جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 1 مرداد 1393     
ساخت پایانه شرق جدید 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

به گزارش گروه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز ؛ مدیر پایانه شرق و مجری پایانه های اقماری جدید با اشاره به دلایل اجرای طرح جابه جایی پایانه های شرق ، غرب و جنوب گفت: با توسعه بی ضابطه شهر تهران طی چند دهه اخیر، پایانه های  مسافربری  تهران که طبق وضعیت و طراحی شهری 50 سال پیش  شکل گرفته و در مبادی ورودی و نزدیک به دروازه های قدیم شهر تهران ایجاد شده بودند ، در احاطه بافت شهری قرار گرفته اند.

دکتر مهران احسانی در ادامه گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز گفت: قرار گرفتن پایانه های مسافربری شهر تهران در موقعیت گره های ترافیکی سبب شده تا مدیریت شهری به این نتیجه برسد که برای کلانشهر تهران طرح جامعی تهیه کند و در راستای این طرح جامع مقرر شده که از گسترش بی ضابطه فضای شهری جلوگیری شود. در طرح جامع  تهران، دروازه های جدید برای شهر تعریف شده و قرار است در زمینه توسعه شهری سیاست ها بر مبنای طرح جامع اجرا شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین برنامه های شهرداری تهران ، جابه جایی پایانه های مسافربری تهران و انتقال آن به مکان های جدید است . پایانه شرق جدید در زمینی به مساحت 30 هکتار و در کنار پارک سرخه حصار در حال ساخت است و قرار است 50 درصد از این فضا در اختیار خدمات سفر برون شهری قرار گیرد.

احسانی گفت: پایانه شرق جدید نخستین پایانه هوشمند خاورمیانه است و ارائه کلیه خدمات در آن به صورت هوشمند صورت می گیرد. طراحی مجموعه از سالن انتظار مسافران گرفته تا اعلان زمان سفر و سکوهای سوار و پیاده کردن مسافران بر اساس استانداردهای فرودگاهی تعریف شده است. با  راه اندازی این پایانه هوشمند (اسمارت ترمینال) به پدیده مذموم دلالی و جارزنی برای مسافر یابی پایان داده می شود و مسافران از ابتدای ورودشان به فضای پایانه جدید شرق در فضایی آکنده از نظم و آسایش گام خواهند گذاشت.

مدیر پایانه شرق در خصوص 50 درصد دیگر فضای پایانه بیان داشت: از این 30 هکتار، نیمی به ساخت فضای پایانه اختصاص داده شده است و نیم دیگر برای ایجاد امکانات رفاهی ، فرهنگی ، تفریحی  در نظر گرفته شده است. در این بخش خدمات رفاهی همچون پارکینگ ، شهربازی ، مرکز خرید (هایپر مارکت) ، هتل و کافه هایی در سطح برند های مطرح روز دایر خواهد شد. پارکینگ این مجموعه در حدود 40 هزار متر مربع در دو سطح تحتانی و فوقانی برای خودروهای شخصی و اتوبوس در نظر گرفته شده است.

احسانی در ادامه افزود: مرکز جدید پایانه شرق 4 کیلومتر با مترو خط 2 فاصله دارد و طبق تفاهمات انجام شده قرار است عملیات ساخت ایستگاهی که این پایانه را به انتهای خط دو وصل می کند آغاز شود. از ویژگی های این پایانه می توان به ؛ هوشمند بودن ، مدیریت با سیستم BMS  (به جهت بهینه سازی مصرف انرژی)، خدمات رسانی برندهای مطرح در زمینه کافه ها و تریا ها و استراحتگاه مادر و کودک اشاره کرد. در زمینه دسترسی ها از  پایانه شرق جدید برای سفرهای درون شهری نیز ، می توان به گیت های مجزا برای ایستگاه های  سواری ، اتوبوس ، مینی بوس و ون و... اشاره کرد.

احسانی در خاتمه خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموعه پایانه شرق جدید در حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است . تمام مراحل ساخت پایانه شرق به وسیله  پیمانکاران داخلی انجام شده و قرار است برای ساخت مجموعه های رفاهی  پایانه شرق جدید ،  فراخوان مناقصه داده شود که تا کنون یک شرکت سرمایه گذار چینی ابراز تمایل کرده  است .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: