جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 25 تير 1393     
پروژه ای عمرانی در سال های اخیر افزایش کیفیت چشمگیری داشته است

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز ،معاون شهردار تهران: کیفیت 63درصد معابر بزرگراهی پایتخت، در وضعیت «خیلی خوب» است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفت: در حال حاضر در حوزه نگهداشت معابر بزرگراهی، 63 درصد از معابر بزرگراهی در وضعیت کیفی «خیلی خوب» و «عالی» قرار دارند که این وضعیت تا پایان سال جاری به کل بزرگراه های شهر تهران تسری خواهد یافت.

مازیار حسینی، ضمن تشریح سیاست های شهرداری تهران در حوزه نگهداشت معابر بزرگراهی در سال 1393، اظهار کرد: بر اساس برداشت مکانیزه انجام شده از تمامی سطح بزرگراه های پایتخت، در حال حاضر 63 درصد از معابر بزرگراهی در وضعیت کیفی «خیلی خوب» و «عالی» قرار دارند که این وضعیت تا پایان سال جاری به کل بزرگراه های شهر تسری خواهد یافت.

وی با اشاره به تهیه نقشه دقیق از وضعیت معابر بزرگراهی تهران مبتنی بر برداشت های مکانیزه، گفت: با یک نگاه به این نقشه می توان به ارزیابی نسبتا دقیقی از وضعیت بزرگراه های شهر دست یافت.

به گفته حسینی، بر اساس شاخص کیفیت معابر (PCI)، در حال حاضر 63 درصد از معابر بزرگراهی شهر تهران داری کیفیت «خیلی خوب» و «عالی» هستند. وضعیت 30 درصد دیگر از بزرگراه های پایتخت نیز «خوب» ارزیابی شده است و تنها 7 درصد از معابر بزرگراهی وضعیت «متوسط» یا «ضعیف» دارند.

حسینی ضمن ابراز خرسندی از این دستاورد در حوزه نگهداشت معابر بزرگراهی، در عین حال تاکید کرد که قرار نیست به این نقطه بسنده کنیم و افزود: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته، تا پایان زمان اجرای برنامه های نگهداشت معابر در سال 1393 یعنی حداکثر پایان آذرماه، بر اساس نتایج ارزیابی های مکانیزه مجدد، کیفیت کل معابر بزرگراهی شهر از نظر شاخص PCI باید در وضعیت خیلی خوب و بالاتر قرار بگیرد.

وی در ادامه به تشریح سیاست های جدید اتخاذ شده برای ارتقاء کیفیت اجرای پروژه های نگهداشت پرداخت و با اشاره به توجه بیش از پیش به رتبه بندی پیمانکاران مجری پروژه های راه و باند در سال جاری، خاطرنشان کرد: از سال جاری برای انجام خدمات موضوع مناقصات تعمیر، نگهداری و بهسازی بزرگراه ها، تنها پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت حداقل رتبه 3 در رشته حمل و نقل و راه و ترابری که تخصص راه سازی دارند، از امکان شرکت در مناقصات این بخش برخوردار هستند.

آن گونه که معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفته است، به منظور ضمانت کیفی بیش از پیش پروژه های نگهداشت معابر در تمام مراحل تولید مصالح، اجرا و بهره برداری، از سال جاری پیمانکاران منتخب در این بخش باید یا خود دارای کارخانه آسفالت واجد صلاحیت و استاندارد باشند و یا به صورت مشارکت با یک تولید کننده مجاز آسفالت، در مناقصات پروژه های تعمیر و نگهداری بزرگراه ها شرکت کنند.

حسینی با تشریح مسیر پیموده شده برای ارتقاء کیفیت مصالح پرمصرف نظیر جداول، کفپوش ها و آسفالت از سال 1389، گفت: یکی از موضوعاتی که نه شهروندان و نه حتی برخی مسوولان آن را باور نداشتند، امکان ارتقاء و حفظ کیفیت این قبیل محصولات بود. اما این فرایند از بخش جداول آغاز شد و امروز در تهران به کار گیری حتی یک جدول غیراستاندارد تخلف محسوب می شود. کفپوش های بتنی و آسفالت، محصولات بعدی چرخه ارتقاء کیفیت بودند و به این ترتیب امروز 32 کارخانه مجاز تولید جدول، 35 کارخانه مجاز تولید کفپوش و 40 کارخانه مجاز تولید آسفالت با شهرداری تهران همکاری می کنند.

حسینی با بیان اینکه مجموعه چرخه ارتقاء کیفیت با اقبال خوبی روبرو شد و شمار پیمانکاران مجاز از 1920 مورد در سال 1389 به 3291 پیمانکار در سال جاری افزایش یافته است، اظهار کرد: تعداد مشاوران مجاز نیز طی این مدت حدود 300 درصد و همچنین شمار پیمانکاران رتبه یک همکار در پروژه های شهرداری تهران بیش از 160 رشد داشته است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اثرگذاری و اهمیت فعالیت های عمرانی مناطق، به ویژه پروژه های نگهداشت معابر کمتر از دیگر پروژه های بزرگ عمرانی پایتخت نیست، یادآور شد: از سال آینده هر یک از بزرگراه ها با یک شاخص معین به پیمانکار تحویل می شود و پس از اتمام سال نیز معبر را با همان شاخص تحویل خواهیم گرفت.

وی با اشاره به تغییر ذائقه شهروندان در حوزه فعالیت های عمرانی، اظهار کرد: مردم دیگر از مدیران شهری کار بد و بی کیفیت را نمی پذیرند و انتظار ندارند در شرایطی که پروژه ای نظیر تونل نیایش با برخورداری از استانداردهای بین المللی اجرا می شود، مدیریت شهری همچنان در حل مشکل چاله های سطح معابر ناتوان باشد.

حسینی تاکید کرد که روند ارتقاء کیفیت معابر شهر باید به صورت سیستمی و بدون وابستگی به افراد تعریف شود تا تحقق آن در سال های آتی نیز به صورت پایدار و مستمر ادامه یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از بودجه شهرداری تهران به صورت غیرنقد تصویب می شود، به پیمانکاران توصیه کرد برای برخورداری از ظرفیت های غیرنقد بودجه، برنامه ریزی داشته باشند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد شهرداری از ظرفیت های مالی که پیمانکاران راسا به صورت وام و تسهیلات نقدی از منابع داخل کشور تامین می کنند استقبال کرده و بازپرداخت آن را طبق مصوبات بانک مرکزی، تضمین می کند.....




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: