریز گرد، ماسک ها توانایی فیلتر کردن را نداشته و بهترین توصیه ما به شهروندان عدم تردد در هوای آزاد و کاهش فعالیت های بدنی است.

بسطامی در خاتمه گفت: در تمام طول سال شهروندان تهرانی به طور میانگین هوای آلوده تنفس می کنند چون میانگین سالانه آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون بالاتر از حد مجاز و استاندارد است.  بنابر این یک شهروند تهرانی در طول یک سال به طور مستمر در معرض آلودگی هوا قرار دارد و یکی از نکات مهم در زمینه سلامت شهروندان  توجه به این نکته است که مدت زمان قرار گیری در معرض آلودگی در شدت تاثیرات مخرب  بر سلامت شهروندان موثر بوده و عامل دیگر نیز میزان غلظت آلاینده هاست. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: