جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 دی 1392     
ثبت‌نام پیامکی مالکان خودروهای فرسوده

 

تسنیم: سید مجتبی شفیعی در نشستی خبری اظهار داشت: با توجه به اثرات و هزینه هایی که تردد خودروهای فرسوده برای کشور دارد در ابعاد زیست محیطی، ایمنی، منظر شهری و ...، دولت توجه ویژه ای را در خصوص خروج خودروهای فرسوده از ناوگان داشته به طوری که در چندماه اخیر تصمیمات موثری را اتخاذ کرده است.

وی افزود: دولت در راستای مدیریت اثرات زیست محیطی و آلودگی هوا ما را مکلف کرد که پیشنهادات خود را ارائه دهیم که در این خصوص، بخشی از پیشنهادات ستاد سوخت در دولت در حال بررسی است و برخی از پیشنهادات به اجرا رسیده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد: بنا به پیشنهاد این ستاد، در مهرماه سال جاری مصوبه ای در دولت به تصویب رسید و کمک های بلاعوض به مالکان خودروهای فرسوده 2.5 تا 3 برابر افزایش پیدا کرد ولی این رقم برای خودروهای شخصی کمتر است.

وی ادامه داد: حجم مراجعه متقاضیان به خصوص مالکان خودروهای شخصی در 3 ماه گذشته افزایش پیدا کرده به طوری که در 3 ماه اخیر بیش از 53 هزار متقاضی اسقاط و جایگزینی خودروی فرسوده داشتیم که این رقم در یکسال بالغ بر بیش از 200 هزار متقاضی می شود که از متوسط سال های قبل بیشتر است.

به گفته وی، روند اسقاط خودروهای فرسوده در دو سال اخیر با کندی مواجه شده بود.

شفیعی از اجرای طرح جدید ستاد سوخت برای نوسازی ناوگان فرسوده خبر داد و گفت: این طرح که به نام آسمان من نامگذاری شده از امروز اجرایی می شود.

وی افزود:‌ بر اساس این طرح، دارندگان خودروهای فرسوده بدون نیاز به مراجعه حضوری، می توانند با ارسال عدد یک به شماره 50002027 درخواست خود را برای جایگزینی خودرویشان اعلام کنند و سپس با تماس تلفنی ثبت نام خود را تکمیل کنند.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه روشهای قبلی برای ثبت نام جایگزینی خودروهای فرسوده هنوز قابل استفاده است، گفت: این روش جدید هم به روش های قبلی اضافه شده و پس از ثبت نام پیامکی و تکمیل ثبت نام به صورت تلفنی، همکاران ما به منزل یا محل مورد نظر مالکان خودروی فرسوده مراجعه کرده و خودروی آنها را برای انجام اسقاط حمل می کنند تا کمک بلاعوض و پول پرداختی، نقدا به متقاضیان پرداخت شود.

اهدای هر هفته یک خودروی رانا به مالکان خودروهای فرسوده

شفیعی تصریح کرد: همچنین متقاضیان می توانند با مراجعه به یکی از 4 هزار دفتر پیشخوان الکترونیکی دولت در سراسر کشور اقدام به ثبت نام کنند که برای کل کشور خودروهای سواری شخصی تولیدی سالهای 57 تا 72 و وانت بارهای تولیدی سال 77 به قبل، فرسوده محسوب می شوند.

وی ادامه داد: مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده که در این راستا تا 22 بهمن به صورت هفتگی یک خودروی رانا به عنوان جایزه و با انجام قرعه کشی بین افراد ثبت نام کننده برای اسقاط و جایگزینی خودروی فرسوده، اهدا می شود.

به گفته این مقام مسئول، کمک بلاعوض برای جایگزینی سواری شخصی 2.5 میلیون تومان است که علاوه بر این، 300 هزار تومان هم بابت ارزش خودرو پرداخت می شود. همچنین برای وانت بارهای یک تن و کمتر از یک تن 2 میلیون تومان کمک بلاعوض و 300 هزار تومان ارزش خودرو و برای وانت بارهای بیش از یک تن، 3 میلیون تومان کمک بلاعوض و 300 هزار تومان بابت ارزش خودرو پرداخت می شود.

نوسازی مینی بوس ها و کامیون های فرسوده توجیه پذیر شد

شفیعی با بیان اینکه جایگزینی مینی بوس های فرسوده با افزایش شدید قیمت خودرو در سال گذشته مسکوت شد، اذعان داشت: با توافقاتی که داشتیم قرار است 1300 مینی بوس فرسوده نوسازی شوند که برای اینکار از طریق ستاد کمک بلاعوض 10 میلیون تومانی، گواهی اسقاط 8 میلیون تومانی و برای ارزش خودرو نیز 2 میلیون تومان پرداخت می شود که در مجموع از طرف ستاد سوخت 20 میلیون تومان به صورت بلاعوض به مالک مینی بوس فرسوده پرداخت خواهد شد همچنین نرخ وام اعطایی تا سقف 6 میلیون تومان با سود 15 درصد در نظر گرفته شده و شهرداری و سازمان محیط زیست هم قول داده اند تا هر کدام تا سقف 20 میلیون تومان کمک بلاعوض کنند که مجموع این تسهیلات برای صاحب مینی بوس، نوسازی آنرا توجیه پذیر می کند.

وی افزود: برای نوسازی کامیون های فرسوده نیز نرخ تسهیلات از 80 میلیون تومان به 160 میلیون تومان رسیده است که با این رقم و کمک های بلاعوض که تا سقف 28 میلیون تومان در نظر گرفته شده، جایگزینی و نوسازی کامیون های فرسوده را نیز برای مالکان آنها توجیه پذیر کرده است.

به گفته شفیعی، لیستی از 117 نفر دارنده کامیون فرسوده در ستاد سوخت تهیه شده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه بیش از 2 سال است که شاهد توقف نسبی نوسازی ناوگان تاکسیرانی هستیم، گفت: افزایش قیمت خودرو و کم بودن نرخ تسهیلات موجب توقف نسبی در این زمینه شده بود که نرخ تسهیلات از 10 میلیون تومان به 20 میلیون تومان افزایش یافت اما در بحث تأمین خودروی جایگزین هم خودروسازان همکاری لازم را نداشتند.

واردات خودرو در صورت همکاری نکردن خودروسازان داخلی/ 4 شرکت خارجی اعلام امادگی کردند

شفیعی با بیان اینکه از مجموع 330 هزار تاکسی کشور، 60 هزار دستگاه فرسوده است، اظهار داشت: با گمرک صحبت های لازم شد و قرار شد که مجموع مطالبات ایران خودرو و سایپا پرداخت شود که پیرو این تصمیم، خودروسازان هم برای جایگزینی خودروهای فرسوده کتبا اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: با توجه به وضعیت آلودگی هوا، اگر خودروسازان همکاری نکنند، نسبت به تأمین خودروی جایگزین ار هر راه ممکن وارد عمل می شویم و تاکنون نیز چهار شرکت خودروسازی هیوندا، تویوتا، رنو و جیلی برای اینکار اعلام آمادگی کرده اند.

ابطال کارت سوخت 3 میلیون موتورسیکلت فرسوده تا پایان سال

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در خصوص الزام آور کردن نوسازی ناوگان فرسوده گفت:‌ برای بخش الزام آوری، ابطال کارت های سوخت موتورسیکلت های بالای 15 سال سن و خودروهای سواری بالای 25 سال سن را در دستور کار قرار دادیم که در این زمینه تاکنون بیش از 600 هزار کارت سوخت موتورسیکلت فرسوده باطل شده و روزانه 35 هزار کارت سوخت موتورسیکلت فرسوده باطل می شود.

وی ادامه داد: مجموعا از 9.1 میلیون موتورسیکلت فرسوده موجود در کشور تا پایان سال جاری 3 میلیون کارت سوخت باطل می شوند.

به گفته وی، بخش قابل توجهی از این تعداد موتور سیکلت فرسوده وجود خارجی ندارند اما کارت های سوخت آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

شفیعی افزود: حدود یک میلیون موتورسیکلت نیز فاقد اسناد هویتی کامل هستند که تا پایان سال جاری کارت های سوخت آنها باطل می شود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد:‌ با ابطال کارت های سوخت خودروها و موتورسیکلت های فرسوده پیش بینی می شود تا پایان سال جاری روزانه 5 میلیون لیتر مصرف بنزین یارانه ای کاهش یابد و این رقم تا پایان سه ماهه نخست سال 93 تنها با همین سیاست اعمالی، به 9 میلیون لیتر در روز می رسد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: